حذف نام طاهری و فاطمی از خیابان‌های اصفهان، با چه توجیهی؟

حذف نام طاهری و فاطمی از خیابان‌های اصفهان، با چه توجیهی؟

عباس نصر  

نویسنده تاریخ انقلاب در اصفهان 

 

به عنوان یک برادر دینی لازم دانستم در پی نامه جنجال‌آفرین درخواست حذف نام آقای طاهری و فاطمی از خیابان‌های اصفهان توسط شورای شهر، متقابلا این جانب نیز کاغذ و قلم امر به معروف بگشایم و بدلیل متقابل بودن این وظیفه الهی که مندرج در قانون اساسی نیز هست مواردی را خیرخواهانه یادآور شوم و خواستار شوم انگیزه این کار را لطفا شفاف فرمایید؟

قبل از هرگفته دیگر یادآور می‌شوم که یکی از سیاست‌های استعمارگران خارجی از دیرباز این بوده که ملت‌های جهان سوم فاقد اسطوره باشند و در هیچ زمینه‌ای الگو و مدلی نداشته باشند. در این راستا نقل شده مدت‌ها در زمان رضا شاه تلاش کردند نام مدرس حذف شود و طبق گفته مرحوم حسین مدرسی فرزند برادر مدرس که می‌گفت قبر او را به باتلاق تبدیل کردند و نام مدرس را بارها از خیابان اصفهان برداشتند. اما مردم کاشمر با انداختن سنگ بزرگ در وسط باتلاق در محل قبر، آن را نگهداری کردند و در اصفهان هم هر شب با نوشتن نام مدرس روی دیوارهای این خیابان نام او را پاسداری نمودند. همچنین نام مصدق را هم رژیم شاه و هم نظام ما از صحنه حذف کردند اما از قلب مردم پاک نشد و روز بروز هم محبوب‌تر گشت. نام خمینی هم روزی در این کشور مجازات داشت، اما سن شما ایجاب نمی‌کند که صحنه‌های عشق ورزیدن مردم نسبت به او را بخاطر آورید. البته ممکن است در آینده با راهی که برخی مسئولان پیش گرفته‌اند باز هم نام خمینی ممنوع قلمداد شود، ولی بدانید این سیاست‌های استعمارگران در مقابل اراده جامعه جوابگو نبوده است. حال جای این پرسش است که آیا شما از این سیاست‌های استعمارگران اطلاع دارید و در این عرصه‌ها گام برمی‌دارید که در عرصه جنگِ بودن و نبودن نام افراد افتاده‌اید؟  

مثلا حذف نام دکتر فاطمی که پیشنهاد دهنده اصلی ملی شدن نفت بود و تاوانش هم اعدام شدن او و شهادت در راه ملی کردن نفت شد چه سودی را نصیب ملت می‌کند که شما احساس تکلیف می‌کنید نام این اسطوره مبارز علیه استعمار انگلیس حذف شود؟ دل چه کسی را شاد می‌کنید؟ سران انگلیس را؟ یا مردم در فقر فرو رفته بی‌آب شرق اصفهان را؟ در حالی که به احتمال زیاد خود شما هم از پول نفت حقوق دریافت می‌کنید و مدیون تاریخی فاطمی و مصدق هستید!

آیا اصولا یک آمر به معروف چه اولویت‌هایی باید برای خواسته‌های خودش داشته باشد؟

اما پرسش ما این است: 

 

 الف:

راهی که انقلابیون حاکم این دوره از مدیریت کشور در حال طی کردن هستند یقینا جامعه را بجایی خواهد رسانید که روزی نام هیچ خیابانی بنام روحانیون در ایران نخواهد ماند. در این راستا شما هم از منظر دیدگاه خودتان اولین گام این اتفاق را برداشته‌اید بدون اینکه به عواقب و شناختی از پیامدهای این کار خودتان آگاهی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنم همه نام آیت‌الله‌ها را از خیابان‌های اصفهان پیشاپیش برداشته و نام و اسامی که در قرآن بر آن‌ها تمرکز شده است تا بشر در جهان خلقت گم نشود بر خیابان‌های این شهر بگمارید همچون؛ کتاب، نور، آسمان، ستاره، ماه، زیتون، درخت، کوه‌ها.

این اسامی قرآنی یقینا ارزشمندتر از نام‌هایی است که خیابان‌های اصفهان را پر کرده و اثبات کننده تبعیض صنفی نسبت به تمام اقشار و اصناف دیگر جامعه و انسان‌های عالم و خادم و دانشمندان شده است. ای کاش طرفداران آقای طاهری هم همچون این جانب با شما هم‌نوا شده و خواهان حذف نام آقای طاهری از این خیابان می‌شدند نه اینکه مقاومت کنند و خواستار باقی ماندن نام آقای طاهری باشند. چون اصولا ماهیت و ارزش‌های فکری و مبارزاتی آقای طاهری؛ رفع تبعیض و عدم مماشات در برابر ظالمان و مخالفت با انواع ظلم‌ها بود. به تعبیر دیگر ماهیت آیت‌الله طاهری با بسیاری از نام‌های مندرج بر خیابان‌های کنونی اصفهان سر سازگاری ندارد و بهتر است نام او در میان نباشد. 

 

ب:

 

جادارد بدانید خود آقای طاهری هم موافق این نامگذاری با این سبک و سیاق با زور و فشار نیست. چون توسط این نویسنده که یک روز قرار گذاشتیم خاطرات ایشان را از زبان خود آن مرحوم جمع‌آوری کنیم پس از مراجعه در روز موعود با عصبانیت بدلیل این که از دست یکی از مسئولین ناراحت شده بود فریاد زد اصلا نمی‌خواهم نام طاهری بماند، می‌خواهم نامم با خودم زیر خاک برود. شما از آقای براتی دفتردار ایشان می‌توانید صحت این واقعه را جویا شوید. 

می‌خواهم عرض کنم در حقیقت شما غافل از این هستید که همان آرزوی آن مرد سترگ را دارید اجرا می‌کنید! شما نام او را حذف کنید تا ملت حفظ کنند. چنانچه نام مدرس و مصدق و این‌ها را حفظ کردند.  

جزاک الله خیرا.

 

 ج:

ولی بر خود واجب می‌دانم و این پرسش را دارم که بپرسم شما در کدام پازل یا جدول مخالفان آقای طاهری قرار دارید که وقتی این همه کشور مسائل منکراتی مشهود دارد به این مطلب جزئی اهتمام کرده‌اید؟چون مخالفان آقای طاهری در پازل‌های زیر قابل شمارشند: 

 

۱. از نظر بستر تاریخی قرون گذشته، اخباریون را مخالف ایشان که جزء اصولیون بود، می‌دانند. حال آیا شما منطق اخباریون را دارید؟ 

 

۲. طرفداران انجمن حجتیه که بشدت از دیرباز مخالف ایشان و مخالف دخالت ایشان در سیاست بودند. آیا شما بر مشرب انجمن حجتیه هستید و از این نحله فکری ارتزاق می‌کنید؟

 

۳. ساواکی‌ها و طرفداران رژیم پهلوی که بشدت مخالف ایشان و نمازجمعه‌های ایشان از سال ۵۰ بودند و برای همیشه خواهان سرکوب او و شکنجه‌اش بودند. 

آیا شما وابستگی فکری یا تشکیلاتی با رژیم پهلوی داشته یا از ایادی آن‌ها بهره فکری داشته یا دارید؟ 

 

۴. آقای طاهری به‌شدت طرفدار مستضعفین بود و علیه سرمایه‌داران چپاولگر و سرمایه‌داران زالوصفت سخن می‌گفت. آیا شما وابسته یا طرفدار سرمایه‌داران زالوصفت هستید؟ 

اگر نیستید چگونه تحمل می‌کنید عده‌ای در زمستان سرد کارتن‌خواب باشند و عده‌ای کاخ‌های شخصی داشته باشند که روی شاه را سفید می‌کنند و شما نهی از این نوع منکرها نمی‌کنید؟

 

۵. آقای طاهری بشدت علیه مجاهدین خلق (منافقین) گروه رجوی بپا خاست و قبل از ایشان هنوز کسی بطور شفاف علیه آن‌ها موضع‌گیری نکرده بود. 

آیا شما با این‌ها ارتباط فکری یا تشکیلاتی دارید؟ 

۶. آقای طاهری سرسخت‌ترین امام جمعه علیه صدام و حکومت حزب بعث بود و بقدری برای لشکریان دشمن شناخته شده بود که فرمانده جنگ آقای هاشمی رفسنجانی در خاطراتش می‌گوید که برای فریب و غافلگیری دشمن آقای طاهری اصفهانی را گفتیم از فلان طرف برو و دستور حمله را از طرف دیگر دادیم همچنین صدها شاهد دیگر بر ایستادگی او در جنگ وجود دارد که نیاز به شرح بیشتر نیست. فاسالوا اهل الذکر ...

در همین راستا فرزندش را نیز تقدیم کرد.

حال جا دارد بپرسیم؛ آیا شما با ایادی صدام ارتباطی دارید؟ 

 

۷. او جزء اولین کسانی است که اجتهاد رهبر کنونی انقلاب را تایید کرد؟

آیا از نظر شما کار بدی کرده است؟ و قصد انتقام‌گیری از او را دارید؟

 

۸. آقای طاهری را پیشتازان افکار امثال شما با پرتاب میله آهن در نماز جمعه با همراهی سکوت مسئولان برکنار کردند ولی او ماجراآفرینی نکرد و با یک بیانیه که آسیب‌شناسی روند انقلاب بود، استخوان در گلو کنار نشست منصفانه بفرمایید؛ آیا به عنوان یکی از استوانه‌های برپا کننده و نگهدارنده انقلاب حق داشت آخرین نظرات خود را اعلام کند یا نه؟ 

 

۹. آیا شما جزء همان میله پرتاب‌کنندگان هستید؟ و امرکننده به معروف با میله و سیخ و چماق و در یک کلام همان منش و شیوه داعشی‌ها را در امر به معروف کردن پیگیری می‌فرمایید؟

چرا شما هیچ اعتراضی به اسید‌ پاشیدن به صورت دختران مظلوم و کور کردن آن‌ها ندارید؟ در کجای قران چنین دستوری داده‌اند؟ اگر آن‌ها زنا هم کرده بودند ۷۰ ضربه شلاق بدستور قاضی حکمشان بود نه از دست دادن چشم و صورتشان. از خدا و قیامت حذر کنید و در این دنیا بعنوان کسی که نان مسئولیت امر به معروف کردن می‌خورید این حرکت و این نوع رفتارها را هم محکوم کنید.

 

۱۰. آیا در چارچوب منطق امر به معروف و نهی از منکر مولایمان علی (ع) که می‌گویند اگر این واجب، یعنی امر به معروف و نهی از منکر را بجا نیاورید اشرار بر شما حاکم می‌شوند، از نظر شما منطقی نبود این آسیب‌شناسی آقای طاهری که هنگام استعفا اعلام نموده است و در استعفانامه‌اش فریاد زد هم نوعی امر به معروف به مسئولان نظام قلمداد می‌شد و مورد تجزیه و تحلیل دقیق مسئولان نظام قرار می‌گرفت و رسیدگی می‌گشت؟ و راهکارهایی برای زدودن آسیب‌های وارد شده بر پیکر انقلاب می‌یافتند و چاره‌جویی می‌کردند؟

 

۱۱. آیا شما جزء کسانی هستید که تصور می‌کنید فقط افراد بالادستی که قدرت‌مدارند حق دارند به مردم امر به معروف کنند و بقیه موظف هستند سکوت مطلق نمایند؟ حتی اگر کسانی در قد و قواره طاهری بوده باشند؟ اگر چنین نیست چرا بخش حق مردمی امر به مسئولان به صورت یک تشکیلات نهادینه نشده است؟ مگر در قانون اساسی نیامده که این حق دو جانبه دولت به مردم و مردم به دولت است؟

آیا به عنوان یک مسئول این تشکیلات، اولین وظیفه شما این نیست که حقوق ملت را با راه‌اندازی تشکیلاتی که مردم هم بتوانند نهادمند مسئولان را امر به معروف کنند ایفاد کنید؟ یا آن را به مسئولان گوشزد کنید؟

 

برادر دینی من! به هرحال توصیه می‌شود:

اولا بطور شفاف روشن فرمایید به چه دلیل خواهان حذف نام طاهری شده‌اید؟ جامعه را اقناع کنید! ثانیا ثابت کنید این کار چه اولویتی بر صدها مسئله دیگر دارد که چشم و گوش‌ها نسبت به آن‌ها بسته شده است و این مسئله در اولویت شما قرار گرفته است و با حذف نام این دو فرد چه تحولی رخ خواهد داد و سودش چیست؟

آیا اصولا کسانی را که شما نامشان را رد می‌کنید می‌شناسید یا نه؟ آیا جا ندارد خالصانه نسبت به آن‌ها تحقیق کافی بعمل آورید تا حداقل از حالت ملوک الطوایفی قدیم که هر طایفه قدرت می‌گرفت آثار طایفه قبلی را پاک می‌کرد خارج شویم؟ 

 

۱۲. بالاخره باید بفرمایید این کار و خواست شما بر اساس کدام نوع مدیریت استوار است؟ آیا شما طرفدار مدیریت ملوک الطوایفی هستید؟ وظیفه شرعی خود می‌دانید در ازای حقوقی که دریافت می‌فرمایید کارهای شورای قبلی را هوا کنید؟ 

 

 در پایان

 

از خداوند خواهانم به ما ظرفیت تحمل همدیگر را عطا فرماید و از این کشاکش‌های بیهوده دو سه دهه قبل که اصفهان بین دوگانه پرورش_ طاهری گیر افتاده بود و تاریخ مصرفش گذشته نجات یابیم، و علیه دزدان مملکت و غارتگران ملک و ملت متحد گردیم.

 انشالله 

با عرض ارادت و دعای خیر

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها