دولت عراق بیشتر از این نمی‌تواند پذیرای زائرین باشد

«دولت عراق هم طبیعتاً یک ظرفیتی دارد و بیشتر از این نمی‌تواند پذیرای زائرین باشند؛ گرچه تلاش می‌کنند حداکثر پذیرش را داشته باشند و تا این لحظه هم همکاری خوبی صورت گرفته است و همه تلاششان این است که کسی پشت مرزها نماند، اما اگر در خروج مشکل است، دلیل بر همکاری نکردن و بی توجهی نیست فقط به خاطر ازدحام است و انشاالله ظرف امروز و فردا هم جمعیت کم می‌شود و سایر افراد می‌توانند خروج پیدا کنند.»

دولت عراق بیشتر از این نمی‌تواند پذیرای زائرین باشد

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی در خصوص ترافیک و ازدحام جمعیت پیش آمده در مرزهای ایران و عراق گفت: این تجربه را در گذشته هم داشتیم. بنده سه سال دبیر اربعین بودم؛ طی ساعتی در روز به یکباره مرزها با جمعیت زیادی مواجه می‌شود و قابل مدیریت نیستند اما تنها تاکید و توصیه ما این است که زائرین به نکاتی که ستاد اربعین و استان‌ها اعلام می‌کنند توجه کرده و همکاری کنند.

در حال حاضر مرزهای ایران و عراق مملو از جمعیت زائری است که محدودیت‌های اعمالی اجازه ورود آنان به کشور عراق را نداده است. گرمای شدید و نبود امکانات زیستی جمعیت را چشم انتظار خروج از کشور و حضور در راهپیمایی اربعین قرار داده است.

در همین خصوص،  شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب و نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: «مرزها در حال حاضر با ازدحام و ترافیک شدیدی مواجه هستند و مردم هم ظرفیت محدودی برای تحمل این شرایط دارند. این در حالی است که ستاد اربعین تذکر و اطلاعیه در این باره داده بود اما به یک باره با جمعیت زیادی روبرو شدیم.»

حیدری افزود: «متاسفانه ظرفیت عراق و مرزها محدود است و این حجم از زائرین با توانمندی‌های مرز همخوانی ندارد و از این جهت مردم باید مقداری صبوری کنند. تمام مسئولان خصوصاً ستاد مرکزی اربعین در حال تلاش هستند و با طرف‌های عراقی هم پایگاه‌های مشترکی در مرزهای خسروی، مهران و شلمچه داریم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌شود تا مشکل خروج افراد حل شود.»

اگر مرزی با ازدحام مواجه شود نیروی انتظامی مجبور است از ورود افراد جلوگیری کند

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «منتها در این شرایط تنها راه مدیریت اوضاع، توجه به هشدارهای ستاد مرکزی اربعین و همچنین توجه به توصیه‌های ستادهای استانی است. در حال حاضر کنترل ترافیک ازدحام در ستاد مرکزی به تصویب رسیده که اگر مرزی با ازدحام مواجه شود نیروی انتظامی مجبور است از ورود افراد جلوگیری کند تا زمانی که مرز روان شود؛ اما در مقابل مردم هم به سمت نقاط مرزی هجوم آوردند، در حالی که از ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر قبل از مرز در شهرستان‌ها به مردم اسکان و امکان خدمات ارائه دادند. در این راستا از مرز خسروی و قصرشیرین خدمات ارائه می شود و در ۲۰ کیلومتری سرپل ذهاب امکان استقرار  ده هزار زائر وجود دارد.»

دولت عراق بیشتر از این نمی‌تواند پذیرای زائرین باشند

نماینده قصرشیرین در ادامه گفت و گوی خود تاکید کرد: «باید از ظرفیت شهرستان های عقبه‌ی مرز تا زمانی که مرز روان شود، استفاده شود. در حال حاضر هم به تعداد زائرین اضافه می‌شود و این جمعیت در حال افزایش است. طبیعتاً ازدحام و ترافیک در مرزها ایجاد شده، حتی با وجود اینکه طرح ترافیک در نقاط مختلف منتهی به مرزها اجرایی شده است.»

وی افزود: «دولت عراق هم طبیعتاً یک ظرفیتی دارد و بیشتر از این نمی‌تواند پذیرای زائرین باشند؛ گرچه تلاش می‌کنند حداکثر پذیرش را داشته باشند و تا این لحظه هم همکاری خوبی صورت گرفته است و همه تلاششان این است که کسی پشت مرزها نماند، اما اگر در خروج مشکل است، دلیل بر همکاری نکردن و بی توجهی نیست فقط به خاطر ازدحام است و انشاالله ظرف امروز و فردا هم جمعیت کم می‌شود و سایر افراد می‌توانند خروج پیدا کنند.»

زائرین به نکاتی که ستاد اربعین و استان‌ها اعلام می‌کنند توجه کنند

شهریاری خاطرنشان کرد: «این تجربه را در گذشته هم داشتیم. بنده سه سال دبیر اربعین بودم؛ طی ساعتی در روز به یکباره مرزها با جمعیت زیادی مواجه می‌شود و قابل مدیریت نیستند اما تنها تاکید و توصیه ما این است که زائرین به نکاتی که ستاد اربعین و استان‌ها اعلام می‌کنند توجه کرده و همکاری کنند؛ چون تنها راه باز شدن این ترافیک همکاری مردم هست و لاغیر.»

وی گفت: «واقعیت این است که این بی‌مدیریتی وجود دارد و نقاط ضعف با این حجم از جمعیت قابل بحث است. منتها چند سالی است مراسم اربعین به خاطر کرونا تعطیل بوده و امسال با حجم بسیاری از مشتاقان اباعبدالله الحسین(ع) مواجه هستند و این مقدار ترافیک سنگین طبیعی است، ولی متاسفانه یکسری نارسایی‌ها در حوزه حمل و نقل وجود دارد و این هم مزید بر علت است.»

منبع: جماران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها