دیتاکس واتر؛ خواص واقعی و تصورات اشتباه

ممکن است شما هم این روزها شنیده باشید که افراد با آب و تاب زیاد درباره فواید و خواص دتاکس واتر برای پوست و لاغری و چربی سوزی شکم صحبت میکنند‌. دیتاکس واتر یک نوشیدنی سالم با چند خاصیت خوب است اما شما می‌توانید با نوشیدن آب ساده هم از این خواص بهره‌مند شوید. اغلب افرادی که از نوشیدن آب ساده خسته می‌شوند برای تنوع، به سراغ دیتاکس واتر می‌روند.

دیتاکس واتر؛ خواص واقعی و تصورات اشتباه

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

ممکن است شما هم این روزها شنیده باشید که افراد با آب و تاب زیاد درباره فواید و خواص دتاکس واتر برای پوست و لاغری و چربی سوزی شکم صحبت میکنند‌. اما دتاکس واتر چیست و آیا واقعا این همه خواص شگفت‌انگیز دارد؟! Detox Water آبی است که با میوه یا سبزی طعم‌دار شده باشد. تلفظ صحیح این ترکیب «دیتاکس واتر» است که البته در ایران بیشتر به نام دتاکس واتر رایج شده. قطعا نوشیدن آب کافی برای حفظ سلامتی مهم است. به همین دلیل اغلب توصیه می‌شود هر روز ۸ لیوان آب بنوشید. با این حال برخی افراد معتقدند اضافه کردن برخی مواد به آب می‌تواند فواید آن را برای سلامتی بیشتر کند. برای مثال گفته می‌شود دیتاکس واتر می‌تواند به سم زادیی بدن، افزایش انرژی و کاهش وزن کمک کند. در این مطلب قصد داریم دیتاکس واتر را با دقت بررسی کنیم تا فواید واقعی آن از تصورات اشتباه جدا شود.

دیتاکس واتر چیست؟

دیتاکس واتر در واقع همان آب است که با اضافه کردن میوه و سبزیجات طعم دار شده. به سادگی می‌توانید طرز تهیه دیتاکس واتر را یاد بگیرید و آن را در خانه تهیه کنید.

از آن‌جایی که میوه‌ها و سبزیجات فقط در آب خیسانده می‌شوند و به هیچ‌وجه آب‌گیری یا میکس نمی‌شوند، کالری دیتاکس واتر خیلی کم است. از این رو اغلب نوشیدن آن به ویژه به جای نوشیدنی‌های پر قند مانند نوشابه یا آب میوه در رژیم‌های لاغری توصیه می‌شود.

شما می توانید در خانه خود به راحتی آن را تهیه کنید و میل کنید؛ آن هم با طعم های مورد علاقه خودتان.

مواد اولیه مورد نظر خود را خرد کنید، آن ها را به آب گرم یا سرد اضافه کنید.

اگر می خواهید یک نوشیدنی سرد داشته باشید،دتاکس واتر را بین 1 تا 12 ساعت داخل یخچال بگذارید تا طعم میوه ها کامل به آب منتقل شود.

پس از آن، مواد را از آب بیرون بیاورید.

 

ادعاهایی که در مورد خواص دتاکس واتر مطرح می‌شود

گفته شده است که دیتاکس واتر فواید بسیار زیادی دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه برمی‌شماریم.

  • کاهش وزن
  • سم‌زدایی و پاکسازی بدن
  • تنظیم PH بدن
  • بهبود هضم
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود روحیه
  • افزایش میزان انرژی
  • بهبود پوست

خواص دقیق دیتاکس واتر به نوع میوه‌ها و سبزیجاتی که در آن می‌ریزید و میزانی که این مواد در آب خیس می‌خوردند، بستگی دارد. با این حال می‌توان بسیاری از فواید دیتاکس واتر را در واقع مربوط به خود آب دانست نه عصاره میوه‌هایی که در آن ریخته شده است.

چرا که میزان مواد مغذی که از مصرف خود این میوه‌ها و سبزیجات به تنهایی دریافت می‌کنید، خیلی بیشتر از میزان مواد مغذی است که از خیساندن آن‌ها در آب دریافت می‌کنید.

 

فواید واقعی دیتاکس واتر برای سلامتی

اما شواهدی هم از تاثیر مثبت وجود دارد که از تحقیق روی دیتاکس واتر به دست آمده است.

کمک به کاهش وزن

نوشیدن آب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و این موضوع در مورد دیتاکس واتر هم صدق می‌کند. تحقیقات نشان داده که آب به صورت موقت متابولیسم را بالا می‌برد، در نتیجه شما کالری بیشتری می‌سوزانید. طبق این تحقیقات، نوشیدن نیم لیتر آب می‌تواند متابولسیم بدن شما را برای یک ساعت تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

در واقع افرادی که در برنامه رژیم لاغری خود میزان آب توصیه شده را می‌نوشند، معمولا از کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند بیشتر وزن کم می‌کنند. تحقیقات نشان داده افراد بزرگسالی که اضافه وزن دارند و نیم لیتر آب قبل از غذا می‌نوشند، موفق می‌شوند تا ۴۰ درصد بیشتر از کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند وزن کم کنند.

از نظر علمی این اتفاق به دلیل افزایش متابولیسم است، اما ممکن است علت آن تاثیر آب روی اشتهای شما هم باشد. نوشیدن آب به کاهش اشتها کمک می‌کند. وقتی شما قبل از غذا آب می‌نوشید، ممکن است کمتر غذا بخورید.

بهبود هضم غذا

نوشیدن آب برای سلامت دستگاه گوارش و حرکت روده‌ها بسیار مهم است. کم آبی در روده‌ها می‌تواند منجر به یبوست و تنبلی روده شود. نوشیدن آب به اندازه، به حرکت بهتر مواد غذایی در روده و جلوگیری از گیر کردن آن‌ها، کمک می‌کند.

افزایش سطح انرژی

کم آبی بدن حتی در میزان بسیار کم هم می‌تواند بر روحیه، تمرکز و میزان انرژی شما تاثیر منفی بگذارد. تحقیقات نشان داده کم آبی بدن به میزان حدود یک درصد، تاثیر منفی قابل ملاحظه‌ای بر روحیه می‌گذارد، تمرکز را برهم می‌ریزد و باعث سردد می‌شود.

مطالعاتی روی افراد بزرگسالی که کمتر از ۱٫۲ لیتر آب در روز می‌خوردند انجام شد. وقتی میزان مصرف آب آن‌ها را به ۲٫۵ لیتر در روز افزایش دادند، متوجه شدند که افراد خوشحال‌تر و پرانرژی‌تر شدند و احساس آرامش بیشتری داشتند.

شما هم می‌توانید با متعادل کردن میزان مصرف آب در روز، روحیه خود را بهتر و سطح انرژی خود را افزایش دهید.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف میوه و سبزیجات و حتی آب‌میوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. درست است که طبق تحقیقات مصرف روزانه ویتامین C می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد، اما میزان ویتامین C که با مصرف یک لیوان دیتاکس واتر به بدن شما می‌رسد بسیار کم و متغیر است. از این رو احتمال بسیار کمی وجود دارد که دیتاکس واتر بتواند تاثیر چشم‌گیری روی تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

تصورات اشتباه در مورد دیتاکس واتر

متاسفانه تصورات اشتباه زیادی در مورد فواید دیتاکس واتر و تاثیر آن وجود دارد. در مورد برخی از این تصورات شواهد علمی وجود ندارد، ولی برخی از آن‌ها به کلی اشتباهند.

تصور اشتباه ۱: دیتاکس واتر بدن شما را پاکسازی می‌کند

پاکسازی بدن وعده شایعی است که بسیاری از رژیم‌های غذایی و محصولاتی مانند دیتاکس واتر به افراد می‌‌دهند. محصولات پاکسازی بدن غالبا ادعا می‌کنند که با از بین بردن سموم بدن و کمک به کاهش وزن باعث بهبود سلامت فرد می‌شوند.

اما «سموم بدن» و «سم‌زدایی» هر دو واژه‌هایی مبهم هستند و دقیقا مشخص نمی‌کنند که چه چیز‌هایی ازبین خواهد رفت و چطور این اتفاق می‌افتد.

بدن شما به گونه‌ای طراحی شده که راه‌های خوب زیادی برای دفع سموم دارد. هنوز شواهدی به دست نیامده که ثابت کند هر گونه محصول یا رژیم غذایی بتواند سرعت و کیفیت عملکرد این مسیرهای دفع سموم را بهبود دهد.

تصور اشتباه ۲: تنظیم PH بدن

غذاها و نوشیدنی‌های قلیایی‌کننده این روزها بسیار رایج شده‌اند. گفته می‌شود این مواد غذایی محیط قلیایی‌تری در بدن شما ایجاد می‌کنند. بر اساس نظریه اسید-قلیایی در مورد بیماری‌ها، قلیایی‌تر شدن بدن برای حفظ سلامتی مفید است.

اما تحقیقات علمی این نظریه را حمایت نمی‌کنند؛ چرا که تغییر PH خون یا سلول‌ها از طریق غذایی که می‌خوریم ممکن نیست.

تصور اشتباه ۳: دیتاکس واتر برای پوست مفید است

درست همانند دیگر محصولات سم‌زدا، بسیاری از افراد ادعا می‌کنند دیتاکس واتر، سموم را از پوست شما پاک و پوست شما را بهتر می‌کند.

اما شواهد اندکی برای اثبات این موضوع وجود دارد. کسانی که دچار کم‌آبی بدن هستند با نوشیدن آب می‌توانند به پوست خود رطوبت‌رسانی کنند. اما این کار ظاهر پوست آن‌ها را تغییر نمی‌دهد، مگر این‌که کم آبی بدن آن‌ها آن‌قدر زیاد بوده‌ که با جبران آن تغییر چشمگیری در پوست ایجاد شده باشد.

در واقع هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند دیتاکس واتر تاثیر بیشتری از آب ساده روی پوست دارد.

کلام آخر

این که شما می‌توانید روند سم‌زدایی بدن خود را با نوشیدن دیتاکس واتر تسریع ببخشید، شایعه است.

دیتاکس واتر یک نوشیدنی سالم با چند خاصیت خوب است اما شما می‌توانید با نوشیدن آب ساده هم از این خواص بهره‌مند شوید. اغلب افرادی که از نوشیدن آب ساده خسته می‌شوند برای تنوع، به سراغ دیتاکس واتر می‌روند.

پس اگر اضافه کردن میوه و سبزیجات به آب و خیساندن آن‌ها باعث می‌شود بیشتر آب بنوشید و کمتر به سراغ نوشیدنی‌های قند‌دار بروید، خوب است که این کار را ادامه دهید.

 

 منبع: healthline

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها