جهان در انتظار طوفان های شدید و ویرانگر

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: روند فعلی تغییرات آب و هوایی ممکن است خطر طوفان های پی در پی را در بسیاری از مناطق جهان از جمله ایالات متحده افزایش دهد. این موضوع می تواند خسارات مادی و جانی زیادی در پی داشته باشد.

جهان در انتظار طوفان های شدید و ویرانگر

بر اساس نتایج یک مطالعه مدل‌ سازی مشخص شد تغییرات آب و هوایی می ‌تواند احتمال تاثیر طوفان های گرمسیری بر مناطق ساحلی را در سراسر اقیانوس اطلس و سواحل آمریکا تا پایان قرن افزایش دهد.

باید توجه داشت که طوفان‌های استوایی یکی از مخرب‌ ترین مخاطرات طبیعی برای مناطق ساحلی هستند که از طریق بادهای شدید، بارندگی ‌های سنگین و موج‌ های بزرگ باعث بروز آسیب می ‌شوند. چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر این ویژگی های طوفان ها پیچیده است.

تاکنون بیشتر مطالعات روی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر روی طوفان‌های منفرد تمرکز داشتند در حالی که خطر رویداد های مرکب که در آن دو طوفان استوایی بر یک مکان در یک دوره زمانی کوتاه تأثیر می ‌گذارند هنوز به خوبی درک نشده است. این رویدادها می ‌توانند به‌ میزان بسیار بیشتری نسبت به بروز طوفان های عادی آسیب ‌رسان باشند، زیرا ساختمان‌ ها و زیر ساخت ‌ها در برابر این شرایط مخرب که از ترکیب دو طوفان شکل می گیرد، آسیب‌ پذیرتر هستند.

طی این مطالعات، دکتر نینگ لین و همکارانش از مدل ‌های اقلیمی برای ارزیابی چگونگی تأثیرات متوالی طوفان های استوایی که در عرض دو هفته و به صورت پیاپی در امتداد سواحل اقیانوس رخ می دهد، استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، طوفان های متوالی می توانند هر ۱۰ تا ۹۲ سال یک بار، بسته به مکان، مناطق ساحلی را تحت تأثیر قرار دهند.

پژوهشگران دریافته‌ اند: در سناریوی انتشار متوسط که انتشار دی اکسید کربن بعد از سال ۲۰۵۰ شروع به کاهش می ‌کند اما تا سال ۲۱۰۰ به صفر خالص نمی ‌رسد، این میانگین به ۱ تا ۳ سال کاهش یافته و در سناریوی انتشار بالا که در آن انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ دو برابر می ‌شود، تناوب این طوفان ها بین ۱ تا ۲ سال خواهد بود.

در صورت وقوع سناریوی دوم، این تغییر با فرکانس بیشتر ریزش طوفان های استوایی و همچنین افزایش سطح دریا و افزایش شدت طوفان مرتبط است. شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Climate Change منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد./ سیناپرس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها