سیر صعودی آمار جمعیت حیات وحش کشور

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: آمارها نشان می‌دهد جمعیت حیات وحش کشور سیر صعودی به خود گرفته است.

سیر صعودی آمار جمعیت حیات وحش کشور

غلامرضا ابدالی، چهارشنبه، 16 آذرماه، در مراسم آغاز عملیات سرشماری حیات وحش استان آذربایجان شرقی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست کشور در هر سال در ۲ نوبت اقدام به اجرای برنامه سرشماری حیات وحش می‌کند که تحلیل نتایج ۱۰ ساله این سرشماری‌ها نشان دهنده سیر صعودی جمعیت حیات وحش کشور است و خبری امیدوارکننده به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: برای سیاست گذاری در حوزه محیط زیست باید با برنامه و تدوین و تعریف اهداف مورد نظر عمل کرد، زیرا موضوع محیط زیست که کل کشور و حتی منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، محل آزمون و خطا نیست.

ابدالی با اشاره به عوامل تهدید کننده محیط زیست یادآوری کرد: تغییرات اقلیمی، رعایت نشدن حقآبه تالاب‌ها و دریاچه ها، تخریب زیستگاه‌ها و شکارهای غیرمجاز حیات وحش از جمله دلایل از بین رفتن تنوع ژنتیکی کشور به عنوان سرمایه‌های ملی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه سرشماری حیات وحش استان به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت گفت: طرح سرشماری زمستانی جمعیت حیات وحش استان با ۲ هدف بررسی وضعیت و روند تغییرات جمعیتی حیات وحش و نیز ارزیابی کیفیت زیستگاه‌های استان انجام می‌شود.

شهنام اشتری افزود: در این طرح گونه‌های شاخص پستانداران استان مانند آهو، کل و بز، قوچ و میش و سایر پستانداران شاخص حیات وحش استان سرشماری می‌شوند.

وی ادامه داد: ۹۰ اکیپ عملیاتی هر کدام متشکل از یک کارشناس و ۲ نفر محیط بان در مناطق مختلف تحت مدیریت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی مانند پارک ملی و منطقه حفاظت شده ارسباران، پارک ملی کنتال، مناطق حفاظت شده سهند، کاغذ کنان، پناهگاه حیات وحش کیامکی و مناطق شکار ممنوع سهند، چاراویماق و سایر مناطق  به سرشماری گونه‌های هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه از جمله خرس، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال، خرگوش مورد مشاهده اقدام می‌کنند.

اشتری روش سرشماری را پیمایش و مشاهده مستقیم با استفاده از دستگاه جی پی اس در مسیرهای تثبیت شده اعلام و اضافه کرد: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای تحلیل‌های کیفی وکمی از وضعیت زیستگاه‌های آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره‌های بلندمدت و کوتاه مدت کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیت‌های زیستگاه‌های حیات وحش آگاه می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها