مهم/واکسن سینوفارم کمترین ایمنی را دارد

نتایج مطالعات تیمی از پژوهشگران کشور بحرین با همکاری دانشگاه کلمبیا نشان می دهد واکسن سینوفارم چین در جلوگیری از عفونت، بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا به ویژه در افراد بالای ۵۰سال نسبت به سایر واکسن ها کمتر موثر است.

مهم/واکسن سینوفارم کمترین ایمنی را دارد

ادعای تامل برانگیز پژوهشگران بحرینی:

واکسن سینوفارم تاثیر کمتری از سایر واکسن ها دارد

نتایج مطالعات تیمی از پژوهشگران کشور بحرین با همکاری دانشگاه کلمبیا نشان می دهد واکسن سینوفارم چین در جلوگیری از عفونت، بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا به ویژه در افراد بالای ۵۰سال نسبت به سایر واکسن ها کمتر موثر است.

به گزارش سیناپرس، طی ماه های گذشته واکسن های کرونای چینی به یکی از ابزارهای کلیدی دیپلماسی بین المللی پکن تبدیل شده است. این موضوع به ویژه در کشورهای در حال توسعه که قادر به تهیه دوزهای کافی از واکسن های آمریکایی و اروپایی نیستند، دارای اهمیت است.

علیرغم سطوح بالای تلقیح با واکسن سینوفارم در بسیاری از کشورها همچون امارات متحده عربی و بحرین، این کشورها اخیرا شروع به تزریق واکسن تقویت کننده به شهروندان آسیب پذیر با استفاده از یک دوز  متفاوت از واکسن فایزر کردند.

به تازگی نتایج یک مطالعه مشترک که نتایج آن چند روز پیش منتشر شد،نشان داد همه واکسن هایی که از ماه دسامبر در کشورهای جنوبی خلیج فارس استفاده شده است ، از جمله کوویشیلد ، نسخه ساخت هند از واکسن  آسترازنکا و واکسن اسپوتنیک V ساخت روسیه در کاهش بیماری های شدید در مقایسه با جمعیت واکسینه نشده موثر بوده است. 

به گزارش سیناپرس،در این میان اما مطالعات نشان می دهد درصد مرگ و میر در بین همه موارد مثبت کرونا که واکسن سینوفارم دریافت کرده بودند در مقایسه با افرادی که فایزر و آسترازنکا زده اند، بیشتر بوده و  این روند حتی با ظهور نوع دلتا برای عفونت و بستری شدن در بیمارستان همخوانی داشت. نتایج این مطالعه در مورد واکسن اسپوتنیک V شرایط بهتری نسبت به سینوفارم نشان داده و البته تاثیر گزاری واکسن روسیه از فایزر و آسترازنکا کمتر بود.

دکتر جلیل السید سرپرست این تیم پژوهشی درباره یافته های فوق می گوید: بررسی های انجام شده نشان دهنده تفاوت قابل توجهی بین میزان بستری شدن ، ارجاع به بخش مراقبت های ویژه و مرگ بین کسانی است که واکسن فایزر و سینوفارم زده اند.این موضوع به ویژه در گروه سنی افراد مسن و کسانی که به نوع دلتای کرونا مبتلا شده اند دیده شده و مطالعات حاکی از بالا بودن آمار افراد فوت و بستری شده ای است که واکسن سینوفارم دریافت کرده بودند.

دکتر جواد ، مدیر اجرایی مراکز مراقبت های اولیه بهداشتی بحرین و از اعضای راه اندازی کمپین واکسیناسیون این کشور نیز درباره مساله کم بودن ایمنی ناشی از واکسن سینوفارم، گفت: مطالعات اولیه این مساله را به خوبی نشان می دهد اما نتیجه گیری قطعی نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق تری دارد تا بگوییم این مساله تا چه حد دقیق است. در حال حاضر نمی توان به طور قطعی در برابر واکسن سینوفارم موضع گرفت.

جولیان تانگ ، ویروس شناس بالینی و استاد طب تنفسی در دانشگاه لستر نیز در رابطه با تفاوت سطح عملکرد واکسن های مختلف، گفت:‌ در حالی که تفاوت های قابل توجهی بین اثر واکسن ها در انواع مختلف وجود دارد ، اما مقایسه نتایج در توالی های مکرر یا همپوشانی بدون داده های بیشتر می تواند گمراه کننده باشد. 

گفتنی است اگرچه داده های بالینی در مورد کارآیی این واکسن چینی در بین گروه های جمعیتی آسیب پذیر در برابر نوع شدید کرونا ناچیز است، اما واکسن سینوفارم (Sinopharm)  به همراه واکسن سینوواک (Sinovac) که هر دو توسط چین ساخته شده اند، قبلاً از سازمان بهداشت جهانی تأییدیه جهت استفاده ضروری را گرفته اند.
به گزارش سیناپرس،این موضوع را نیز باید مد نظر قرار داد که واکسن سینوفارم با ویروس غیرفعال ساخته می شود که یک تکنیک قدیمی برای ساخت واکسن محسوب می شود در حالی که واکسن فایزر متکی به فناوری جدیدی است که از RNA پیام رسان استفاده می کند.

دکتر جلیل السید در توضیح روند مطالعه تاثیر گذاری انواع واکسن های کرونا اعلام کرد: مقایسه مستقیم بین سینوفارم و فایزر به دلیل ویژگی های سنی و جنسی مشابه در بین دریافت کنندگان این واکسن ها امکان پذیر است و به همین دلیل این مطالعه منبع منحصر به فردی در  بررسی تأثیر واکسن های مختلف در یک جمعیت محسوب می شود.

پیتر انگلیش ، مشاور بازنشسته کنترل بیماریهای واگیر دار و پژوهشگر مستقل نیز در این رابطه گفت: اگر چه مقدار متغیرهای موجود در این مطالعه امکان سوء تفسیر را ایجاد می کند ، اما به نظر می رسد نتیجه گیری مطالعات انجام شده درست باشد. این مساله به ویژه از آن نظر ارزشمند است که  جهان می خواهد بداند کدام واکسن ها بهترین عملکرد را دارند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها