احمد شیرزاد از رد صلاحیت ۷۰ درصدی می‌گوید

احمد شیرزاد از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم میگوید در این دوره شورای نگهبان ۷۰ درصد اصلاح طلبان را رد صلاحیت کرده و در شرایط فشردگی اخبار پر تنش این ایام توانسته بدور از توجه افکار عمومی کار ردصلاحیت ها را پیش ببرد.

احمد شیرزاد از رد صلاحیت ۷۰ درصدی می‌گوید

 "احمد شیرزاد" استاد دانشگاه، عضو حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح‌طلب است که در انتخابات ششم از اصفهان به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

شیرزاد در گفتگو با خبرنگار مستقل‌آنلاین درباره رد صلاحیت ۷۰ درصدی اصلاح‌طلبان در هیات‌های نظارت گفت:

یک زمانی دوستان اصولگرایی که دستی بر قدرت دارند معتقد بودند که اصلاح‌طلبان دو دسته‌اند؛ اصلاح‌طلب غیرقابل تحمل و اصلاح‌طلب قابل تحمل. ما فکر می‌کردیم اصلاح‌طلبان غیرقابل تحمل هستیم و امثال آقایان الیاس حضرتی و خانم راکعی و... اصلاح‌طلبان قابل تحمل هستند. ظاهرا روز به روز به تعداد غیرقابل تحمل‌ها افزوده می‌شود.

شیرزاد اتفاقات دو هفته اخیر را فرصت مغتنمی برای شورای نگهبان دانست و اظهار داشت:

به دلیل فشردگی اخبار مربوط به ترور شهید سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی، خبر رد صلاحیت‌ها گم شد. هیات نظارت موقعیتی پیدا کرده که کار رد صلاحیت‌ها را به راحتی پیش ببرد و کسی هم حواسش به آن‌ها نباشد. یک عده‌ای که مسیر قهر با صندوق‌های رای را در پیش گرفته‌اند و کاری به این ندارند که رد صلاحیت‌ها چگونه است اینها هم کار هیات‌های نظارت را تسهیل می‌کنند. عده دیگر هم که کاری از دستشان بر نمی‌آید.

نماینده مجلس ششم در خصوص کیفیت مجلس یازدهم، پس از رد صلاحیت ۷۰ درصدی اصلاح‌طلبان خاطرنشان ساخت:

 فکر می‌کنم مجلس آینده با این تفاسیر مجلس ضعیفی خواهد بود و مجموعه‌ای از چهره‌های ناشناخته به بهارستان خواهند رفت. مگر اینکه دست به کار شوند و افرادی که در آب نمک خوابانده‌اند از دل نهادها بیرون بکشند و نماینده مجلس کنند. او افزود:

این افراد سیاست‌پیشه‌های خوبی نخواهند بود. کسی که از قبل و از زمان‌های دور در سیاست نبوده است، به یکباره به عالم سیاست وارد شود، معلوم نیست بتواند خوب کار کند.

عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که بیشترین ضربه به جریان اصلاحات از سوی اصولگرایان وارد شد یا اصلاح‌طلب‌نماها، توضیح داد:

هر دو به اصلاح‌طلبان ضربه زدند. نمی‌توان برآورد کمی داشت ولی هم اصولگرایان و هم افرادی در پوشش اصلاحات، به این جریان آسیب زدند. شرایط خوبی را در عرصه سیاسی نداریم. این منحصر به اصلاح‌طلبان نیست، اصولگراها وضعشان از ما بدتر است. آن‌ها هم کفگیرشان به ته دیگ خورده است. اصولگرایان حرفه‌ای و سنتی کنار کشیده‌اند و کار خاصی نمی‌کنند.

شیرزاد به انفعال هر دو جریان سیاسی اشاره کرد و گفت:

مثلا از سوی امثال آقای لاریجانی هیچ تحرکی نمی‌بینید. زمانی آقای ناطق نوری از مدت‌ها قبل از انتخابات، تدارک می‌دید، تیم می‌چید و افراد را هدایت می‌کرد، در حدی که گوشی تلفن از دست او درنمی‌آمد. اکنون همگی نظاره می‌کنند و افسوس می‌خورند بر وقایعی که این روزها دیده می‌شود و تنها تماشاچی هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه فعالیت چشم‌گیری از سوی دو جناح شاهد نیستیم، بیان داشت:

مجموعا هیچ فعالیت سیاسی چشم‌گیری از سوی دو جناح را نمی‌بینم؛ چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان‌. اصلاح‌طلبان با رد صلاحیت‌ها کنار می‌کشند، کسانی هم راه بازتری دارند، کار خاصی نمی‌کنند.

شیرزاد ادامه داد: واقعا نمی‌دانم چه می‌گذرد. مثل یک هندوانه در بسته‌ای است. اگر شورای نگهبان کنکاشی بکند می‌تواند افراد فرصت‌طلب و کاسب را رد بکند که بعید می‌دانم چنین امکانی داشته باشد و معمولا رودست می‌خورد.

نماینده ادوار مجلس رد صلاحیت نمایندگان مجلس به دلیل فساد اقتصادی را به رودست خوردن شورای نگهبان تعبیر کرد و گفت:

 همین الان اگر ادعای سخنگوی شورای نگهبان درست باشد که بسیاری از پرونده‌های افراد ردصلاحیت شده مربوط به فساد اقتصادی است به این معناست که در دوره‌های قبل رودست خورده‌اند، یعنی کسانی را تایید کرده‌اند که از افراد بته‌دار سیاسی نبوده‌اند و در مسیر کاسبی راهشان به سیاست افتاده است. این اتفاق مجددا رخ خواهد داد و افرادی که به دنبال سواستفاده از موقعیت هستند، از این و آن هم توصیه‌نامه‌هایی دارند که صلاحیتشان را احراز کند. افرادی وارد مجلس خواهند شد که به اصطلاح هیچ بو و بلنگی ندارند.

شیرزاد در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان پیش‌بینی ردصلاحیت ۷۰ درصد را داشتند و اصولا استراتژی مشخص و کارآمد دارند یا نه؟، خاطرنشان ساخت: 

 خیر ندارند. اصولا صحنه سیاسی کشور، صحنه‌ای نیست که اصلاح‌طلبان بخواهند در آن فعال باشند. من سخنگوی آن‌ها نیستم و هر فردی می‌تواند نقطه‌نظر خود را بگوید اما شرایط برای کار سیاسی بسیار دشوار است. تبلیغات منفی علیه اصلاح‌طلبان بسیار زیاد بوده است، آن‌ها در مخمصه‌ای گیر کرده‌اند که از طرفی رادیکال‌های ضدانقلاب آن‌ها را به شدت می‌کوبند و از طرفی راست‌های افراطی و رسانه‌های رسمی.

عضو حزب اتحاد ملت محاکمه اصلاح‌طلبان را درست ندانست و اظهار داشت:

 من اصلاح‌طلبان را در موضعی نمی‌بینم که بخواهیم آن‌ها را محاکمه کنیم که چرا کاری نمی‌توانند بکنند. در مورد کارهایی که توانایی انجامشان را دارند می‌توانیم از آن‌ها گله کنیم ولی نسبت به مجموعه اینکه چرا نمی‌توانند کاری بکنند، خب نمی‌توانند. من هم نمی‌توانم در مسابقه دو صد متر شرکت کنم.

شیرزاد در پاسخ به این سوال که در این صورت چرا اصلاح‌طلبان این موارد را با مردم در میان نمی‌گذارند و مثلا در خصوص لیست امید شفاف‌سازی نمی‌کنند، گفت:

از خوشان بپرسید. چندین بار آقای عارف یک طوری گفتند که مشکلشان چیست من چندبار به خاطر دارم که ایشان گفتند. لازم نیست در مواردی یک به یک نام ببرید و بگویید چه کسی چه موضعی گرفت. اجمالا روشن است. در انتخابات قبلی در مسیری قرار گرفتیم که عمده هدف رای نیاوردن لیست رقیب بود، در این هدف موفق بودند. این در جای خودش موفقیت بود. همین مجلسی که ما ده‌ها عیب روی آن می‌گذاریم، ممکن بود مجلسی باشد که صدها عیب داشته باشد. در اینکه این مجلس ده‌ها عیب داشته است تردیدی نباید کرد و آقای عارف هم بارها در مورد آن سخن گفته‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص شفافیت اصلاح‌طلبان اظهار داشت:

 الان زمانی نیست که ما بخواهیم اصلاح‌طلبان را مخاطب قرار دهیم. اشکال اساسی از جای دیگری است. ای کاش اجماعی می‌شد که در این دوره به بحث نظارت استصوابی و نحله‌ی سلیقه‌ای هیات‌های نظارت هجوم فکری ببریم ولی متاسفانه در حال حاضر افکار جور دیگری می‌چرخند. او در پایان گفت: یکی از آفات اعمال نظر سلیقه‌ای این است که کسی نمی‌تواند برنامه بدهد؛ حتی اصولگرایان هم ناتوان از برنامه‌ریزی هستند چرا که تا مدت کوتاهی که به انتخابات مانده، تکلیف روشن نیست. فرصت احزاب و جریان‌های سیاسی برای اینکه لیست تهیه کنند و موضع خود را تشخیص دهند، بسیار کم است. انتقادات اساسی به شیوه برگزاری و نظارت بر انتخابات وارد است و تا زمانی‌که اینها اصلاح نشود، هر چقدر هم ما احزاب را مخاطب قرار دهیم و مقصر بدانیم، چیزی تغییر نمی‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها