سومین سفر بن‌علوی به تهران در ۲۰ روز گذشته

فرصت‌های غنیمت

 مستقل‌آنلاین، هرمز شریفیان/

 کشور پادشاهی عمان به‌ویژه از زمان به قدرت رسیدن "سلطان قابوس فقید" همواره رابطه خوبی با ایران داشته است. سلطان قابوس که همین چندی پیش دعوت حق را لبیک گفت، به‌نوعی تاج و تخت خود را مدیون ارتش ایران بود که در زمان "پهلوی دوم" به یاری او شتافت و شورشیان "ظفار" را در نبردی به همین نام تار و مار کرد تا قابوس بتواند بر کشورش حکمرانی کند. سلطان قابوس پس از پیروزی مانند یک فاتح مصلح رفتار کرد و از مخالفان سرسخت و شکست خورده خود خواست اگر برای کشورشان نگرانند، در اداره کشور کمکش کنند. یکی از آن مخالفان سرسخت همین "یوسف‌بن‌علوی" وزیرخارجه عمان است که بیش از ۴ دهه در کنار سلطان قابوس ماند و عمان را به یکی از آرام‌ترین، بی‌حاشیه‌ترین، امن‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس تبدیل کرد.

عمان در طول استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز سیاستی مانند سایر کشورهای عربی در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ نکرد و تلاش کرد سطح روابط خود را با تمام کشورها در حد عالی نگهدارد و البته به‌خوبی نیز از عهده این سیاست کارآ، برآمد. باتوجه به ارتباط سازنده‌ای که عمان با سایر کشورهای منطقه و جهان برقرار کرده، همواره یک پل ارتباطی برای کاهش تنش بین جمهوری اسلامی با سایر کشورها به‌ویژه ایالات متحده آمریکا بوده است.

به‌ویژه گفت‌وگوهایی که در زمان وزارت خارجه "علی‌اکبر صالحی" و با اطلاع رهبری با مقامات وقت دولت ایالات متحده در عمان سر گرفت و هرچند متوقف ماند اما همان رویکرد به گفت‌وگو، شاید باعث شد که "برجام" در دولت "حسن روحانی" به نتیجه برسد تا سایه شوم جنگ و تحریم از کشور دور شود. با خروج رئیس جمهور غیرمتعارف آمریکا از توافق هسته‌ای و امتناع طرفین در دوری از گفت‌وگوهای مستقیم، وضعیت دوباره به وخامت گرایید و امروز چیزی نمانده که شرایط کشور دوباره به شرایط پیش از برجام بازگردد و تحریم‌های سازمان ملل دوباره در مورد ایران، اجرا شود. برای همین آمدن یک مقام دیپلماتیک عمان به ایران همیشه این گمانه را نزد محافل سیاسی به‌وجود می‌آورد که جمهوری اسلامی و ایالات متحده درحال پیغام و پسغام فرستادن برای یکدیگر هستند و عمان مثل همیشه نقش یک میانجی مورد اعتماد دو طرف را ایفا می‌کند.

"بن‌علوی" وزیر خارجه عمان سه‌شنبه اول بهمن ماه در تهران با ظریف دیدار کرد. هرچند جزئیات این دیدار تاکنون رسانه‌ای نشده اما این سومین دیدار دو وزیر خارجه ظرف ۲۰ روز گذشته بود و بدون تردید بن‌علوی پیام‌های مقام‌های جمهوری اسلامی و ایالات متحده را به طرف مقابل اعلام کرده است. این دیدارها نشان می‌دهد که خوشبختانه، درِ گفت‌وگو بین مقام‌های دو کشور باز مانده و دولت عمان به دلیل داشتن "فطرت تنش‌زدا" سعی در کاهش تنش بین دو کشور را دارد.

درست است که کاهش تنش بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده به‌سود عمان نیز خواهد شد اما این دیدارها چه به نتیجه برسند یا نرسند(که امیدواریم برسند) مردم ایران هرگز تلاش‌های دولت عمان برای کاهش تنش را فراموش نخواهند کرد.

میانجیگری عمان فرصت بسیار مغتنمی است که می‌تواند مواضع دو طرف متخاصم را به هم نزدیک کند و بهتر است از این فرصت به‌خوبی و با هوشیاری استفاده شود. ایران کشوری بزرگ، تاثیرگذار با منابع انسانی شاخص و منابع طبیعی بی‌نظیر است و تمام شاخصه‌های پیشرفت و اثرگذاری در منطقه و جهان را دارد. آنچه اکنون مردم ایران در حال گذراندن آن هستند، برخلاف نظر وزیر خارجه چیزی نیست که "خود انتخاب کرده باشند". اگر صدای این مردم شنیده شود، اگر رفاه و آزادی را به‌طور نسبی در زندگی خود حس کنند، اگر حاکمیت قانون و کاهش تبعیض و اختلاف بسیار زیاد طبقاتی شکل بگیرد، این مردم می‌توانند قله‌های پیشرفت و ترقی را با سرعت طی کنند و این همان چیزی است که بسیاری در دنیا آن را دوست ندارند. کلید حل این مشکلات تنها در دست حاکمیت است. اگر حاکمیت تلاش خود را صرف پر کردن این شکاف بسیار بزرگ بین خود و ملت کند، اگر بتواند اعتماد و باور از دست رفته ملت را دوباره باز گرداند، بدون تردید هیچ قدرتی در دنیا یارای تحریم، تهدید به جنگ و حذف تیم‌های ورزشی ما را نخواهد داشت. ما ایرانیان این خصوصیت را داریم که ضمن حفظ کرامت و احترام متقابل، با تمام دنیا رابطه داشته باشیم و در عین حال اجازه هیچ سوءاستفاده‌ای به قدرت‌ها ندهیم. این دست‌یافتنی نیست مگر اینکه مشکلات و اختلافات داخلی را کاملا حل کنیم تا امید به میان مردم بازگردد. چنانچه حاکمیت نتواند چنین کند، روزهایی به مراتب سخت‌تر از امروز در انتظار همه خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها