نمی‌گذارم کسی جلوی کنسرت قانونی را بگیرد

استاندارهمدان با بیان اینکه اجازه نخواهم داد کسی با اعمال سلیقه شخصی از فعالیت هنری گروهی جلوگیری کند گفت: نمی‌گذارم کسی جلوی برگزاری کنسرت قانونی و شرعی را بگیرد.

نمی‌گذارم کسی جلوی کنسرت قانونی را بگیرد

سید سعید شاهرخی دیشب در نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ و هنر اظهار کرد: حضور جمع حاضر را در این جلسه، در خانه خود و در خانه دولت خیر مقدم می‌گویم و خوشحالم که توفیق پیدا کرده‌ایم ساعاتی را در کنار هم باشیم و صحبت‌های ارزشمندی را بشنویم.

وی بعد از شنیدن صحبت‌های جمع حاضر با بیان اینکه بسیاری از این موضوعات حرف دل ما بود و قابل اجراست گفت: این برنامه باید با برنامه‌ریزی و استفاده از شرایط موجود و با همکاری هم انجام شود.

استاندار همدان گفت: در کمتر از سه ماه جلسه‌ای را در این قالب ترتیب خواهم داد تا با اهدافی که تعریف می‌کنم، برگزار شود.

وی اهمیت و نقش فرهنگ و هنر را مهم عنوان کرد و با اشاره به اینکه این موضوع از نگاه اولیا و بزرگان نیز مورد توجه است افزود: مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند «فرهنگ مبدأ خوشبختی‌ها و بدبختی‌های یک ملت است» و در ادامه می‌فرمایند دعا می‌کنم هنرمندان و فعالان ما در عرصه کاری خود موفق باشند.

شاهرخی با اشاره به اینکه رئیس جمهور نیز فرهنگ را اساس و زیربنای جامعه می‌داند و من نیز به عنوان نماینده دولت در استان همین نگاه را باید دنبال کنم گفت: بالاترین نیاز امروز جامعه امید به آینده و ایجاد نشاط است که همه هنرمندان در این زمینه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام، نظام و انقلاب ناامید کردن مردم و گرفتن نشاط از آنها را هدف قرار داده‌‌اند افزود: یکی از راه‌های مقابله با توطئه‌های دشمن نقش‌آفرینی آحاد جامعه در عرصه‌های مختلف است که می‌تواند نشاط را به جامعه برگرداند.

استاندار همدان ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر انسان‌های خوش فکر و اندیشمندی هستند که در قالب هنر این فکر و اندیشه را به زیبایی به مخاطب منتقل می‌کنند و این مهم با سخنرانی و گفت‌وگو متفاوت است.

وی هنر را یکی از قدرتمند‌ترین ابزار نهادینه‌کردن فکر و اندیشه دانست و خطاب به جمع حاضر بیان کرد: ما به ارزش و توانمندی شما واقف هستیم، دولت در کشور علاقه‌مند است زمینه را برای ارائه این هنر در عرصه‌های مختلف فراهم کند و این عمق نگاه ماست اما در اجرا موانعی است.

شاهرخی با اشاره به اینکه اگر بنا باشد در جامعه با هیچ یک از این مشکلات مواجه نباشیم باید نگاه ما به جامعه یک نگاه مدینه فاضله و آرمان‌شهر باشد تأکید کرد: حتما باید در این راستا حرکت کنیم اما اگر در این نقطه قرار نگرفتیم نباید موجب یاس و ناامیدی شود.

وی با بیان اینکه در استان همدان وارث 3 هزار و 500 سال تمدن هستیم تأکید کرد: شهر همدان در دنیا نظیر ندارد که این امر نشاندهنده ریشه، فرهنگ و تمدن استان دارد، به هرگوشه این استان برویم به بلندای تاریخ آثار تاریخی داریم.

استاندار همدان از وجود یک‌هزار و 800 اثر تاریخی در استان خبر داد که یک‌هزار و 60 اثر ثبت رسمی شده است افزود: همدان در جایگاه خاصی قرار گرفته است که بسیاری از مسؤولان کشور به آن اذعان دارند.

وی ادامه داد: وزیر نیرو در سفر به همدان عنوان کرد وقتی اسم همدان را می‌شنویم آرامشی را در این شرایط پرتلاطم به دست می‌آوریم، به خاطر آرامش و مردمان فهیم آن و مسیر توسعه‌ای که در استان وجود دارد.

شاهرخی با اشاره به اینکه می‌خواهم بگویم که در همدان چه خبر است و از 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که در جاهای مختلف به ویژه حوزه معیشت و اقتصاد صورت گرفته فاکتور می‌گیرم افزود: در شرایطی که تحریم هستیم و پول وارد کشور نمی‌شود اقدامات مهمی در استان انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه به کارکرد جمع حاضر و نکاتی که مطرح کردید، اعتقاد دارم و امروز به شما زحمت دادم که اینجا حضور داشته باشید و عمیقا و قلبا باید بگویم که به شما و تاثیرگذاری شما ایمان دارم اگر چه موانعی وجود دارد گفت: امیدوارم این جمع همه هنر خود را در حوزه‌های مختلف به نمایش بگذارند و بتوانیم رابطه خود را بیش از گذشته تقویت کنیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه نوع خطابی که دوستان داشتند به حق بود و بخشی به من برمی‌گردد اما مسوولیت مستقیم آن با اداره ارشاد است افزود: در حضور جمع حاضر یادآوری می‌کنم به عنوان نماینده دولت در تمام بخش‌ها مسوول هستم و برای هر بخش‌ها یک اداره کل داریم که باید دیدگاه‌های افراد را جمع‌بندی کند تا اول سال که بودجه را تنظیم می‌کنیم عنوان کنند که در چه بخش‌هایی اولویت وجود دارد.

وی تاکید کرد: البته نسبت به حجم برنامه‌هایی که داریم قطعا امکان تامین بودجه برای تمام آنها نیست اما باید عدالت در توزیع اعتبارات و اولویت‌ها را در اجرای آنها در نظر گرفت.

شاهرخی با بیان اینکه امسال پنج برابر اعتبارات از سال 94 تا امروز را در حوزه فرهنگ و هنر در نظر گرفتیم افزود: 9 میلیارد تومان اعتبار در این حوزه اختصاص دادیم که این باید هدفمند هزینه شود و نیز برای بخش‌هایی که برنامه‌هایی دارند.

وی با اشاره به نکات مطرح شده ایمان داریم و انجمن‌ها باید تقویت شود تصریح کرد: خیلی از برنامه‌ها باید با پول تقویت شود و برخی هم بدون پول انجام می‌شود.

استاندار همدان خطاب به مدیرکل ارشاد همدان گفت: از اینکه یک انجمنی بگوید برای برگزاری شب شعر به مشکل برخورده‌ایم، قابل قبول نیست، بسیاری از برنامه‌ها پولی نیستند بلکه نیاز به جدیت و کار دارند.

وی بیان کرد: بسیاری از دستگاه‌های دولتی امکانات خوبی دارند و باید مشارکت کنند و بسیاری از آنها اعتباراتی دارند که می‌توانند از لحاظ فرهنگی کمک و حتی اجرا کنند.

شاهرخی عنوان کرد: تمام موارد باید به قالب برنامه برود و از مدیرکل ارشاد می‌خواهم ضمن مدیریت منابع، گروه‌های مختلف برنامه‌ها را اولویت‌بندی کنند تا اعتبارات از منابع داخلی اداره ارشاد و دستگاه‌های دیگر تامین شود و مابقی را هم اگر هر برنامه‌ای با مطالعه باشد تامین اعتبار می‌کنیم.

وی گفت: برای هر برنامه‌ای که مطالعه شود تامین اعتبار صورت می‌گیرد همانطور که سالهاست در خصوص تئاتر کودک و نوجوان این کار را انجام داده‌ایم و سال گذشته نیز جشنواره انیمیشن تامین اعتبار شد.

استاندار همدان افزود: اگر اشاره شد که جشنواره فیلم کودک و نوجوان از همدان رفته است با رایزنی صورت گرفته جشنواره مشابه ملی را وارد استان کنید تا اعتباراتی اختصاص دهیم، اگر هم نشد به صورت استانی برگزار کنید که باز هم تامین اعتبار خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: مبلغ یک‌میلیارد و 350 هزار تومان کنار گذاشته بودیم و از طریق سازمان مدیریت اشاره کردیم دستگاه‌های فرهنگی برنامه ارائه دهند تا آن بودجه را اختصاص دهیم که انجام شد، بخشی را برای تئاتر کودک و نوجوان و بخشی را هم برای جشنواره آیت‌الله تالهی و خبرنگاران و ... اختصاص دادیم.

شاهرخی با بیان اینکه سال آینده علاوه بر 9 میلیارد تومان، ۱.۵ میلیارد تومان برای برنامه‌های خاص اختصاص خواهم داد خاطرنشان کرد: اغلب جمع حاضر درخواست ردیف اعتباری جدایی داشتند که امکان‌پذیر نیست و قانون این اجازه را نمی‌دهد اما اعتباری را جدا می‌گذاریم تا برنامه‌های مورد تایید ارشاد، تامین اعتبار شوند.

وی با تأکید بر لزوم هماهنگی بین بخشی گفت: دستگاه‌هایی مانند شهرداری و تبلیغات اسلامی که اعتبارات خوبی دارد می‌توانند به اداره ارشاد کمک کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه برای تمام افراد مسلمان و وطن‌دوست با هر سلیقه‌ای احترام می‌گذاریم افزود:‌ هنرمندان ما جزو آن دسته از افراد با فرهنگ و شعور و مسلمان و میهن‌دوست هستند که با هر سلیقه‌ای برای آنها احترام قائلیم.

وی با اشاره به اینکه تمام ابعاد هنر برای ما محترم هستند و همه آنها را باید تقویت کنیم تاکید کرد: اجازه نخواهم دارد کسی با اعمال سلیقه شخصی از فعالیت هنری گروهی جلوگیری کند.

شاهرخی با بیان اینکه هیچ کسی در استان و کشور فراتر از قانون نیست گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب همه را به قانونمندی و قانونمداری دعوت می‌کنند کسی حق ندارد خود را فراتر از قانون بداند.

وی تأکید کرد: مشروعیت دستگاه‌های اجرایی که باید جامعه هنری را حمایت کنند از این قانون است، حال یک اداره اماکن بگوید اینجا کنسرت می‌گذارم برگزار شود و آنجا نمی‌گذارم، نمی‌شود.

استاندار همدان خطاب به مدیرکل ارشاد افزود: آقای احسانی این حرف‌ها برای من قابل قبول نیست، اصلا شما بروید و در دادگاه یک دفتر بگیرید و بنشینید آنجا، چه اشکالی دارد؟ اگر ابهام دارد بروید برای دستگاه قضائی مسائل را روشن کنید.

وی با بیان اینکه هیچ مقامی بالاتر از قانون نیست بنابراین هیچ کس نمی‌تواند جلوی کنسرت قانونی و شرعی را بگیرد افزود: با علمایی نظیر آیت‌الله موسوی اصفهانی و آیت‌الله شعبانی صحبت کرده‌ام و همه آنها می‌گویند که باید حدود شرعی و قانونی رعایت شود و من هم بر این موضوع تاکید دارم.

شاهرخی بیان کرد: اگر کسی مسوولیت برگزاری کنسرتی را به عهده می‌گیرد و بعد در آن کشف حجاب هم می‌شود باید پاسخگو باشد، اگر نمی‌تواند اداره کند کار انجام ندهد.

وی گفت: ما که نمی‌توانیم شرایط خلاف شرع و قانونی را به وجود بیاوریم و بعد بگوییم به ما مربوط نیست و حالا شما بیا و این فرد را بگیر!

استاندار همدان با تاکید به اینکه در چارچوب قانون از کنسرت، موسیقی، سینما و هنر و... حمایت می‌کنیم افزود: نه تنها حمایت می‌کنیم بلکه خواهش می‌کنیم که در این عرصه فعالیت کنید چرا که نیاز جامعه است.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور تاکید دارند که ما به دنبال نشاط در جامعه هستیم و این توسط جمع حاضر با رعایت حدود شرعی و قانونی انجام می‌شود گفت: دوستان خبرنگار جمله‌ای از من انتخاب نکنند که هر کدام به نفع خودش بنویسند بلکه حرفم این است که کنسرت‌ها با رعایت حدود شرعی و قانونی مورد حمایت هستند و باید در سراسر استان برگزار شوند، هرکسی مخالف حرفم است بیاید باهم صحبت کنیم چرا که طبق قانون صحبت می‌کنم.

شاهرخی با بیان اینکه جلسات در حوزه فرهنگ و هنر موثر است و موارد خوبی در آن مطرح می‌شود در خصوص گلایه نماینده هنرهای تجسمی که شهرداری در زیباسازی شهر و بکارگیری المان شهری توجهی به هنرهای تجسمی ندارد افزود: مبلمان شهری می تواند بر روح و روان انسان تاثیر بگذارد و شهرداری باید از ایده هنرهای تجسمی بهره‌مند شود.

وی با اشاره به اینکه انتظار نداریم اعضای شورای شهر در همه حوزه‌ها تخصص داشته باشد و اهل شعر و هنر باشند اما از ظرفیت انجمن‌ها استفاده کنند گفت: المان‌هایی از خوشنویسان در سطح شهر استفاده شود.

استاندار همدان با اشاره به درخواست چاپ کتابی از هنر خوشنویسی استان بیان کرد: هزینه چاپ کتاب خوشنویسان عزیز استان را تقبل می‌کنم و هرگاه آماده چاپ شد بود، برایم بیاورید.

وی بیان کرد: قول می‌دهم به جمع موسسات حوزه قرآنی برویم و صحبت‌های آنها را بشنویم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها