ابر ماه را در عصر روز سه‌شنبه، در آسمان شامگاهی ببینید

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از مشاهده ابر ماه در عصر روز سه‌شنبه، ۲۴ خرداد ماه خبر داد.

ابر ماه را در عصر روز سه‌شنبه، در آسمان شامگاهی ببینید

مهندس مسعود عتیقی گفت: در ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه عصر روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد، ماه به وضعیت "ماه کامل" (بدر) می‌رسد.

وی افزود: با توجه به این که در ساعت ۳ و ۵۱ بامداد چهارشنبه ۲۵ خرداد، کره ماه با حرکت در مدار بیضی به گرد زمین، در کمترین فاصله با ما و در ۴۳۴,۳۵۷ کیلومتری زمین است، با پدیده "اَبَرماه" (Supermoon) مواجه هستیم.

عتیقی، خاطر نشان کرد: بدیهی است، هنگامی که ماه در شرایط ماه کامل بوده و در کمترین فاصله با زمین باشد، بین ۶ تا ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۱۶ تا ۳۰ درصد درخشان‌تر از دیگر ماه‌های کامل سال دیده می‌شود (بسته به فاصله ماه با زمین در هنگام رسیدن به وضعیت "ماه کامل").

فاز و یا اهله ماه همراه با موقعیت "ماه کامل"

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به نامگذاری اَبَرماه روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد، توضیح داد: بومیان امریکا با توجه به فصل برداشت توت فرنگی، به اَبَرماه پیش رو، "اَبَرماه توت فرنگی" می‌گفتند و این در شرایطی است که در رنگ و یا شکل ماه این نامگذاری هیچ تاثیری ندارد.

عتیقی یادآور شد: به علاقه‌مندان عکاسی نجومی توصیه می‌شود هنگام طلوع و غروب ماه را برای ثبت اَبَرماه انتخاب کنند؛ چرا که به جز بزرگ‌تر دیده شدن اَبَرماه، قرار گرفتن ماه در کنار بناها و عوارض طبیعی همچون کوه و جنگل در هنگام طلوع و غروب آن، بر بزرگی ظاهری ماه از دید چشم ناظر زمینی می‌افزاید.

جلوه با شکوه اَبَرماه توت‌فرنگی را در آسمان شامگاهی فردا ببینید

وی تاکید کرد: به طور قطع در تلفیق این پدیده جذاب با بناها و یا عوارض طبیعی، تصاویر زیباتری از اَبَرماه می‌توان ثبت کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها