تفاوت LDL V و LDL را بدانید

لیپوپروتئین­های با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین­های با چگالی بسیار کم (LDLV) دو نوع متفاوت لیپوپروتئین هستند که در خون وجود دارند. لیپوپروتئین ها ترکیبی از پروتئین ها و انواع مختلف چربی ها هستند. آن ها کلسترول و تری گلیسیرید را از طریق جریان خون به بدن می رسانند. کلسترول یک نوع چربی است، که برای ساخت سلول های بدن ضروری است. شیوع این بیماری در بدن فرد معمولاً درطی یک فرایند پیچیده از کبد آن شروع می شود.

تفاوت LDL V و LDL را بدانید

تری گلیسیرید نوع دیگری از چربی است که برای ذخیره انرژی اضافی در سلول ها، برای بدن نیاز است.

تفاوت بین LDL V و LDL

LDLVو LDL هر دو کلسترول بد محسوب می شوند. در حالی که بدن به مقداری کلسترول و تری گلیسیرید نیاز دارد، مقدار بیش از حد آن ها نیز می تواند باعث رسوب در سرخرگ شود. که این می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. بنابراین از میزان کلسترول آگاهی یابید و توصیه های پزشک را جدی بگیرید.

تعریف LDLV

LDLV  در کبد برای رساندن تری گلیسیرید به بدن به وجود آمده است.

مقادیر اصلی LDLV:

کلسترول 10٪

تری گلیسیرید 70٪

پروتئین ها 10٪

چربی های دیگر 10٪

تری گلیسیرید های حمل شده توسط LDLV در سلول های بدن برای تولید انرژی استفاده می شوند. خوردن کربوهیدرات­ها یا قندها، منجر به تولید مقادیر زیادی تری­گلیسیرید و LDLVدر خون می شود. تری گلیسیرید اضافی در سلول های چربی ذخیره می شود و در صورت نیاز بدن به انرژی، در مراحل بعدی خود را رها می­کنند. مقدار بالای تری گلیسیرید با ایجاد رسوبات سخت در شریان ها روبه رو است. به این لخته ها، پلاک گفته می شود. ایجاد پلاک خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش می دهد. کارشناسان معتقدند ایجاد پلاک به دلایل زیر است:

افزایش التهاب

فشار خون بالا

تغییر در پوشش رگ های خونی

سطح پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، یا همان کلسترول خوب

تری گلیسیرید بالا همچنین با سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب همراه است.

تعریف LDL

مقداری LDL V در جریان خون حذف می شود. اما بقیه توسط آنزیم های موجود در خون به LDL تبدیل می شوند. LDL تری گلیسیرید کمتر و درصد کلسترول بالاتری نسبت به LDLV دارد. LDL عمدتاً از مواد زیر ساخته شده، که براساس وزن متغیر است.

اجزای اصلی LDL، بر حسب درصد:

کلسترول 26٪

تری گلیسیرید 10٪

پروتئین ها 25٪

چربی های دیگر 15٪

LDL کلسترول را در بدن شما به جریان در می آورد. کلسترول زیادی در بدن منجر به ایجاد لخته در رگ ها می شود. این رسوبات درنهایت می توانند رگ­ها را تصاحب کنند.

آترواسکلروز هنگامی رخ می دهد که لخته های جمع شده به سرخرگ فشارآورده و آن را باریک تر می کنند. این عمل، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. توصیه های اخیر انجمن قلب آمریکا به این شرح است:

شما می توانید به جای تماشای نتایج کلسترول روی هر فرد، به خطرات ابتلا به بیماری های قلبی توجه کنید. میزان کلسترول، LDL و HDL با عوامل مختلف دیگر تعیین می کنند، کدام گزینه های درمانی برای شما مناسب تر هستند. با پزشک خود در مورد کلسترول اضافی بدن خود و اینکه چگونه می توانید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با رعایت رژیم غذایی، ورزش کردن، تغییر سبک زندگی و دارو کاهش دهید، صحبت کنید.

تست LDL V و LDL

اکثر افراد برای آگاهی از میزان LDL خود، با یک معاینه معمولی بدن نزد پزشک می­روند. LDL معمولاً به عنوان بخشی از تست کلسترول آزمایش می شود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند: همه افراد بالای 20 سال، میزان کلسترول خود را هر چهار تا شش سال بررسی کنند. در صورتی که خطر ابتلا به بیماری قلبی بالا باشد، ممکن است سطح کلسترول، بیشتر پیگیری شود.

آزمایش خاصی برای تشخیص کلسترول LDL Vوجود ندارد. LDL Vمعمولاً براساس میزان تری گلیسیرید تخمین زده می شود. تری گلیسیرید ها نیز معمولاً با تست کردن کلسترول آزمایش می شوند. البته بسیاری از پزشکان محاسبات را برای یافتن سطح LDL Vتخمین زده شده انجام نمی دهند.

عوامل خطر بیماری قلبی عروقی عبارتند از:

افزایش سن

افزایش وزن

داشتن دیابت یا فشار خون بالا

سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی سیگار کشیدن

عدم فعالیت بدنی منظم

رژیم غذایی ناسالم (پر چربی، قند، میوه ها، سبزیجات و فیبر کم)

ترک سیگار و کاهش مصرف الکل نیز می تواند مفید باشد.

نکات مهم

راهکارهایی که برای کاهش سطح LDL V و LDL ارایه می­دهند، یکسان است. سعی کنید ورزش بدنی سرحال کننده ای را به روال داشته باشید و روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. غذاهای متنوع و خوشمزه ای را میل کنید. آجیل، آووکادو، جو دوسر و ماهی(قزل آلا و حلیب) سرشار از اسیدهای چرب و امگا 3 هستند. خوردن آن­ها می تواند برای شما بسیار مفید باشد. از چربی های اشباع شده که در غذاهایی مانند گوشت گاو، کره و پنیر وجود دارد خودداری کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها