7 عامل مؤثر در انتخاب غذا

دانستن اینکه چه چیزی باعث تشویق تصمیمات غذایی شما می شود می تواند به شما در انتخاب سالم تر کمک کند. ما در دنیای فراوانی ها زندگی می کنیم که غذاهای زیادی برای انتخاب کردن داریم. اثراتی که موجب می شود شما چه نوع غذاهایی را انتخاب کنید مورد بسیار مهمی است.

7 عامل مؤثر در انتخاب غذا

در اینجا هفت عامل اصلی موثر در تصمیمات غذایی ما آورده شده است:

  1.  

    قوانین طعم

     

دلیل اصلی انتخاب غذای خاص ما طعمی است که  آن را دوست داریم. ما زغال اخته را به خاطر اینکه منبع عالی آنتی اکسیدان ها هستند نمی خوریم­، بلکه به دلیل طعم خوبی است که آنها دارند. ترجیحات طعم هنگام تولد با ما هستند، حتی نوزادان نیز علاقه به شیرینی و چربی ها را نشان می دهند. با گذشت زمان، ما کام برای سایر طعم ها ایجاد می کنیم. برخی از مطالعات نشان داده اند کودکانی که در ابتدای زندگی در معرض طیف وسیعی از غذاها قرار دارند، به احتمال زیاد از طعم های متنوع تری در دوران بزرگسالی لذت می برند. اما می توانید به خود بیاموزید که در بزرگسالی طعم غذاهای سالم را دوست داشته باشید. یادگیری لذت بردن از  "طعم های سالم" به زمان و پشتکار نیاز دارد که همچنین به شناخت روشهای آشپزی آسان و سالم کمک می کند.

  1.  

    غذاهای مورد علاقه

     

از بیشتر متخصصان درباره راز کاهش وزن سوال کنید، خواهید شنید که نگه داشتن غذاهای مورد علاقه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ضروری است. بیایید با آن روبرو شویم؛ همه ما با خاطرات دوست داشتنی از غذاهایی که باعث شادی ما می شود بزرگ شده ایم. این طبیعت انسانی است، به محض اینکه دست از مصرف یک غذای خاص می کشد، به وسواس دچار می شود. وسواس داشتن به غذا هیچ کمکی برای کاهش وزن ندارد. هیچ کس نمی خواهد غذاهای مورد علاقه خود را رها کند و در فرایند کاهش وزن ما این مفهوم را پذیرفته ایم. ما می دانیم که شما به غذاهای مورد علاقه خود احتیاج دارید. وظیفه شما این است که از نظر تعداد دفعات و چقدر آنها را بخورید (مگر اینکه این موارد مورد علاقه میوه و سبزیجات کم کالری باشد).

  1.  

    غذا خوردن با چشمانتان

     

این غیر معمولی نیست که از مرکز گرسنگی خود جدا شوید و به جای آن با چشمانتان بخورید. گاهی اوقات، تمایل به خوردن چیزی به میزان جالب به نظر رسیدن آن است.

  1.  

    هزینه و راحتی

     

هزینه و راحتی نیز در انتخاب مواد غذایی ما بسیار موثر است. انتخاب مواد غذایی که موجب صرفه جویی در زمان می شود عامل اصلی برای کسی است که زمان کافی برای خرید و پخت و پز ندارد. اما وقتی به رستوران، غذای آماده و غذاهای راحتی تکیه می کنید، هزینه ها می توانند به سرعت بر دلایل انتخابتان اضافه شوند.

  1.  

    نوع شخصیت

     

همه ما با هم فرق داریم. و نحوه نزدیک شدن به تغییر با انواع شخصیتی ما متفاوت است. شناختن "شخصیت رژیمی" شما باعث می شود بینشی در مورد اینکه چرا برخی از گزینه های غذایی خود را انتخاب می کنید، بدست آورید. در نهایت، شما تصمیم می گیرید کدام روش بهتر عمل می کند تا به شما در کنترل نوع و کمیت غذایی که مصرف می کنید کمک کند.

  1.  

    گزینه های بسیار زیاد !

     

مطالعات نشان می دهد که هرچه تنوع غذای ارائه شده بیشتر باشد، تمایل بیشتری به خوردن خواهیم داشت. اضافه کردن گزینه های بیشتر به طور متوسط ​​25٪ تمایل خوردن را افزایش می دهد. در مقابل، وعده های غذایی یکنواخت معمولاً منجر به پرخوری نمی شوند. شاید فقط موضوع کنجکاوی باشد. تنوع غذاها را در هر وعده غذایی خاص، به حداقل برسانید و ممکن است در مقاومت در برابر وسوسه پرخوری به شما کمک کند.

  1.  

    مناسبات اجتماعی

     

به طور معمول، هنگامی که وعده های غذایی را دور از خانه و با دیگران می خوریم، بیشتر غذا می خوریم. برخی از مطالعات نشان می دهد که اندازه وعده غذایی که مصرف می کنیم با تعداد افراد سر سفره افزایش می یابد. به همین ترتیب، وقتی شما با دوستان و خانواده خود هستید، بیشتر برای خوردن مواد مغذی تحت تأثیر قرار می گیرید. به خودتان لطف کنید و هر وقت امکان پذیر بود، با افرادی که غذاهای سالم مصرف می کنند، معاشرت کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها