چگونه با یک فرد مبتلا به آلزایمر برخورد کنیم

دمانس یکی از اختلالات شناختی می باشدکه آلزایمر را در خود جای داده است و یکی از زیرشاخه‌های دمانس می باشد. افرادی که دچار آلزایمر می شوند به دلیل اینکه هوش و حافظه آنها ضعیف می گردد از اجتماع فاصله می گیرند و رویدادهای اخیر را فراموش می کند اطلاعاتی تکراری را به یاد می آورند .

چگونه با یک فرد مبتلا به آلزایمر برخورد کنیم

رفتار فرد مبتلا به آلزایمر

بیمارانی که دچار آلزایمر می شوند ممکن است اسم یا مکان تولد خود را به خاطر داشته باشند اما در جهت یابی دچار مشکل می‌شوند و این مورد موجب درونگرا تر شدن فرد و رفتار خصمانه نسبت به مراقبان خود می‌شود.

افرادی که دچار آلزایمر می شوند ممکن است خنده و یا گریه های بیمارگونه ، ادرار و مدفوع بی اختیار و دچار پرت و پلا گویی شوند .

آلزایمر موجب مرگ می شود

آلزایمر بعد از ۳ تا ۹ سال و یا ۵ تا ۷ سال منجر به مرگ فرد مبتلا می‌شود و به آلزایمر قبل از ۶۵ سالگی آلزایمر زودرس و به آلزایمری که فرد بعد از ۶۵ سالگی مبتلا می‌شود آلزایمر دیررس می گویند .

چه عواملی موجب آلزایمر می شود

فشار خون بالا ، فشار خون پایین ، دیابت ، قند خون از عواملی است که موجب بیماری آلزایمر می گردد .

مراقبت از  فرد مبتلا به آلزایمر

مراقبت از یک فرد آلزایمری بستگی به میزان بیماری و شدت بیماری او دارد و برای جلوگیری از وابستگی بیمار فقط باید بر رفتار او نظارت کرد و شرایط محیط را کنترل نمود، اما در مراحل نهایی بیماری که فرد کنترل خود را کاملا از دست می‌دهد باید مراقبت اصولی انجام پذیرد .

بنابراین بهتر است آدرس محل سکونت و یک شماره ضروری در لباس فرد قرار داده شود و موضوعات مهمی از قبیل خاموش کردن گاز را مدام برای او تکرار کرد.

برای مراقبت از فرد آلزایمری تنها یک نفر کافی نمی باشد بلکه باید چند نفر در این امر کمک کنند و اگر یک نفر این مسئولیت را برعهده بگیرد موجب می شود از رفتارهای فرد بیمار خسته شود و نسبت به بیمار خود پرحاشگر شود .

رفتار اطرافیان با فرد آلزایمر

باید گفتگوی صمیمانه کوتاه و عینی داشته باشند و به او آرامش بدهند سعی کنند فرد آلزایمری را به پیاده روی ببرند این کار به فرد کمک بسیار زیادی می کند .

چند نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند

حدود ۱۲ میلیون نفر در جهان مبتلا به دمانس از نوع آلزایمر می باشند و تا سال ۲۰۴۰ این رقم به ۱۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت .

تغذیه فرد مبتلا به آلزایمر

افراد مبتلا به آلزایمر بهتر است رژیم غذایی مدیترانه ای؛ میوه ، سبزی ، غلات ، ماهی ، عدم مصرف لبنیات و گوشت برای جلوگیری از پیشروی بیماری داشته باشند. خوردن ویتامین دارچین و آنتی اکسیدان برای آنها مفید است .

فعالیت های فرد مبتلا به آلزایمر

برای فرد مبتلا به آلزایمر کتاب نخوانید ولی تلاش کنید که آنها شعر حفظ کنند و موسیقی و زبان یاد بگیرند و آنها را به سفر ببرید و اگر هنوز بیماری آنها به مرحله نهایی نرسیده است تلاش کنید آن ها را فعال نگه دارید زیرا رسیدن به مراحل نهایی برابر است با زندگی نباتی .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها