با خواص بی نظیر روغن کندر آشنا شوید

روغن های ضروری قرن هاست که به خاطر مزایای درمان و سلامتی شان توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرند. این روغن ها از برگ ها، ریشه ها و ساقه های گیاهان استخراج می شوند و مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارند.

با خواص بی نظیر روغن کندر آشنا شوید

 خوب حالا سوال اینجاست که روغن کندر چیست؟

کندر که گاهی از اوقات به آن olibanum نیز می گویند نوع رایجی از روغن ضروری است که در آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد و مزایای زیادی برای سلامتی دارد. از جمله این مزایا می توان به تسکین استرس مزمن، تسکین اضطراب، کاهش درد و التهاب و افزایش قدرت سیستم ایمنی اشاره کرد. روغن کندر می تواند با سرطان هم مبارزه کند.

روغن ضروری کندر چیست؟

روغن کندر از گونه ای به نام Boswellia به دست می آید که آن هم از رزین درخت Boswellia sacra حاصل می شود و عمدتا در سومالی رشد می کند. این درخت از سایر درخت ها متفاوت است زیرا در خاک بسیار اندک و در شرایط خشک رشد می کند.

واژه کندر در فرانسه قدیم به معنای بخور خوشبوی با کیفیت است. کندر سال هاست که در مذاهب مختلف به کار می رود. Boswellia serrata درخت بومی هند است و می تواند ترکیبات خاصی تولید کند و اثر ضد التهابی و ضد سرطانی قدرتمندی برای بدن داشته باشد.

در میان عصاره های درخت Boswellia serrata که محققان شناسایی کرده اند دو مورد به نام های terpene و boswellic acids یافت می شود که بسیار ضد التهابی هستند و می توانند از سلول های سالم محافظت نمایند. این روغن با استشمام آن یا جذب از طریق پوست مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا با روغن حاملی همچون روغن نارگیل یا روغن جوجوبا رقیق می شود.

 

افراد بر این باورند که روغن کندر پیام هایی را به سیستم کناره ای مغز ارسال می کند که می تواند بر روی سیستم عصبی اثر بگذارد. نباید این روغن در مقادیر زیاد خورده شود چون می تواند سمی باشد.

اگر قصد خرید روغن های ضروری را دارید از خرید روغن های که روی آنها روغن خوشبو نوشته شده خودداری نمایید زیرا ممکن است مصنوعی باشند و مزایایی برای بدن فراهم نیاورند. در چنین شرایطی بهتر است از روغن های طبیعی و خالص استفاده کنید.

۱۰ خاصیت روغن کندر

روغن ضروری کندر یک جمع کننده قوی است که می تواند برای کمک به کاهش ضایعات آکنه، ظهور منافذ و چین و چروک های بزرگ استفاده شود. روغن کندر یکی از بهترین روغن ‌های ضروری برای سفت شدن پوست است. این روغن می‌ تواند در هر جایی که پوست افتاده می ‌شود، مانند شکم، غبغب و یا زیر چشم ‌ها استفاده شود. شش قطره از این روغن را با یک اونس (۲۸ گرم) روغن جوجوبا ترکیب کنید و آن را مستقیما به پوست بمالید.

چطور است؟ این فقط بخشی از خواص روغن کندر برای پوست بود! در ادامه شما را با سایر خاصیتهای روغن کندر آشنا میکنیم:

    به کاهش واکنش های استرسی و احساسات منفی کمک می کند.

زمانی که روغن کندر را بو می کنید، ضربان قلب و فشار خون بالا کاهش پیدا می کند. این روغن توانایی کاهش افسردگی و اضطراب را دارد اما همانند داروهای تجویزی عوارض جانبی بر روی بدن ندارد و باعث خواب آلودگی ناخواسته نیز نمی شود.

به عنوان مثال در موش ها سوزاندن رزین Boswellia به عنوان بخور خوشبو، خاصیت ضد افسردگی داشت. ماده قوی به نام استات اینسنسول با فعال کردن کانال های TRPV3 فعالیت روحی را بهبود می بخشد.

    به بهبود و عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند و از بروز بیماری پیشگیری می نماید.

مطالعات انجام شده نشان می دهد این روغن باعث بهبود قدرت سیستم ایمنی می شود و می تواند به نابودی باکتری ها، ویروس های خطرناک و حتی سرطان کمک نماید. دانشمندان در دانشگاهی در مصر به این نتیجه رسیدند که روغن کندر خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی را دارد.

از این روغن می توان برای پیشگیری از تشکیل میکروب بر روی پوست، دهان یا منزل استفاده کرد. به همین خاطر بیشتر افراد از این روغن برای تسکین و بهبود مشکلات دهان و دندان استفاده می کنند. خاصیت ضد عفونی کنندگی آن می تواند از بروز بوی بد دهان، کرم خوردگی، درد دندان، زخم دهان و بروز سایر عفونت ها جلوگیری نماید.

    با سرطان مبارزه می کند یا به کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی کمک می کند.

گروه های تحقیقاتی متعددی دریافته اند که روغن کندر اثر ضد التهابی و ضد توموری امیدوارکننده ای دارند و می توانند برای مبارزه با سرطان ها مفید باشند. روغن کندر می تواند با سلول های سرطانی خاص مبارزه کند. محققان چینی اثر ضد سرطانی روغن کندر را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج به دست آمده نشان داد سرطان سینه و پوست در انسان می تواند به ترکیب روغن کندر و مر واکنش نشان دهد. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد ترکیبات شیمیایی موجود در این روغن به نام AKBA در کشتن سلول های سرطانی که به شیمی درمانی مقاوم شده بودند موفق بوده است. به همین خاطر می توان از این روغن به عنوان درمان طبیعی سرطان استفاده کرد.

    قابض است و می تواند میکروب ها و باکتری های مضر را بکشد.

کندر خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و می تواند ضد میکروب باشد. این روغن قادر است میکروب های آنفلونزا و سرماخوردگی را از منزل و بدن بزداید و به جای پاک کننده ها و شوینده های شیمیایی در منزل مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد ترکیب روغن کندر و روغن مر زمانی که در برابر پاتوژن ها مورد استفاده قرار می گیرد بسیار موثر خواهد بود. این دو روغن ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته بودند.

    پوست را درمان می کند و از بروز نشانه های پیری جلوگیری می نماید.

روغن کندر می تواند تن پوستی را بهبود ببخشد و پوست را تقویت کند. این روغن قادر است کشسانی پوست را بهبود ببخشد، در برابر باکتری های از پوست محافظت کند و نشانه های پیری را کمتر نماید. این روغن باعث بهبود تن و لیفت پوست می شود، ظاهر زخم ها و آکنه را کمتر می نماید و زخم ها را درمان می سازد.

این روغن در کاهش ترک های پوستی، زخم های جراحی یا نشانه های مرتبط با بارداری و درمان پوست خشک و ترک خورده نیز مفید خواهد بود. بر اساس مطالعه مروری منتشر شده در Journal of Traditional and Complementary Medicine روغن کندر می تواند قرمزی و تحریک پوست را کاهش دهد و تن پوستی یکنواختی را ایجاد نماید. مطالعات نشان می دهد روغن کندر خاصیت تسکین بخشی روی پوست تحریک شده دارد.

    حافظه را بهبود می بخشد.

تحقیقات انجام شده بیان می کند روغن کندر را می توان برای بهبود حافظه و یادگیری مورد استفاده قرار داد. برخی از مطالعات حیوانی نیز نشان می دهد استفاده از این روغن در طول بارداری می تواند حافظه جنین را بهبود ببخشد.

یکی از مطالعات بیان می کند زمانی که موش های باردار به صورت خوراکی در دوره بارداری خود از این روغن استفاده کردند افزایش قابل توجهی در یادگیری، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت بچه هایشان دیده شد.

    می تواند به تعادل هورمون ها و بهبود باروری کمک کند.

روغن کندر می تواند نشانه های مرتبط با قاعدگی و یائسگی را با تعادل هورمون ها کاهش دهد هرچند تحقیقات در مورد این موضوع محدود است. این روغن برای کاهش درد، گرفتگی شکمی، یبوست، سردرد، اضطراب، حالت تهوع، خستگی و تغییر خلق و خو مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن کندر همچنین می تواند به تنظیم تولید استروژن کمک کند و خطر توسعه تومور و کیست در زنان قبل از یائسگی را کمتر نماید. مطالعات حیوانی نشان می دهد می توان از این روغن به عنوان عامل تحریک کننده باروری استفاده کرد و این موضوع به خاطر ساختار شیمیایی روغن کندر است که همانند استروئید عمل می کند.

زمانی که در موش ها روغن کندر به صورت داخلی مصرف شد، باروری افزایش یافت. این موضوع نشان می دهد روغن کندر قادر است تحرک اسپرم ها و تراکم آن را افزایش دهد.

    گوارش را بهبود می بخشد.

این روغن به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می کند و باعث سم زدایی و اجابت مزاج می شود. این روغن همچنین می تواند درد و گرفتی شکم را کمتر کند، حالت تهوع را تسکین ببخشد، آب اضافی را از شکم خارج کند و نشانه های پیش از قاعدگی را کمتر نماید.

اینکار با تسریع ترشح آنزیم های گوارشی، افزایش تولید ادرار، شل کردن عضلات سیستم گوارش و بهبود جریان خون انجام می شود که برای سلامت سیستم گوارش ضروری است.

روغن کندر در درمان سندرم نشت روده، کولیت مزمن، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون و IBS نیز مفید است.

    به عنوان کمک کننده خواب عمل می کند.

روغن ضروری کندر در کاهش سطح اضطراب یا استرس مزمن که مانع از خواب راحت در شب می شود موثر خواهد بود. این روغن بوی آرام بخشی دارد و استفاده از آن می تواند به بهبود خواب کمک کند. در این شرایط مسیرهای تنفسی باز می شود و همین امر به بدن کمک می کند به دمای مناسب برسد و دردش کمتر شود.

    به کاهش التهاب و درد کمک می کند.

روغن کندر می تواند از تولید مولکول های التهابی کلیدی که با شرایط مختلفی همچون آرتروز، آسم، اختلالات دردناک روده همچون IBS مرتبط است جلوگیری نماید. این روغن در پیشگیری از تجزیه بافت های غضروفی نیز موثر است و می تواند سطح التهاب دردناک و خطرناک را کاهش دهد. به همین خاطر چنین روغنی می تواند گزینه درمانی طبیعی برای شرایطی باشد که بر روی عضلات، مفاصل و تاندون ها اثر می گذارد.

دستور تهیه روغن کندر

روغن کندر با روغن های حاملی همچون روغن جوجوبا، روغن نارگیل و کره شی به خوبی ترکیب می شود. بسته به مزایایی که به دنبالش هستید می توانید آن را با سایر روغن ها هم ترکیب کنید. همین امر باعث شده است روغن کندر یک روغن محبوب برای کاربردهای مختلف باشد. یکی از این دستورات را دنبال کنید تا بتوانید از مزایای روغن کندر بیشتر بهره ببرید.

    کاهش زخم و تسکین آن

زمان کلی: ۵ دقیقه

(برای ۴ بار مصرف)

مواد تشکیل دهنده:

    ۲ اونس کره شی یا روغن نارگیل

    ۱۰ قطره روغن یاسمن

    ۱۰ قطره روغن کندر

    ظرف کوچک

دستور تهیه:

    در یک ظرف، کره شی را ذوب کنید.

    مطمئن شوید که روغن زیاد داغ نیست و شما را نمی سوزاند. سپس سایر روغن ها را به آن اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید دمای کره شی به دمای اتاق برسد.

    می توانید آن را روی زخم بزنید یا اگر دوست داشتید از آن کرم بسازید و ترکیب را در یخچال بگذارید تا چند دقیقه خنک شود.

    این ترکیب را در شیشه مناسب بریزید و در دمای اتاق نگه دارید.

    کرم مخصوص برای بهبود خواب یا کرم بدن:

این کرم شبانه برای کمک به خواب عالی است. این کرم اگر روی صورت اعمال شود می تواند سلامت پوست را دو چندان کند و آکنه را از بین ببرد.

زمان کلی: ۵ دقیقه

مواد تشکیل دهنده:

    ۵ قطره روغن کندر

    ۵ قطره روغن اسطوخودوس

    یک چهارم قاشق غذاخوری روغن طبیعی نارگیل

    یک دوم قاشق چایخوری روغن زیتون

    ظرف مناسب

دستور تهیه:

    از روغن نارگیل نرم استفاده کنید. اگر لازم بود آن را کمی ذوب کنید.

    سایر روغن ها را به روغن نارگیل اضافه کنید و هم بزنید. آن را روی صورت یا بدن بمالید. می توانید آن را ذخیره کنید و بعدا مورد استفاده قرار دهید.

تداخلات و هشدارها در مورد روغن کندر

روغن کندر در مقایسه با داروهای تجویزی می تواند قابل تحمل تر باشد. تا به امروز عارضه جانبی شدیدی از روغن کندر گزارش نشده است. با این حال قبل از خوردن هر روغن ضروری یا مالیدن آن روی پوست بهتر است دستورات موجود را بخوانید یا با پزشک خود مشورت نمایید.

روغن ضروری کندر به ندرت در برخی از افراد واکنش های پوستی ایجاد می کند که در برگیرنده راش پوستی است.

مشکلات گوارشی همچون حالت تهوع یا درد شکمی نیز ممکن است رخ دهد.

روغن کندر خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و افرادی که مشکلات مرتبط با لخته شدن خون را دارند نباید از این روغن استفاده کنند. در غیر این صورت روغن کندر می تواند واکنش منفی با داروهای مربوطه داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها