حقایقی جذاب درباره کریستوفر نولان خالق دانکرک و سه‌گانه شوالیه تاریکی + تصاویر

کریستوفر نولان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی – آمریکایی از مهمترین فیلم‌سازان حال حاضر دنیاست و فیلم‌هایش همیشه با استقبال بسیار گرمتماشاگران و منتقدان همراه بوده‌است. نگاهی داریم به حقایقی جذاب درباره او.

کریستوفر نولان 2

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

در خدمت سرویس مخفی ملکه فیلم جیمز باندی محبوب کریستوفر نولان است

همین اخیراً بود که نولان دوباره از شیفتگی‌اش خود به مجموعه فیلم‌های جیمز باند خبر داد و اعلام کرد که دوست دارد روزی یک فیلم جیمزباندی را کارگردانی کند. جالب است بدانید که نولان اعلام کرده که در بین فیلم‌های سری جیمز باند، از همه بیش‌تر به فیلم «در خدمت سرویس مخفی ملکه» علاقه دارد. بازیگر این قسمت از مجموعه جیمز باند جرج لزنبی است و فیلم حال و هوای غم‌انگیزی دارد. نولان گفته که دلیل علاقه‌اش به این فیلم تعادل درخشان بین صحنه‌های اکشن و عاطفی فیلم است اعلام کرده است. باید صبر کرد و دید که چه زمانی شاهد فیلمی جیمزباندی به روایت نولان خواهیم بود و این فیلم چگونه از کار درخواهد آمد.

نولان عاشق چای است

همه می‌دانند انگلیسی‌ها عاشق چای هستند. کریستوفر نولان نیز از این لحاظ یک انگلیسی واقعی است. او آن‌قدر چای دوست دارد که سر صحنه فیلم‌هایش هم همیشه یک فلاسک چای داغ همراه دارد. مایکل کین بازیگر انگلیسی دراین‌باره گفته: «یک ویژگی کریستوفر نولان این است که وی همیشه کتی با جیب بزرگ به تن می‌کند و در جیب آن یک فلاسک چای دارد و چپ و راست مرتب از آن می‌نوشد. جالب اینکه وی به نوشیدنی‌های دیگر علاقه‌ای ندارد و تنها عاشق چای است.»

کریستوفر نولان و همسرش اما توماس
کریستوفر نولان و همسرش اما توماس

کریستوفر نولان با همسرش همکار است

شاید به قطعیت بتوان گفت اما توماس همسر نولان یکی از دلایل موفقیت خیره‌کننده اوست. البته که نولان هوش و مهارت بی‌نظیری در فیلم‌سازی دارد اما وجود همسرش در زندگی او نیز تأثیر زیادی در موفقیت او داشته است. این زوج که هم‌دانشگاهی بودند پس از مدتی آشنایی ازدواج کردند و پس از مدتی در ساخت یک فیلم کوتاه به ‌نام ِ Doodlebag باهم همکاری کردند. پس‌ازآن در سال 1998 نوبت به فیلم «تعقیب» رسید که اما توماس تهیه‌کننده و نولان کارگردان بود. فیلم بعدی نولان به نام فراموشی نیز به تهیه‌کنندگی همسرش ساخته شد که نولان را به یک کارگردان صاحب سبک و شناخته‌شده تبدیل کرد. اِما توماس در تمامی فیلم‌های بعدی نولان نیز حضور داشته و در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد زمانی نولان دوباره به سراغ ساخت فیلم‌هایی با بودجه کم بازگردد چنین گفته است: «خیر. به نظرم نولان دیگر هرگز فیلمی جمع‌وجور با بودجه کم نخواهد ساخت.»

صحنه‌ای از فیلم تعقیب  ساخته کریستوفر نولان
صحنه‌ای از فیلم تعقیب  ساخته کریستوفر نولان

کریستوفر نولان هرگز تحصیلات دانشگاهی فیلم‌سازی نداشته است

 همه می‌گویند شرکت در کلاس‌های آموزشی یکی مؤثرترین روش‌های آموختن اصول فیلم‌سازی است اما نولان هرگز این مهارت را به‌صورت دانشگاهی یا دانشگاهی یاد نگرفته است. البته موفقیت خیره‌کننده او در کار به‌خوبی نشان می‌دهد برای یک فیلم‌ساز خوب شدن حتماً نیازی به کلاس و تحصیل ندارید. کریستوفر نولان از جمله افرادی است که این حرفه را به‌صورت تجربی و عملی فراگرفته است. او به گفته خودش، از سن ۱۱ سالگی عاشق فیلم ساختن بوده و مدت زیادی را صرف فعالیت در صنعت فیلم‌سازی به‌عنوان مسئول صدا، مسئول دوربین یا فعالیت روی تدوین چندین مستند سپری کرده است.

البته باوجود حضور طولانی‌مدت وی در این صنعت، وی زمان زیادی را صبر کرده تا بتواند واقعاً یک فیلم را کارگردانی کند. طبق اعلام خودش فضای محدود فیلم‌سازی در انگلیس و مخصوصاً نبود بودجه کافی، از دلایلی بوده که باعث شد وی زمان زیادی را برای تبدیل‌شدن به یک فیلم‌ساز لازم داشته باشد.

کریستوفر نولان در پشت صحنه دانکرک
کریستوفر نولان در پشت صحنه دانکرک

کریستوفر نولان از تکنولوژی‌های جدید برای بهبود جلوه‌های ویژه استفاده می‌کند نه خلق آن‌ها

با اینکه این روز‌ها موجی منفی در مورد استفاده از تکنولوژی‌های جدید کامپیوتری جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها به راه افتاده، اما نولان مخالف این فناوری جدید نیست. درعین‌حال او ترجیح می‌دهد از CGI تنها برای بهبود جلوه‌های ویژه و بصری فیلمش استفاده کند نه خلق کامل آن. به‌عبارت‌دیگر، او سعی می‌کند حتی‌الامکان صحنه‌ها را به‌طور واقعی بسازد و سپس با استفاده از کامپیوتر کیفیت آن‌ها را بالاتر ببرد. نولان اخیراً در مصاحبه‌ای در این مورد گفته است: «CGI یک ابزار بسیار قدرتمند است. بااین‌حال من موافق نیستم که فیلم‌ها را به یک ‌نوع انیمیشن تبدیل کنیم. چرا که هرچقدر هم که صحنه‌های خلق‌شده با کامپیوتر طبیعی و درجه‌یک از کار درآمده باشند باز هم به‌هرحال فاقد حس و حال واقعی هستند. در نتیجه هنگامی‌که از این روش در فیلم‌سازی استفاده می‌شود، بیش‌تر حس و حال یک انیمیشن در مخاطب تداعی منتقل می‌شود تا یک فیلم واقعی. به همین خاطر من ترجیح می‌دهم تا حد امکان فیلم را جلوی دوربین بسازم و سپس از CGI برای بهتر کردنش استفاده کنم.»

صحنه‌ای از فیلم اینسپشن یا تلقین ساخته کریستوفر نلان
صحنه‌ای از فیلم اینسپشن یا تلقین ساخته کریستوفر نلان

نوشتن فیلم‌نامه فیلم «تلقین» برای نولان حدوداً 10 سال طول کشیده است

اینسپشن یا تلقین از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه کریستوفر نولان است. چرا که او زمان زیادی را برای ساخت آن صرف کرده است. او قبل‌تر اعلام کرده بود که از زمان کودکی، علاقه زیادی به ساخت فیلمی با موضوع رؤیا‌ داشته است. او همچنین گفته که ۱۰ سال زمان صرف نوشتن داستان Inception کرده است:

«Inception باید تبدیل به فیلمی می‌شد که به‌خوبی شرایط انسان و احساسات او را بیان کند. همچنین لازم بود تلاش زیادی برای پرداخت درست شخصیت‌ها انجام می‌دادم تا تماشاگر باوجود دیوانه‌وار بودن ایده فیلم، بتواند با آن ارتباط برقرار کند. تمام این‌ها حدوداً ۱۰ زمان برد و حس می‌کنم که این ۱۰ سال از عمرم را به بهترین شکل گذشته است.»

سه گانه شوالیه تاریکی ساخته کریستوفر نولان
سه گانه شوالیه تاریکی ساخته کریستوفر نولان

نولان صحنه محبوبش در سه‌گانه شوالیه تاریکی را صحنه بازجویی بتمن از جوکر می‌داند

سه‌گانه شوالیه تاریکی بتمن ساخته کریستوفر نولان از بهترین آثار اوست که طرفداران زیادی هم دارد. باوجوداینکه حقیقتاً انتخاب یک صحنه محبوب در این سه فیلم کار دشواری است اما خود نولان صحنه‌ موردعلاقه‌اش را صحنه بازجویی جوکر توسط بتمن می‌داند. او چنین گفته این لحظه فیلم جایی است که تأثیر زیادی روی روند داستان داشته و باعث ایجاد گره‌ای مهم در آن می‌شود. نولان همچنین اعلام کرده که وی و کریستین بیل به دنبال صحنه‌ای بودند که بتواند چالش سختی پیش ‌روی شخصیت بتمن قرار دهد و قسمت بازجویی دقیقاً همان صحنه‌ای است که این اتفاق را رقم می‌زند.

به گفته نولان، او، کریستین بیل و هیث لجر سعی فراوانی برای درآوردن این صحنه کرده‌اند و همگی بر این باور بودند که این صحنه، جایی است که تقابل بین یک قهرمان دوست‌داشتنی و یک شخصیت خبیث به بهترین شکل ممکن به نمایش درمی‌آید.

کریستوفر نولان قصد داشت فیلمی درباره هوارد هیوز با بازی جیم کری بسازد

با اینکه امروزه Inception به‌عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ نولان شناخته می‌شود، اما جالب است بدانید که خود نولان، اعتقاد دارد که بهترین فیلم‌نامه‌اش قصه زندگی هوارد هیوز است که هرگز به مرحله ساخت نرسید. نولان حدوداً ۱۵ سال پیش قصد داشت فیلمی با محوریت زندگی هیوز بسازد و حتی قرار بود جیم کری در نقش اصلی فیلم بازی کند. حتی فیلم‌نامه فیلم نیز به‌صورت کامل توسط نولان نوشته شد اما مشکلی که پیش آمد این بود که دقیقاً هم‌زمان با نولان، مارتین اسکورسیزی هم ساخت فیلم (هوانورد) The Aviator را با محوریت زندگی هوارد هیوز را آغاز کرده بود و این باعث شد تا نولان از ساخت فیلمش منصرف شود. او دراین‌باره گفته است: «درست است که ساخته شدن دو فیلم با درباره یک فرد واحد ایجاد نمی‌کند، اما آن زمان تصمیم گرفتم که این فیلم را نسازم و البته از این بابت بسیار ناراحت بودم. چرا که به نظرم این بهترین فیلم‌نامه‌ای است که تاکنون نوشته‌ام و شخصاً از نوشتن آن بسیار لذت برده‌ام.»

البته طبق شنیده‌ها، نولان معمولاً پس از تمام کردن کار ساخت فیلم‌هایش، به سراغ آرشیو فیلم‌نامه‌های قدیمی خودش می‌رود و اگر یکی از آن‌ها بتوانند توجهش را جلب کنند، ممکن است آن را بسازد. پس خیلی عجیب نخواهد بود اگر در آینده شاهد ساخته‌شدن فیلم زندگی هوارد هیوز توسط کریستوفر نولان باشیم.

کریستوفر نولان

او سر صحنه فیلم‌برداری فیلم‌هایش تنها از دو دست لباس استفاده می‌کند

برد گری، رئیس پیشین کمپانی پارامونت، در مصاحبه‌ای در مورد لباس‌های عوامل ساخت فیلم Interstellar گفته بود:

«یک‌بار به سر صحنه فیلم‌برداری فیلم Interstellar رفتم و چیزی که به نظرم جالب آمد، نوع پوشش عوامل و سازندگان فیلم بود. چرا که همه آن‌ها کت‌وشلوار به تن داشتند و به شکل عجیب و مؤدبانه‌ای هم با یکدیگر صحبت می‌کردند که این مسئله برایم کمی عجیب بود!»

اما جالب است بدانید که دلیل این موضوع این است که نولان اهمیت زیادی به ظاهر مرتب خودش می‌دهد. بااین‌حال او همیشه فقط از دو نوع لباس در سر صحنه فیلم‌برداری استفاده می‌کند؛ یک لباس برای آب‌وهوای گرم و لباسی هم برای آب‌وهوای سرد. دلیلش هم این است که نولان گفته دوست ندارد هرروز زمانی را برای انتخاب لباسی برای پوشیدن در سر صحنه فیلم‌برداری کند و به همین دلیل هم کلاً دو دست لباس انتخاب کرده که بنا به شرایط جوی، یکی از آن‌ها می‌پوشد.

نولان برای طراحی گریم چهره شخصیت جوکر، از نقاشی‌های فرانسیس بیکن الهام گرفته است

فرانسیس بیکن هنرمند محبوب نولان است. او اخیراً در مصاحبه‌ای گفته که با الهام از نقاشی‌های او و با همکاری هیث لجر و جان کالیونه، گریمور معروف، تصمیم گرفته‌اند تا در فیلم بتمن، چهره جوکر کمی متفاوت‌تر و ترسناک‌تر طراحی کنند. نولان همچنین گفته که علاقه زیادی به نقاشی‌هایی دارد که پس‌زمینه سیاه دارند و این موردی است که در بسیاری از نقاشی‌های بیکن هم دیده می‌شود.

نولان صحنه معروف اسکایپ در فیلم Interstellar را با فرمت ۳۵ میلی‌متری فیلم‌برداری کرد

نولان بارها اعلام کرده که فرمت ۳۵ میلی‌متری را به دیجیتال ترجیح می‌دهد و باوجوداینکه فیلم‌برداری دیجیتال آزادی عمل و راحتی بیش‌تری به فیلم‌ساز می‌دهد، اما به اعتقاد نولان، استفاده از فیلم هم ارزان‌تر است و هم باعث می‌شود تا تصاویر جذاب‌تری گرفته شوند. به همین دلیل هم نولان از فرمت ۳۵ میلی‌متری برای فیلم‌برداری فیلم Interstellar استفاده کرد و حتی صحنه معروف اسکایپ را نیز با این فرمت گرفت. در این صحنه کوپر، شخصیت اصلی فیلم، تصاویر ضبط‌شده توسط فرزندانش را تماشا می‌کند و با اینکه همه‌چیز حالتی سبز دارد، اما نولان برای گرفتن این صحنه هم فرمت ۳۵ میلی‌متری را به فرمت دیجیتال ترجیح داده است.

برای کریستوفر این مسئله بسیار اهمیت دارد که فیلم‌هایش در سینما‌ها، به همان شکلی نمایش داده شوند که وی قصد نشان دادنشان ر داشته است. به‌عنوان مثال پس از اتمام ساخت فیلم Interstellar و در فاصله کمی مانده تا اکران آن، نولان شخصاً به نیویورک سفر کرد و از سینمای Bow Tie بازدید کرد تا مطمئن شود که این سینما می‌تواند جلوه‌های بصری و صوتی فیلم را دقیقاً به همان شکلی که ساخته شده‌اند، نمایش دهد.

صحنه‌ای از فیلم فراموشی ساخته کریستوفر نولان
صحنه‌ای از فیلم فراموشی ساخته کریستوفر نولان

ایده فیلم Memento (فراموشی) در طی یک سفر به ذهن نولان و برادرش رسید

نولان ذهن خلاقی دارد و این بارها تا به امروز در فیلم‌هایش ثابت شده است. بااین‌حال شکل گرفتن از جالب‌ترین ایده‌های وی یعنی فیلم Memento، داستان جالبی دارد. نولان در مصاحبه‌‎ای گفته که از همان دوران کودکی با برادرش فیلم‌های مشهوری چون جنگ ستارگان را تماشا می‌کردند یا کمیک‌بوک‌های بتمن را می‌خواندند و همیشه آرزو داشتند که روزی برای خودشان اسم‌ورسمی در هالیوود داشته باشند. او همچنین در یکی از صحبت‌هایش، اعلام کرده که روزی در حال سفر از شیکاگو به سمت لس‌آنجلس بودند و جاناتان برادرش هم اخیراً یک کلاس درس روانشناسی با موضوع فراموشی گذرانده بود. به همین دلیل هم آن‌ها در حال صحبت کردن در مورد این مسئله بودند که ناگهان این ایده به ذهن کریستوفر نولان می‌رسد که می‌توانند فیلمی با درباره موضوع بسازند این‌گونه بود که فیلم Memento ساخته شد.

او ایمیل شخصی یا گوشی موبایل ندارد!

در این روزگار خیلی عجیب است که شخصی گوشی موبایل نداشته باشد اما نولان از جمله افرادی است که نیازی به استفاده از موبایل احساس نمی‌کند و حتی ایمیل شخصی هم ندارد. وی در مورد دلیل نداشتن ایمیل و موبایل چنین گفته است: «من سعی می‌کنم از چیز‌هایی استفاده کنم که به دردم بخورند و ایمیل چیزی نیست که باعث پیشرفت من شود یا کاربردی برایم داشته باشد و به همین دلیل هم اهمیتی به آن نمی‌دهم. در مورد موبایل هم همین است. همواره دوروبر من کسانی هستند که در صورت نیاز، بتوانم گوشی آن‌ها را قرض بگیرم و کارم را راه بیندازم. واقعیت این است که علاقه زیادی به داشتن موبایل ندارم. چرا که باعث می‌شود وقت بیش‌تری برای فکر کردن داشته باشم. شما زمانی که از موبایل استفاده می‌کنید و مثلاً ۱۰ دقیقه وقت خالی دارید، به‌جای آنکه این زمان را به فکر کردن اختصاص بدهید، سراغ گوشی خودتان رفته و با آن مشغول می‌شوید.»

کریستوفر نولان و تام هاردی
کریستوفر نولان و تام هاردی

به نظر کریستوفر نولان فیلم دانکرک یک تجربه واقعیت مجازی بدون نیاز به هدست است

با اینکه فیلم‌های نولان معمولاً آثار موفقی در گیشه هستند و همین باعث می‌شود کمپانی‌های مختلف با هر قیمتی به سراغ وی بروند، اما نولان تنها به فکر ساخت فیلم‌هایی موفق از حیث تجاری نبوده و همواره سعی کرده ساخته‌هایش از نظر فنی و کیفی نیز شرایط عالی‌ای داشته باشند. در همین راستا وی سعی کرده در دانکرک، جدید‌ترین فیلمش، تجربه‌ای فراگیر ارائه کند که خودش آن را یک تجربه واقعیت مجازی بدون نیاز به هدست می‌داند: «در این فیلم ما مخاطب را وارد کابین یک هواپیمای جنگنده می‌کنیم تا بتواند از نزدیک یک نبرد هواپیمایی خطرناک را شاهد باشد. یا او را در جریان نبرد در ساحلی قرار می‌دهیم تا حس و حال سربازانی را که برای زنده ماندن می‌جنگند از نزدیک حس کند. یا حتی در این فیلم آن‌ها را سوار قایق‌هایی می‌کنیم که به سمت یک منطقه جنگی در حال حرکت‌اند. همه این‌ها شبیه به یک تجربه واقعیت مجازی است که برای لذت بردن و حس کردن آن‌ها، نیازی به هیچ گوشی و هدستی نخواهید داشت.

فیلم اینتراستلار ساخته کریستوفر نولان

فیلم محبوب کریستوفر نولان Balde Runner است

با اینکه امروزه نولان خودش یکی از کارگردان‌های مطرح سینماست، اما در مسیر موفقیتش افراد مختلفی نقش داشته‌اند و طبق گفته خودش، یکی از مهم‌ترین این افراد، ریدلی اسکات است؛ کارگردانی که نولان علاقه زیاد به فیلم Blade Runner وی دارد: «زمانی که کم سن و سال داشتم و فیلم‌های Alien و Blade Runner را تماشا می‌کردم، می‌دانستم که این دو فیلم داستان، جهان و بازیگران متفاوتی دارند و در کل تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. بااین‌وجود همیشه ارتباطی خاص بین این دو فیلم احساس می‌کردم که دلیل آن، ریدلی اسکات، کارگردان این دو فیلم بود که حال و هوای خاص خودش را به فیلم‌ها تزریق کرده بود.»

او همچنین اعلام کرده که علاقه بسیار زیادی به فیلم Blade Runner این کارگردان دارد و همواره در حین تماشای این فیلم، این حس به سراغش می‌آمد که انگار دنیای عظیمی در بیرون اتاق‌هایی که فیلم در آن‌ها روایت می‌شود، جریان دارد. علاقه زیاد نولان به ریدلی اسکات، باعث شده تا وی سعی کند تا از این کارگردان بزرگ در فیلم‌هایش الهام‌های زیادی بگیرد. همچنین نولان در صحبت‌هایش گفته که علاوه بر فیلم‌های اسکات، قسمت اول جنگ ستارگان و فیلم 2001: A Space Odyssey استنلی کوبریک هم از جمله فیلم‌های محبوبش هستند.

منبع: Screen Art

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها