محمدصادق کوشکی در گفتگو با مستقل:

نه ما نه آمریکا نه اروپا، هیچکدام به تعهدات برجامی عمل نمی‌کنیم

کوشکی می‌گوید: نه آمریکا نه اروپا به تعهدات خود عمل نکردند. در شرایط فعلی اگر مذاکرات شکست بخورد آمریکا وارد برجام نمی‌شود ما درون برجام هستیم اروپا نیز هست، ما نیز به تعهدات برجامی عمل نمی‌کنیم.

نه ما نه آمریکا نه اروپا، هیچکدام به تعهدات برجامی عمل نمی‌کنیم

نه ما نه آمریکا نه اروپا، هیچکدام به تعهدات برجامی عمل نمی‌کنیم

سرویس سیاسی

 

به اعتقاد برخی دیپلمات‌های اروپایی گذر ماه فوریه نشانه‌ای از پایان موعد احیای برجام است. به همین دلیل طی روزهای گذشته فعالیت‌های دیپلماتیک جهت احیای برجام افزایش یافته و می‌توان گفت مذاکرات در حساس‌ترین برهه خود قرار دارد. به جهت بررسی علل مذاکره و این سخن وزیر خارجه که ایران برای رسیدن به توافق عجله دارد با محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصولگرا گفتگو کردیم.

 

بسیاری از تحلیلگران خارجی انتظار داشتند با تغییر دولت در ایران رویکرد دولت نسبت به مذاکرات عوض شود اما این اتفاق نیفتاد و دولت آقای رئیسی احیای برجام را در اولویت خود قرار داد. به نظر شما این کار چه دلیلی دارد؟

 

وقتی پدیده‌ای به نام برجام توسط ایران پذیرفته می‌شود این قرارداد به نام ایران نوشته شده است و مادامی که دولت‌ها نخواهند از برجام خارج بشوند باید در چارچوب پدیده برجام حرکت کنند. در دوران آقای روحانی پس از خروج ترامپ از برجام اتفاقی افتاد که بخشی از تعهدات برجامی از سوی ایران متوقف شد. این روند در دولت آقای رئیسی هم ادامه یافت و فعلا در شرایط فعلی نکته اینجاست که سودی از خروج برجام نمی‌بریم.

یعنی اگر بخواهیم از برجام خارج شویم اختیار آن در دست دولت آقای رئیسی هست اما مشکلی حل نمی‌شود. البته اگر حرکت درست این بود که از اول این قرارداد پذیرفته نمی‌شد، اما حالا که پذیرفته شده است خروج ما از برجام مشکلی را حل نمی‌کند و برای کشور دستاوردی ندارد.

بهترین حالت این است که در شرایط فعلی ما درون برجام هستیم و آمریکایی‌ها هستند که خارج شده‌اند، ما نیز به تمامی تعهدات عمل نمی‌کنیم از جمله سقف غنی‌سازی و بازرسی‌ها و سانترفیوژها و.. چون آمریکا از برجام خارج شد و اروپا نیز به تعهدات برجامی عمل نمی‌کند اما ما ناقض برجام نبوده‌ایم و در جهان آمریکا به این عنوان شناخته می‌شود.

 

در صورت شکست مذاکرات بسیاری معتقدند شرایط اقتصادی در ایران سخت خواهد شد، آیا با این فرض موافقید؟

 

در شرایط فعلی از بابت برجام هیچ گره‌ای از گره‌های ما باز نشده است از سال ۹۵ تا ۹۹ دولت آقای روحانی هم بارها گفته‌اند که برجام مشکل ما را حل نکرد.

یعنی نه آمریکا نه اروپا به تعهدات خود عمل نکردند. در شرایط فعلی اگر مذاکرات شکست بخورد آمریکا وارد برجام نمی‌شود ما درون برجام هستیم اروپا نیز هست.

اروپا هم مثل گذشته به تعهدات عمل نمی‌کند ما نیز به تعهدات برجامی عمل نمی‌کنیم مثل سال ۹۹ تاکنون از کجا به اقتصاد آسیب وارد می‌شود؟

آیا برجام باعث مبادلات مالی و آزاد شدن ارزهای ما شده بود؟ مذاکرات هم که شکست خورد ما درون برجام هستیم و به تعهدات نمی‌پردازیم پس هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و تاثیر واقعی ندارد.

ما الان بیش از یک میلیون شبکه در روز نفت می‌فروشیم و پول آن را نیز دریافت می‌کنیم پول نفت هم خوب است و تُجار ما نیز با دنیا مبادله می‌کنند از سال ۹۵ تا الان گره‌ای هم با برجام باز نشده است.

 

البته بستگی دارد برجام با چه شیوه‌‌ای به نتیجه برسد، اگر شروط مورد نظر جمهوری اسلامی رعایت شود که خیلی خوب است.

چون شرط کرده‌ایم تحریم‌ها همه لغو شوند و آمریکا تضمین جدی و عملی و حقوقی دهد و تعهدات خود را اجرا کنند. اما احتمال چنین نتیجه‌ای ضعیف است که آمریکا تحریم‌ها را بردارد، پس به حالت دوم می‌رسیم که بدون دادن تضمین و لغو تحریم به برجام برگردیم که در این حالت ملت ایران فقط ضرر کرده است.

 

 دلیل طولانی شدن مذاکرات از ۸ آذر ماه تاکنون از نظر شما چیست؟

طبیعی است مذاکراتی در دنیا وجود دارد که ۱۵_ ۱۰ سال طول کشیده‌اند. خود برجام از سال ۹۲ شروع شد و ۹۵ محقق شد. در حالیکه آقای روحانی هم جهت با آمریکا و اروپا حرکت می‌کرد ۳ سال طول کشید الان این چند ماه زیاد نیست.

 

 آقای امیرعبداللهیان چندی پیش مدعی شدند ایران برای رسیدن به توافق عجله دارد، این عجله چه دلایلی دارد؟

البته من نمی‌دانم دقیقا ایشان چه گفته است. ما عجله نداریم تعلل هم نمی‌کنیم ما یک روند طبیعی را دنبال می‌کنیم.

نکته آخر

فایده مذاکره صرفا این است که به دنیا اعلام کردیم ما با مذاکره مشکلی نداریم اما در اقتصاد ما تاثیری نخواهد داشت. زیرا مشکل اقتصاد ما باید توسط صنعتگران و فعالان اقتصادی حل شود و دولت آقای رئیسی باید تلاش کند مشکلات تولید کنندگان را کاهش دهد و فضا را برای فعالیت اقتصادی باز کند و (این‌ها) هیچ ربطی به آمریکا و اروپا ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها