گفتگوی مستقل با نماینده یزد درباره حواشی سفر اربعین:

رئیس ستاد اربعین و مسئولین مربوطه باید به مجلس گزارش بدهند

جوکار می‌گوید: وزرا، مسئولین و رئیس ستاد مرکزی اربعین و همه‌ی دستگاه‌هایی که عضو ستاد هستند، در دو نوبت قبل از شروع سفر اربعین اعلام کرده‌اند و بعد از سفر هم باید گزارش خود را به مجلس درباره روند اربعین سفر اعلام کنند تا بررسی صورت بگیرد.

رئیس ستاد اربعین و مسئولین مربوطه باید به مجلس گزارش بدهند

تصاویر و فیلم‌های روزهای اخیر از وضعیت زائرین کربلا در راهپیمایی اربعین، یک نوع آشفتگی و بی‌برنامگی را نشان می‌دهد که گویای عدم هماهنگی طرف ایرانی و عراقی در برگزاری این مراسم است هر چند افزایش تعداد جمعیت زوار ایرانی تا مرز ۵ میلیون و وقفه دو ساله در این برنامه را نیز باید از جمله عوامل اساسی وضعیت فعلی برشمرد اما عدم اجرای تعهدات عراقی‌ها در گیت‌ها و امکانات رفاهی و حمل و نقلی آن سوی مرز نیز، تاثیر قابل توجهی در ایجاد ناهماهنگی‌های فعلی داشته است. به همین جهت وزارت راه در هماهنگی با ستاد برگزاری راهپیمایی اربعین اقدام به ارسال وسائل نقلیه و رفاهی برای زائرین کرده است که همین امر در داخل نیز اشکالاتی از جمله مشکل کمبود اتوبوس برای سفرهای داخلی را به وجود آورده است.

 

ستاد مرکزی اربعین نیز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرده است: «مرزهای منتهی به عراق مسدود است، زائران عزیز به‌هیچ وجه تا اطلاع ثانوی به مرزها مراجعه نکنند.توصیه اکید می‌شود زائران محترمی که در عراق هستند، در برگشت خود تسریع و ماندگاری را در کربلا کوتاه کنند و بیشتر از یک روز اقامت نداشته باشند.» در استان‌های مختلف نیز از سوی اداره گذرنامه اطلاعیه‌هایی مبنی بر عدم مراجعه جهت دریافت ویزا صادر شده است. مجلس نیز هنوز واکنش خاصی به وضعیت اخیر نشان نداده و گویا پس از پایان سفر اربعین باید منتظر سوال از مسئولین مربوطه درباره آشفتگی‌های اخیر باشیم که چرا با وجود تجربه چند سال اخیر باید شاهد چنین وضعیتی باشیم.

 

 محمدصالح جوکار نماینده مجلس در آغاز درباره نظر مجلس مبنی بر وضعیت کنونی در راهپیمایی اربعین و آشفتگی‌های اخیر به روزنامه «مستقل» گفت:

 

ما هنوز بررسی لازم را در این زمینه هنوز انجام نداده‌ایم و بررسی نیاز به یک تحقیقات میدانی دارد که ببینیم توافقات بین طرفین چه بوده است و مبنای آن چه بوده و چرا طرف مقابل یعنی عراقی‌ها تعهدات خود را در قبال اربعین انجام نداده است و بعد از بررسی، در پایان اربعین باید اعلام کنیم که چه اتفاقی افتاده است.

 

 وی در ادامه درباره علت بهم‌ریختگی‌های اخیر و علت تفاوت آن با راهپیمایی‌های سال‌های قبل افزود:

 

در دو سال اخیر که کرونا وجود داشت و سفر اربعین انجام نمی‌شد، اما امسال که زائران و عاشقان حرم اباعبدالله (ع) استقبال کرده و حضورشان در مراسم اربعین خیلی قابل توجه بود و نسبت به سال‌های قبل افزایش چشم‌گیری داشتند، توافقاتی نیز در آن طرف مرز انجام شده بود که طرف عراقی سرویس لازم را در اختیار زائرین ایرانی قرار دهد. ولی متاسفانه نتوانستند این کار را انجام دهند و از طرف ایران اعلام شد که تعداد اتوبوس برای حمل و نقل اعزام شود.

گیت‌ها نیز به تعداد کافی از طرف مقابل راه‌اندازی نشده بود و موجب ازحام جمعیت در گذرگاه‌های مرزی شد. وضعیت خوبی از سوی طرف مقابل را شاهد نبودیم و مردم ناراضی از اقدامات عراقی‌ها هستند.

 

 این نماینده مجلس سپس نسبت به اقدام مجلس در طرح سوال از وزرای مربوطه در این‌باره و احتمال استیضاح اشاره کرد: 

 

طبق روال روتین خودش وزرا و مسئولین مربوطه در مجلس حضور پیدا می‌کنند و گزارش‌های خود را به کمیسیون‌های مربوطه ارائه می‌کنند. رئیس ستاد مرکزی اربعین و همه‌ی دستگاه‌هایی که عضو ستاد هستند، در دو نوبت قبل از شروع سفر اربعین اعلام کرده‌اند و بعد از سفر هم باید گزارش خود را به مجلس درباره روند سفر اعلام کنند تا بررسی صورت بگیرد.

 

جوکار در پایان درباره علت وقوع وضعیت فعلی گفت:

 

من فکر می‌کنم در روابط دیپلماتیک ما با عراق (باید این مسئله طرح شود و گفتگویی) صورت بگیرد و تعهداتی که طرف مقابل متعهد شده است باید تا پایان کار اجرایی باشد. اگر هم امکانات و ظرفیت ندارند از کشور خودمان باید نیرو اعزام کنیم که شاهد چنین مشکلاتی برای زائرین نباشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها