کارهایی که بدن شما در خواب میکند!

مااغلب فکرمی‌کنیم خواب حالتی غیرفعال وبسیارآرام است. اماهمانطور که دراین مطلب می‌بینید،این اصلا درست نیست واگربدانیدچه اتفاقاتی دربدنتان می‌افتدمتعجب می‌شوید.اما نیازنیست نگران باشید.همه این‌هاکاملا طبیعی هستندوبه بدن کمک می‌کننددربیداری درست عمل کند.

کارهایی که بدن شما در خواب میکند!

خواب به دلایل متعدد، فعالیت مورد علاقه خیلی از ماست. این بخش آرامبخش روز برای سلامت جسمی و روحی ما لازم است، خواب حالتی از ذهن است که می‌توانیم در آن خواب ببینیم، استراحت کنیم، انرژی‌مان را بازیابی کنیم و ...

ما اغلب فکر می‌کنیم خواب حالتی غیرفعال و بسیار آرام است. اما همانطور که در این مطلب می‌بینید، این اصلا درست نیست و اگر بدانید چه اتفاقاتی در بدنتان می‌افتد متعجب می‌شوید. اما نیاز نیست نگران باشید. همه این‌ها کاملا طبیعی هستند و به بدن کمک می‌کنند در بیداری درست عمل کند.از آنجا که بی خوابی طولانی باعث آسیب‌‌های شدیدی به سلامتی می‌شود، باید قدر خواب را بدانید. ما یک سوم از کل عمرمان را خواب هستیم؛ بنابراین مطلب امروز به درک بهتر این بخش از زندگیتان کمک می‌کند.

دمای بدن کاهش می‌یابد

از آنجا که بیشتر عضلاتمان در خواب غیرفعال می‌شوند، بدن کالری کمتری نسبت به روز می‌سوزاند، بنابراین دمای بدن کاهش می‌یابد. دانشمندان دریافته اند که دمای بدن ما حدود ساعت ۲:۳۰ شب به کمترین حالت خود می‌رسد.

چشم حرکت می‌کند

اگر چه پلک‌ها بسته هستند، اما چشم‌ها در خواب حرکت می‌کنند و حرکات آن‌ها در مراحل مختلف خواب متفاوت است. ابتدا می‌چرخند، بعد وقتی وارد خواب عمیق شدیم، جمع شده و به سرعت حرکت می‌کنند. اما معمولا این را به یاد نمی‌آوریم.

بدنتان تکان می‌خورد

جمع شدن‌های ناگهانی و پرش و تکان‌های تند عمدتا در مراحل اولیه خواب هستند. آن‌ها معمولا بی خطر هستند، اما ممکن است آنقدر قوی باشند که بیدار شوید.

عضلات فلج می‌شوند

چرا بیشتر عضلات ما در خواب فلج می‌شوند؟ چون اگر فعال بودند می‌توانستید خوابی که می‌بینید را اجرا کنید که بسیار خطرناک است.

پوست خودش را ترمیم می‌کند

لایه بالایی پوست از سلول‌های مرده تشکیل شده که در طول روز دائما می‌ریزند. هنگام خواب، سرعت متابولیسم پوست افزایش می‌یابد و تولید بسیاری از سلول‌های بدن افزایش و تجزیه پروتئین‌ها کاهش می‌یابد. از آنجا که پروتئین‌ها برای رشد سلول و ترمیم سلول‌های آسیب دیده در اثر عواملی مثل اشعه فرابنفش لازم هستند، خواب عمیق را می‌توان خواب زیبایی نامید.

مغز اطلاعات بیهوده را فراموش می‌کند

کریستوفر کالول متخصص خواب می‌گوید: «ما همه این اطلاعات را در طول روز با خود حمل می‌کنیم و خوشبختانه بیشتر آن‌ها فراموش می‌شوند.  اگر همه چیز را به یاد داشته باشید، مغزتان پر می‌شود، بنابراین فرآیند مرتب سازی هنگام خواب اتفاق می‌افتد.»

گلویتان تنگ می‌شود

برخلاف بیشتر عضلات، عضلات گلو هنگام خواب فلج نمی‌شوند، چون برای نفس کشیدن به آن‌ها نیاز داریم. اما شُل‌تر می‌شوند که باعث تنگ شدن گلو می‌شود که ممکن است به خروپف کمک کند.

بدنتان هورمون ترشح می‌کند

هنگام خواب امواج کوتاه بدن انسان هورمون رشد ترشح می‌کند که رشد، تکثیر سلول و بازسازی سلول را تحریک می‌کند. همه خواب ها، حتی در طول روز، همراه با ترشح پرولاکتین هستند که تنظیم کننده مهم سیستم ایمنی بدن است.

سیستم ایمنی شما قوی است

بی خوابی روی سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که آنفلونزا گرفتند و شب بعد نخوابیدند، نتوانستند پادتن‌های لازم برای مبارزه با آنفلونزا را تولید کنند؛ بنابراین اگر متوجه علائم اولیه عفونت شدید، سعی کنید تا می‌توانید بخوابید تا سیستم ایمنی شما فرصت مبارزه با بیماری را داشته باشد.

وزن کم می‌کنید

هنگام خواب، از طریق عرق کردن و بیرون دادن هوای مرطوب در تنفس آب از دست می‌دهید، این در طول روز هم اتفاق می‌افتد، اما خوردن و نوشیدن مانع کاهش وزن می‌شود؛ بنابراین داشتن خواب خوب و طولانی برای هر رژیم غذایی موفق لازم است.

دهانتان خشک می‌شود

از آنجا که به بزاق، بیشتر برای خوردن نیاز داریم و هنگام خواب چیزی نمی‌خوریم، جریان بزاقی در شب کاهش می‌یابد. در نتیجه ممکن است دهانتان خشک شود و وقتی صبح بیدار می‌شوید، تشنه باشید.

ممکن است دندان قروچه کنید

تخمین می‌زنند که حدود ۵% از مردم از بیماری دندان قروچه رنج می‌برند. این فعالیت خودش را با سایش بیش از حد دندان‌ها نشان می‌دهد و ممکن است در نهایت باعث آسیب به دندان‌ها شود. دانشمندان از علت دقیق این بیماری مطمئن نیستند، اما معتقدند ممکن است شکلی از کاهش استرس باشد.

قدتان بلندتر می‌شود

ممکن است قد انسان صبح‌ها تا چند سانتیمتر بلندتر از شب‌ها شود. در خوابیدن به حالت افقی، ستون فقرات کش می‌آید و وزن بدن به آن فشار نمی‌آورد.

فشار خون کاهش می‌یابد

هنگام خواب، فشار خون کاهش می‌یابد. اگر فشار خونتان معمولی باشد، با یک خواب خوب شبانه حدود ۵ تا ۷ تا پایین می‌آید.

ممکن است در خواب راه بروید

راه رفتن در خواب و سایر فعالیت‌های هنگام خواب مثل رفتار، احساس، درک و خواب دیدن یک اختلال است که معمولا طی گذار بین مراحل مختلف خواب اتفاق می‌افتد. این بیماری اغلب بی ضرر است، اما مواردی هم بوده که موجب آسیب دیدن فرد هنگام راه رفتن در خواب شده است.

ممکن است از نظر جنسی برانگیخته شوید

هم مردان و هم زنان ممکن است در خواب از نظر جنسی تحریک شوند. از آنجا که مغز هنگام خواب فعال‌تر است، به اکسیژن بیشتری هم نیاز دارد. در نتیجه جریان خون در سراسر بدن افزایش می‌یابد و باعث تورم اندام‌های جنسی می‌شود.

خواب می‌بینید

محتوا و هدف خواب‌ها هنوز به طور کامل درک نشده است، اما می‌دانیم که یک فرد معمولی هر شب ۳ تا ۵ خواب می‌بیند. خواب عمدتا در مرحله اول خواب اتفاق می‌افتند که مغز فعال‌تر است، اما بیشتر خواب‌ها فورا یا سریع فراموش می‌شوند.

مغزتان تصمیم می‌گیرد

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در خواب عمیق، مغز می‌تواند اطلاعات را پردازش و برای کار آماده شود، و در حالت ناخودآگاه به طور موثری تصمیم بگیرد. در واقع مغز حتی می‌تواند ارتباطات و اکتشافات مهمی را در خواب انجام دهد.

گازهای معده خارج می‌شود

شماازشنیدن این خبرخوشحال نمی‌شوید،امادرشب،عضلات اسفنکترمقعدکمی شُل می‌شوندوگاز‌ه راحت تر از روده خارج می‌شوند.خبرخوب اینکه حس بویایی هنگام خواب کاهش می‌یابد،بنابراین متوجه چیزی نمی‌شوید.

پاکسازی کامل سموم انجام می‌شود

از بین بردن سموم به بدن و مغز شما فرصت جوان شدن می‌دهد. در افرادی که خوب نمی‌خوابند، پاکسازی زیاد موثر نیست، بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند شب‌ها حتما خواب کافی داشته باشید.

بدون اینکه بفهمید بیدار می‌شوید

تحقیقات علمی نشان می‌دهد انسان چند بار در طول خواب بیدار می‌شود، اما این بیدار شدن‌ها آنقدر کوتاه هستند که یادمان نمی‌ماند. آن‌ها معمولا در دوره‌های گذار بین مراحل مختلف خواب اتفاق می‌افتند.

ممکن است نفستان بایستد

میلیون‌ها نفر از سراسر جهان از اختلال خواب «sleep apnea» رنج می‌برند. این اختلال با وقفه در تنفس یا نفس‌های کم عمق در خواب شناخته می‌شود. هر وقفه ممکن است چند ثانیه یا حتی چند دقیقه طول بکشد.

ممکن است صدای انفجار بشنوید

سندروم انفجار سر یک بیماری نادر است که در آن شخص صدا‌های بلند غیرواقعی می‌شنود (مثل صدای انفجار بمب، شلیک، یا تصادف) یا هنگام به خواب رفتن یا بیدار شدن احساس انفجار را تجریه می‌کند. این بیماری درد ندارد، اما برای بیمار وحشتناک است.

ممکن است در خواب حرف بزنید

حرف زدن درخواب یک اختلال خواب است و ممکن است با صدای کاملا بلند باشد. این اختلال طیف گسترده‌ای از زمزمه کردن ساده تا فریاد‌های بلند و طولانی دارد و ممکن است چند بار در یک چرخه خواب اتفاق بیفتد.

آستانه درد بالا می‌رود

وقتی بدنتان کاملا ریلکس می‌شود تا جایی که انگار فلج شده، اعصاب نمی‌توانند سیگنال‌های درد را دریافت کنند و آن‌ها را به مغز گزارش دهند. به همین دلیل است که در خواب حس بویایی، شنوایی، بینایی هم نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها