وقتی کار به اینجا می‌رسد

وقتی کار به اینجا می‌رسد
تصویر دکتر فاطمه مشهدی عباس 

آتوسا راوش

روزنامه‌نگار

خانم دکتر فاطمه مشهدی عباس استاد تمام‌ وقت بخش پاتولوژی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه شهید بهشتی را یکی دوبار برای انجام مصاحبه یک نشریه دندان‌پزشکی ملاقات کردم. همان یکی دو ملاقات کافی بود تا مجذوب شخصیت متین، آرام و دوست داشتنی ایشان شوم. در همان مصاحبه کوتاه هم مرام و منش خانم دکتر اقتضا می‌کرد تا از اساتید پیشکسوت خود از جمله دکتر اسماعیل یزدی رئیس بخش پاتولوژی دانشکده در سال‌های دور به نیکی یاد کند.

 خانم دکتر مشهدی عباس بی‌شک یکی از شخصیت‌های الگو در محیط‌های دانشگاهی است.

شخصیت‌هایی که با تجمیع خصائص انسانی در کنار ویژگی‌های علمی نسل‌هایی را در محیط‌های دانشگاهی تربیت می‌کنند که قادر خواهند بود سرنوشت بهتری را برای این مرزوبوم را رقم بزنند.

دیدن تصویر این استاد دانشگاه در میان دستگیرشدگان به واقع شوک عجیبی بر من وارد کرد. 

بدون شک دوستان و همکاران ایشان نیز مانند من از این واقعه متحیر هستند. چطور ممکن است چهره متین و آرام خانم دکتر را پشت میله‌های زندان و بازداشتگاه تصور کرد؟ کار به کجا کشیده که در کنار دستگیری دانش آموزان و دانشجویان دست به کار بازداشت اساتیدی مانند دکتر فاطمه مشهدی عباس می‌شوند؟!

آنان که دستور بازداشت چنین شخصیت‌های موجه در محیط‌های دانشگاهی را صادر می‌کنند آیا تنها یک لحظه به عواقب رفتارهای خویش اندیشیده‌اند؟!

هانا آرنت هم در کتاب "توتالیتاریسم" و هم در کتاب "آیشمن در اورشلیم" به خوبی به تحلیل شخصیت چنین افرادی می‌پردازد.

افرادی که براحتی بدون کوچکترین دغدغه وجدان و واگویه‌های درونی با خود برای سنجش خوب و بد آنچه انجام می‌دهند، دست به جنایت‌های بزرگ می‌زنند. آرنت چنین شخصیت‌هایی را پیش پا افتاده و معمولی می‌خواند که در غیاب شخصیت‌های قدرتمند در حکومت‌های توتالیتر عهده‌دار انجام مسئولیت‌های بزرگ می‌شوند. آرنت این دسته از افراد را به طرز وحشتناکی پیش پا افتاده دانسته و آنچه را که آنان برای سرکوب مخالفان در حکومت‌های توتالیتر انجام می‌دهند نه تنها شر که ابتذال شر می‌خواند. 

هنوز نحوه دستگیری خانم دکتر مشهدی عباس مشخص نیست اما اگر چنانچه ویدیویی که درفضای مجازی دست به دست شده و از ربایش یک زن در شب توسط چندین مرد حکایت دارد و گفته می‌شود از کیف گروگان که در صحنه این آدم دزدی بزدلانه به جا مانده است کارت خانم دکتر بدست آمده است صحت داشته باشد، باید به آنانی که کارشان به اینجا می‌رسد که دستور ربایش این بانوی مومن، اندیشمند و استاد دانشگاه را شبانه با هجوم تنی چند از اراذل و اوباش داده‌اند گفت: به کجا چنین شتابان؟!

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    روزنامه نگار بهایی خیلی زر مفت زدی قرار نیست هرکی هر غلطی خواست بکند

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها