پایان یورو ۲۰۲۰ ؛ پایان حمیدرضا صدر

صبح روز ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ و یک روز پس از دربی ۹۶ تهران،خبری ناراحت کننده فوتبالدوستان ایرانی را متاثر کرد.

امیررضا نظری/ روزنامه‌نگار

 

صبح روز ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ و یک روز پس از دربی ۹۶ تهران، خبری ناراحت کننده فوتبال‌دوستان ایرانی را متاثر کرد.

حمیدرضا صدر تحلیلگر سینما و فوتبال پس از ۲ سال تحمل سرطان سرانجام در ایالات متحده آمریکا درگذشت. برای آنانکه فوتبال ایران را پیگیری می‌کردند از جمله نگارنده، حمیدرضا صدر نامی آشنا بود. مردی که فوتبال را از جنبه عامیانه آن دوست داشت و به آن عشق می‌ورزید.

صدر بر خلاف بسیاری نمی‌دانست مثلا تفاضل گل ۳ تیم اول در لیگ جزیره و یا لالیگا چگونه است و یا وضعیت ورزشگاه‌های تیم‌های ایرانی با استانداردهای AFC مطابقت دارد یا خیر، او مانند بسیاری از مردم عادی عاشق فوتبال بود همانطور که خودش گفته بود طرفدار هیچ تیمی نبود چرا که پس از عقاب همه‌چیز برای او تمام شد. در برهوت بی‌سوادی کارشناسان ورزشی صدا و سیما و در سال‌هایی که بسیاری از مربیان تیم‌‌های لیگ برتری در پی جادوگر و رمال بودند او در حوزه فوتبال کتاب می‌نوشت. در اواخر دهه هفتاد در مقاله‌ای مشهور با عنوان «مردی که می‌خواست سلطان باشد» علی پروین را در شرایطی که ابهت، اعتبار و محبوبیت بالایی داشت، نقد کرد. از رویه کاسب مأبانه او انتقاد و فاش کرد که پروین گران‌ترین مربی ایران است. او تاوان این یادداشت را نیز پرداخت و سال‌ها بعد اعلام کرد طرفداران پروین همسر و دخترش را تهدید کرده بودند.

صدر دوست داشتنی بود، در سال‌هایی که هنوز ویکی پدیا وجود نداشت و سرچ گوگل اینگونه آسان نبود او دایرة المعارف وقایع فوتبالی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی بود. در بین دو نیمه از این گنجینه حافظه‌‌ی بی‌بدیل خود استفاده می‌کرد و مسابقه را با بازی‌ها و رقابت‌های مشهور و مهم تاریخ فوتبال مقایسه می‌کرد. بعید می‌دانم هیچگاه در این سال‌ها مانند برخی کارشناسان فوتبالی حب و بغض و یا علاقه خود را، با تحلیل‌هایش تلفیق کرده باشد. او که از یورو ۲۰۰۴ و با تلاش‌های عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما آمد به گفته خودش برای مرحوم عطا بهمنش احترام بسیاری قائل بود و این خاطره تلخ را روایت می‌کرد که “بعد از انقلاب از جاده قدیم که می‌آمدیم به سمت بالا یک نان فانتزی تازه باز شده بود. عطا بهمنش را آنجا نشسته پشت صندوق می‌دیدیم و برای‌مان خیلی سخت بود.” در اوقات فراغت بازی‌های قدیمی را تماشا می‌کرد تا بر دایرة‌المعارف خود بیافزاید. پس از سر کار آمدن تنگ‌نظرها در شبکه ۳ که با کنار گذاشته شدن عادل فردوسی‌پور همراه شد او نیز از رسانه ملی حذف شد و پس از آن به آمریکا رفت و آنطور که در اردیبهشت ماه در اینستاگرام نوشته بود به اورنج کانتی کالیفرنیا رفت و در کنار خواهرش که رخدادهای تاریخی بسیاری را در کنار او دیده بود دوران همه‌گیری کرونا را شاهد بود. صدر که گفته بود بدترین زمان برای مرگ در میانه یک تورنمنت فوتبالی است و پس از آن آماده است مرگ را در آغوش بگیرد، در تابستان سال ۲۰۲۱ و پس از قهرمانی ایتالیا در یورو ۲۰۲۰ و قهرمانی آرژانتین در کوپا آمریکا ۲۰۲۰ که به دلیل کرونا به تعویق افتاده بودند درگذشت و فوتبال‌دوستان ایرانی را متاثر کرد.

 روحش شاد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها