آیندگان ارزش کار این زن را می‌دانند

با تلاش‌های این زن تلاشگر مشکلات آلودگی هوا، آب، خاک و منابع زیرزمینی ایجاد نشده و برخلاف گرفتاری آرادکوه و کوه زباله در جنوب تهران، اینجا یک روش پیشرفته و مدرن بکار گرفته شده است.

حجم ویدیو: 35.53M | مدت زمان ویدیو: 00:13:38

گزارشی که عصرایران از سایت بازیافت زباله در کرمانشاه تهیه کرده نشان می‌دهد در کرمانشاه با تلاش‌های این زن تلاشگر مشکلات آلودگی هوا، آب، خاک و منابع زیرزمینی ایجاد نشده و برخلاف گرفتاری آرادکوه و کوه زباله در جنوب تهران، اینجا یک روش پیشرفته و مدرن بکار گرفته شده است. 

هایده شیرزادی

هایده شیرزادی می‌گوید: دانشگاه کاسل که در آن تحصیل می‌کردم پیشرو علم کشاورزی ارگانیک و انرژی‌های نو بود. حتی نخستین دانشکده محیط‌زیست آلمان در این دانشگاه شروع به‌کار کرده بود و طرح تفکیک پسماندهای آلی زباله‌ها و بیوکمپوست هم برای نخستین‌بار در جهان زیرنظر استادان این دانشگاه انجام گرفته بود.

من در این دانشگاه بود که با موضوع بازیافت زباله و نقش آن در حفظ محیط‌زیست آشنا شدم و بعد هم با خود تصمیم گرفتم پس از اتمام تحصیلم برای ایران کاری در این حوزه انجام بدهم».

 

هایده شیرزادی همزمان با تحصیل در آلمان برای تامین هزینه‌های زندگی سخت کار می‌کرد؛ مدتی در رستوران کار می‌کرد و دوره‌هایی هم حتی در کارخانه فولکس واگن مشغول به‌کار شده بود.

 

او بعد از پایان تحصیل به ایران بازگشت و به کرمانشاه رفت و ایده راه‌اندازی یک مرکز بازیافت را با مسئولان وقت در سال 1371 مطرح کرد ولی آن‌ها استقبال نکردند و همین شد که دوباره تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به آلمان بازگردد.

 

او این‌بار در رشته اکولوژی (محیط‌زیست) ادامه تحصیل داد. البته در این مسیر همسر آلمانی‌اش هم بسیار به او کمک کرد. با پایان تحصیل، هایده شیرزادی بار دیگر به ایران بازگشت و بار دیگر موضوع راه‌اندازی مرکز بازیافت را با مسئولان شهر کرمانشاه در میان گذاشت و در نهایت توانست آن‌ها را راضی به تاسیس این مرکز کند.

هایده شیرزادی و همسرش (ادموند لمپگز) در کرمانشاه مستقر شدند و کارهای لازم برای راه‌اندازی مرکز بازیافت و تولید کمپوست را کلید زدند. هایده شیرزادی کارهای تحقیقاتی را شروع کرد و طراحی سایت و کارهای فنی و انتخاب تکنولوژی را هم به همسرش که تحصیلات مرتبط دارد سپرد و در نهایت در سال1380، طرح به بهره‌برداری رسید. خود او در مصاحبه‌ای گفته است این شعر فردوسی که می‌گوید: «توانا بود هرکه دانا بود» سرمشق همه زندگی‌اش بوده است. شیرزادی در سال1383برنده جایزه ملی محیط‌زیست و در سال1385 به‌عنوان کارآفرین برتر ملی انتخاب

 

این بانو که اتفاقا آنقدر خوب کار کرده که به ایشان گفتند شما بیا و مدیر باش و همین کاری را که خوب بلدی انجام بدهی را در مقیاس استان انجام دهید. 

 کار بزرگی انجام شده تبدیل کوه زباله به کوه کود و درنتیجه اینجا خبری از گاز متان نیست!

کوه کود آلی درست کرده، اما ثروتی که ساخته طبق معمول بدون اینکه دیده شود به حال خودش رها شد.

باید این کلیپ بیشتر دیده شود و مجموعه شهرهای دیگر هم بحران پسماند را که یکی از بزرگترین بحران‌های محیطی زیستی ایران است حل کنند.

به  تازگی ناسا هم درباره گاز متان بر فراز تهران اخطار داده‌ است.

باید ایشان شناخته شوند و راه ایشان ادامه پیدا کند و حمایت شوند.

 امروز در این سایت بازیافت پسماند در کرمانشاه بحرانی وجود ندارد چرا‌ که اینجا هیچ ماده غذایی دفن نمی‌شود و تمام زباله‌های غذایی شهر کرمانشاه تبدیل به کود آلی میشود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها