۱۰ اشتباه رایج که سلامت ما را به خطر می اندازد

در این مطلب به ۱۰ اشتباه رایجی خواهیم پرداخت که در ظاهر بی ضرر هستند اما در حقیقت سلامت شما را به خطر می اندازند.

۱۰ اشتباه رایج که سلامت ما را به خطر می اندازد

 اگر بینی تان خون آمد سرتان را عقب ببرید، اگر مار کسی را نیش زد جای نیش را مک بزنید، بعد از غذا دندان تان را مسواک بزنید. این ها از آن دست چیزهایی هستند که هرگز در موردشان سؤالی نمی پرسیم چون از بدو تولد به ما گفته اند که اینطور انجام شان دهیم. با این حال معلوم شده بعضی از این توصیه ها چیزی جز یک باور غلط نیستند.

بعد از خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که هیچ توصیه ای را نباید بی چون و چرا بپذیرید و همیشه باید در مورد هر چیزی تحقیق کنید. در ادامه به ۱۰ اشتباه رایجی خواهیم پرداخت که در ظاهر بی ضرر هستند اما در حقیقت سلامت شما را به خطر می اندازند.

۱- وقتی بینی تان خون می آید سرتان را عقب نبرید

اشتباهات رایج و خطرناک برای سلامت

مشکلش چیست؟ وقتی سرتان را عقب می برید، این کار ممکن است باعث خفگی شما با خون شود، چون در این حالت خون به عقب برمی گردد و به پشت حلق سرازیر می شود.

 

روش درست چیست؟ بینی خود را با انگشت هایتان از زیر سوراخ هایش بگیرید و فشار دهید. جایی بنشینید و سرتان را صاف نگه دارید به طوری که چانه تان به موازات زمین قرار گیرید.

 ۲- کسی که غش کرده را بلند نکنید

مشکلش چیست؟  علت غش کردن افراد کاهش ناگهانی فشار خون آن ها است که در نتیجه ی آن خون به مغز نمی رسد. اگر کسی که غش کرده را از جایش بلند کنید، این کار مانع از برگشت خون به مغز خواهد شد.

روش درست چیست؟ در این حالت بسیار مهم است که سر فرد در ارتفاعی پایین تر از قفسه ی سینه اش قرار بگیرد. فرد را جایی بنشانید و بدنش را خم کنید یا از آن  بهتر اینکه روی زمین بخوابانید. او باید چندین دقیقه در همین حالت بماند. قبل از بلند شدن فرد، از بهتر شدن حال او اطمینان حاصل کنید.

۳- جای نیش مار را مک نزنید

مشکلش چیست؟ این روزها پادزهرهای مؤثری برای نیش مار وجود دارد و مرگ بر اثر نیش مار اتفاق بسیار نادری محسوب می شود، در واقع فقط در ۰/۰۵ درصد موارد این اتفاق رخ می دهد. به گفته ی محققان، مکیدن جای نیش مار کمکی به قربانی نمی کند و در واقع دلیلی برای این کار وجود ندارد.

روش درست چیست؟ شخصی که مار او را نیش زده را باید روی زمین بخوابانید به طوری که جای نیش در ارتفاعی پایین تر از قلب قرار بگیرد و او را بی حرکت نگه دارید تا جلوی پخش زهر در بدن او گرفته شود. با اورژانس تماس بگیرید یا فرد قربانی را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانید.

۴- بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید

مشکلش چیست؟ بعد از خوردن غذا دندان ها تا مدتی به دلیل اسید مواد غذایی در آسیب پذیرترین حالت خود قرار دارند به همین دلیل مسواک زدن باعث صدمه دیدن مینای دندان که لایه ی محافظ آن است می شود.

روش درست چیست؟ صبح ها، قبل از صبحانه مسواک بزنید. اگر می خواهید بعد از خوردن غذا مسواک بزنید، ابتدا دهان خود را آب بکشید و بعد از گذشت ۴۰ دقیقه از خوردن غذا دندان تان را مسواک بزنید.

۵- اگر کسی که چیزی در گلویش گیر کرده صاف نشسته، پشتش نزنید

مشکلش چیست؟ اگر وقتی فرد صاف نشسته پشتش بزنید، ممکن است چیزی که در گلویش گیر کرده پایین تر رود.

روش درست چیست؟ شخص را به جلو خم کنید و به او بگویید که سرفه کند. این کار احتمالاً کفایت خواهد کرد. اما اگر کارساز نبود، چند بار بین تیغه ی شانه ها پشتش بزنید، اما قبل از آن مطمئن شوید که شخص به جلو خم شده.

۶- یخ را مسقیم روی کبودی نگذارید

مشکلش چیست؟ از آنجایی که پوست بسیار نازک است، انجام این کار باعث کاهش جریان خون و کند شدن روند التیام خواهد شد. به علاوه این کار ممکن است موجب سرمازدگی شود.

روش درست چیست؟ یخ را درون یک حوله یا هر پارچه ی دیگری بپیچانید و بلافاصله بعد از ضربه آن را روی کبودی قرار دهید. به خاطر داشته باشید که یخ نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه به طور مداوم روی پوست باشد.

۷- روی سوختگی یخ یا کره نمالید

مشکلش چیست؟ این کار کمکی به شما نمی کند. سوختگی تا عمق پوست می رود و شما برای جلوگیری از آسیب بیشتر، باید آن را خنک کنید.

روش درست چیست؟ جای سوختگی را زیر آب شیر سرد بگیرید و مطمئن شوید که به اندازه ی کافی این کار را کرده اید. در واقع توصیه می شود حدود ۲۰ دقیقه در همان حالت بمانید.

۸- قسمتی که سرما زده را نمالید

مشکلش چیست؟ قسمتی که سرما زده را نه مالش دهید نه ماساژ و از حرارت مستقیم هم برای گرم کردن آن استفاده نکنید چون این کار می تواند باعث سوختگی شود.

روش درست چیست؟ از سرما دور شوید و برای برگرداندن گرما، قسمت سرما زده ی بدن را درون آب گرم (نه داغ) قرار دهید یا نوشیدنی های گرم بخورید. اجازه ندهید قسمت آسیب دیده دوباره یخ بزند و اگر قصد دارید دوباره به سرما برگردید حتماً آن قسمت را بپوشانید و خوب از آن محافظت کنید. در صورت زیاد بودن شدت سرما زدگی، به کمک پزشکی نیاز دارید.

۹- بطری آب معدنی را هرگز دوباره پر نکنید

مشکلش چیست؟ درون پلاستیک ماده ی شیمیایی خطرناکی به نام BPA وجود دارد که به درون آب نشت می کند و باعث رشد باکتری های خطرناک درون شکاف های بطری می شود. این باکتری ها روی توان باروری تأثیر می گذارند و می توانند باعث سرطان شوند.

روش درست چیست؟ بطری های آب معدنی و باقی بطری های پلاستیکی مشابه را بعد از اولین استفاده بلافاصله دور بیندازید و به جای آن ها از بطری های شیشه ای یا استیل استفاده کنید که قابلیت استفاده ی مجدد را دارند.

۱۰- غذای بچه ها را فوت نکنید

مشکلش چیست؟ فوت کردن غذای کودک (و همینطور استفاده ی مشترک از غذاها، نوشیدنی ها، مسواک و غیره با او) باعث انتقال باکتری هایی از سمت شما می شود که می توانند موجب پوسیدگی دندان شوند، حتی اگر کودک هنوز دندان نداشته باشد، چون دندان ها در شروع رشد بیشترین آسیب پذیری را دارند.

روش درست چیست؟ از هیچ غذا، نوشیدنی یا وسیله ای به صورت مشترک با کودک تان استفاده نکنید و غذای او را هم فوت نکنید. به جای این کار کمی صبر کنید تا غذا خنک شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها