مهدی پازوکی استاد اقتصاد در گفتگو با مستقل؛

وزرای رئیسی را در خیابان ببینیم نمی‌شناسیم

پازوکی می‌گوید: وزیر اقتصاد ما در کجای فضای اقتصادی کشور قرار دارد؟ وزیر ارتباطات چی؟ وزیر صنعت چطور؟ دولت سیزدهم متشکل از عناصر ضعیف و حداقلی استفاده است، چون خودشان ضعیفند. مدیریت کشور آدم‌هایی می‌خواهد که شایستگی بالایی داشته باشند. مردان دولت فعلی با هیچ متر و معیاری در قواره‌ اداره کشور نیستند. من بعضی از وزیران رئیسی را در خیابان ببینم، نخواهم شناخت.

وزرای رئیسی را در خیابان ببینیم نمی‌شناسیم

مستقل: بیش از نیم قرن است که کشور ما تقریبا به طور پیوسته مبتلا به تورم‌های دو رقمی است به طوری که طی این ۵۰ سال، تنها در سه سال، تورم تک رقمی را تجربه کرده‌ایم. تداوم گسترش فقر و افزایش شیب صعودی تورم در اقتصاد ایران، تبعات جدی در عرصه اجتماعی به دنبال داشته و کیفیت مناسبات اجتماعی میان ایرانیان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. 

 

از مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره دلایل ضعف دولت پرسیدیم؛ پازوکی در گفت و گو با مستقل می‌گوید: مشکل زیاد است و امید جامعه برای اصلاح کم. به عنوان مثال در این شرایط که تورم بیداد می‌کند، گرانی سرسام آور دغدغه‌ای جدی است، اما دولت همچنان وعده می‌دهد و البته آمارهایی ارائه می‌کند که با واقعیت‌های موجود همخوان نیستند. در واقع باید گفت، کاهش تورم باید کفِ خیابان خودش را نشان بدهد نه در سخنان مسئولان دولتی. البته دولت کارشکنی‌های خارجی را عامل اصلی شلختگی اقتصادی عنوان می‌کند. آنهم در شرایطی که ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات به صراحت این وعده را داده بود که اجازه نمی‌دهد عوامل خارجی اقتصاد داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. باید به دولتی‌ها متذکر شد، علت اصلی اصرار ما برای تلاش دولت در راستای احیای برجام، آن‌هم در حالی که اختیار دارند و با دیگر ارگان‌ها در هماهنگی کامل هستند، این بود که می‌خواستیم، خودمان خودمان را در معرض تهدید‌ها و همچنین محدودیت‌ها قرار ندهیم. در واقع دولت بعضی جا‌ها با بعضی از اقدام‌ها خودزنی می‌کند.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: جالب است، در این شرایط بدِ اقتصادی به دلیل ندانم‌کاری و نابلدی، کاری کردیم که اروپایی‌ها هم بنای رودررویی با ما داشته باشند. در صورتی‌که اروپا پیش از شروع به کار این دولت، در پرونده هسته‌ای با ایران همکاری داشته و به طور واضح نسبت به رفتار‌های آمریکا در برابر به ایران مواضع منفی می‌گرفتند. چه کسی و چه کار‌هایی رابطه با اروپا را به هم زد؟ جواب این است، همان‌هایی که دولت و مجلس در کنترل آن‌ها است. حتی صدا و سیما و تریبون‌های مهم هم در کنترل آن‌ها هستند.‌ای کاش آقای رئیسی و همکارانشان درباره تورم در دانشکدهِ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و راجع به دیپلماسی در دانشگاه تهران حرف بزنند تا کسانی باشند که حرف و نظرشان را درباره سیاست‌های دولت بدهند.

او افزود: دولت در صنعت خودرو هم زمین‌گیر است و نمی‌داند چکار کند. چرا؟ چون وزارتخانهِ مهم صمت آدم مهم، کاربلد و متخصص می‌خواهد نه فردی به دلیل رابطه یا همسویی سیاسی انتخاب شود. در واقع آدم‌های کوچکی که در دولت به عنوان وزیر و معاون و … فعالیت می‌کنند، دلیل اصلی ناامیدی مطلق مردم هستند. وزیر اقتصاد ما در کجای فضای اقتصادی کشور قرار دارد؟ وزیر ارتباطات چی؟ وزیر صنعت چطور؟ دولت سیزدهم متشکل از عناصر ضعیف و حداقلی استفاده است، چون خودشان ضعیفند. مدیریت کشور آدم‌هایی می‌خواهد که شایستگی بالایی داشته باشند. مردان دولت فعلی با هیچ متر و معیاری در قواره‌ اداره کشور نیستند. من بعضی از وزیران رئیسی را در خیابان ببینم، نخواهم شناخت.

مهدی پازوکی در پایان گفت: اینکه مسئولان تحریم را عامل اصلی ناکارآمدی مدیریت اقتصاد و در نتیجه گره‌های معیشتی عنوان می‌کنند، نوعی فرار رو به جلو است. حالا که برجام دوباره به حالت تعلیق برگشته و ما قرار است همچنان تحت تحریم باشیم، لازم است در مدیریت داخلی تجدیدنظر داشته باشیم و همچنین اداره امور را به دست چهره‌هایی بسپاریم که هم تخصص کافی در حوزه اقتصاد داشته باشند و هم اینکه برای فعالیت در سطح کلان تجربه کافی داشته باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها