نظر عجیب فرماندار تهران در مورد موسیقی خیابانی

فرماندار تهران: موسیقی‌ خیابانی به تکدی گری نوین تبدیل شده است

فرماندار تهران در اظهاراتی عجیب گفت: گروه‌های موسیقی که در خیابان‌ها اقدام به اجرای موسیقی می‌کنند برای فعالیتشان باید مجوز داشته باشند.

فرماندار تهران: موسیقی‌ خیابانی به تکدی گری نوین تبدیل شده است

هادی حقانی - سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: عیسی فرهادی فرماندار تهران در گفت‌وگویی در مورد فعالیت موسیقی‌های خیابانی و افرادی که در مبادی ورودی و خروجی متروها اقدام به اجرای موسیقی زنده می‌کنند اظهار کرد: هرگروه موسیقی و کنسرتی که قصد فعالیت در سطح شهر را دارد باید از وزارت ارشاد و دستگاه های مربوطه مجوز داشته باشد.

وی افزود: البته برخی رفتارهای سنتی مانند عمو نوروز که به صورت مقطعی فعالیت می‌کنند شامل موسیقی‌های خیابانی نمی‌شود.

فرماندار تهران همچنین در اظهارنظری عجیب گفت: موسیقی‌های خیابانی به نحوی تبدیل به تکدی‌گری نوین شده است و برای برخی مردم و خانواده‌ها مزاحمت ایجاد می‌کند.

فرهادی در پایان تاکید کرد: اگر این گروه‌های موسیقی مجوز نداشته باشند کارشان غیرقانونی است.

لازم به ذکر است که موسیقی خیابانی بر خلاف اظهارات فرماندار تهران نه تنها سخیف به حساب نمی‌آید بلکه زیرمجموعه‌ای از هنرخیابانی است. در هنر خیابابانی که هنری غیر رسمی، غیر فرمایشی و مردمی است و مناسبات سرمایه و بازار بر آن حاکم نشده، هنرمند از فرصت بی‌نظیری برای اجرا برخوردار است که در اشکال دیگر هنر کمتر امکان‌پذیر است.

موسیقی خیابانی نیز سبکی از اجرای موسیقی است که در تمامی دنیا بسیار مرسوم بوده و حتی بسیاری از نوازندگان حرفه‌ای برای ارتباط بی‌واسطه با مردم اقدام به نواختن موسیقی در خیابان‌ها و معابر عمومی می‌کنند و استفاده از چنین ادبیات ناشایستی در مورد این نوع موسیقی نه تنها زیر سوال بردن موسیقی خیابانی نیست بلکه ذهنیت غلط بسیاری از مسئولان را در مورد هنر خصوصا موسیقی نشان می‌دهد.

اصولا اگر قرار باشد هنرمند برای اجرایی محدود و غیررسمی در خیابان نیز مجبور به اخذ مجوز باشد نفس چنین اجرایی زیر سوال می‌رود. البته نوازندگان موسیقی خیابانی نیز لازم است مواردی را در جهت حفظ آسایش مردم و همسایگان رعایت کنند. عدم استفاده از بلندگوهایی با صدای بلند، سد نکردن محل رفت و آمد مردم و رعایت حداقلی از کیفیت موسیقایی از این دست موارد است. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها