چگونه در روزهای امتحان، زمان خود را مدیریت کنیم؟

روز‌های سخت امتحانات خود را با مدیریت زمان و رعایت کردن چند نکته ساده و کاربردی می‌توانید به راحتی و با موفقیت پشت سر گذارید.

چگونه در روزهای امتحان، زمان خود را مدیریت کنیم؟

روز‌های پایان دی ‌ماه هر سال مقارن است با روز‌های سخت و پرالتهاب امتحانات. دانش‌آموزان و دانشجویان در این روز‌ها سخت سرگرم درس خواندن و معمولا به دنبال راهی هستند تا در کوتاهترین زمان بتوانند حجم زیادی از درس‌های خود را بخوانند و فرا بگیرند. (البته تا حد زیادی روی صحبتمان با کسانی است که اندکی در طول ترم تحصیلی خود برای درس خواندن کوتاهی کردند) در این راستا گزارش کوتاهی آماده کردیم تا نکات مهمی از نحوه مدیریت زمان در روز‌های امتحانات را یادآوری کنیم.

هدف‌گذاری شخصی

هدف‌گذاری یک دید کلی را برای شما ایجاد می‌کند. وقتی که بدانید به کجا خواهید رفت اولویت زمان و منابع رسیدن به آن را مدیریت می‌کنید.

لیست کردن کار‌ها

گام بعدی تهیه لیستی از کار‌هایی است که در ایام امتحانات باید انجام دهید. سعی کنید کار‌های بزرگ را به چند کار کوچک تقسیم و سپس در لیست خود یادداشت کنید.

اولویت‌گذاری کار‌ها

شما می‌توانید کار‌ها را براساس درجه اهمیتی که دارند، شماره‌گذاری کنید. جدول امور ضروری و امور مهم را تهیه کنید تا ذهن شما بتواند تفاوت بین این دو موضوع را بهتر از قبل درک کند.

برنامه‌ریزی موثر

همه ما عادت‌های خاص مطالعاتی داریم. با برنامه ریزی درست و متناسب با ویژگی‌های خود می‌توانید بازده درس خواندن و انجام فعالیت‌هایتان را افزایش دهید. دقت داشته باشید که حتما برنامه خودتان را روی کاغذ یادداشت کنید.

زمان استراحت

در برنامه نباید بدون وقفه ۸ تا ۱۰ ساعت، مطالعه قرار دهید و بهتر است در بین هر ساعت، زمان کوتاهی را به استراحت اختصاص دهید و هنگام استراحت ذهن خود را آرام کنید.

چگونه در روزهای امتحان، زمان خود را مدیریت کنیم؟

حذف جزئیات

اکثر ما دچار وسواس شده و به جزئیات زیادی اهمیت می‌دهیم. گاهی انجام کاری کلا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نمی‌برد، اما آنقدر درگیر جزئیات آن می‌شویم که وقتی برای انجام دیگر کار‌ها نمی‌ماند.

مدیریت حواس‌پرتی

حواس پرتی و گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی، تلفن صحبت کردن و ... در طول روز گاهی ۲ ساعت مفید را از ما می‌گیرد بنابراین بهتر است آن‌ها را محدود به زمان استراحت کنیم.

زمانبندی انجام کار‌ها

برای هر کار زمان مشخصی را در نظر بگیرید و آن را در برنامه بنویسید، مدارم برنامه را بررسی و سعی کنید کار‌ها را تنها در همان زمانبندی مشخص شده انجام دهید.

تعویق کار‌های غیرضروری

ممکن است که به صورت مداوم کار‌های غیرضروری پیش بیاید که باید بتوانید با وسوسه انجام آن‌ها مقابله کنید. کار‌هایی که اینگونه ذهن شما را درگیر می‌کند باید در انتهای لیست انجام کار‌ها قرار دهید.

نه گفتن!

مهارت نه گفتن را در خود تقویت کنید. باید بتوانید به خواسته‌های نابجای خود و دیگران نه بگویید تا طبق برنامه پیش رفته و حداکثر بهره‌وری از زمان را داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها