بیوگرافی و زندگی هنری نوید محمدزاده سلطان بی‌رقیب گیشه‌ در ژانر سینمای اجتماعی ایران

نوید محمدزاده از مهم‌ترین بازیگران سینمای ایران پس از انقلاب است. بازی او که در سال‌های اخیراز سوپراستارهای مسلم سینمای ایران بوده در بعد هنری نیز مورد توجه علاقمندان و منتقدان نیز قرار گرفته است.

نوید محمدزاده 5

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:  چند ویژگی مهم باعث شده که کارنامه حرفه‌ای نوید محمدزاده در میان بازیگران سینمای ایران کارنامه‌ای خاص و منحصربفرد باشد:

اول اینکه: «نوید محمدزاده» بازیگری است که به انتخاب‌های هوشمندانه‌اش معروف است. در طی 11 سالی که از آغاز فعالیت حرفه‌ایش در سینما با بازی در فیلم «آندو» ساخته «بهروز قبادی» می‌گذرد او در 15 فیلم سینمای ایران بازی کرده و قریب به اتفاق این فیلم‌ها فیلم‌های مهمی در سینمای ایران به‌حساب می‌آیند و در زمان خودشان بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. اغلب پرفروش بوده‌اند، توسط منتقدان مورد تحسین قرارگرفته‌اند و در جشنواره‌های داخلی و خارجی بنده جوایز مختلفی شده‌اند. بی‌دلیل نیست که در میان تماشاگران و علاقمندان سینما این ذهنیت به خوبی جاافتاده است که: «نوید محمدزاده فیلم بد بازی نمی‌کند.»

دوم: نوید محمدزاده در قامت یک سوپراستار تمام‌عیار در سینمای ایران ظاهر شده است. فیلم‌های او خصوصا در چند سال اخیر اغلب پرفروش بوده‌اند. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد هر فیلمی که او در آن بازی می‌کند می‌فروشد. کمتر بازیگری را سینمای ایران سراغ داریم که حضورش در فیلمی این چنین باعث تضمین موفقیتش در گیشه شود. بی‌دلیل نیست که کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای ایران برای حضور او در فیلم‌هایشان سرودست می‌شکنند.

سوم: فیلم‌های نوید محمدزاده  در عین حال که تماشاگر عام را با خود همراه می‌کند برنده جوایز متعدد داخلی و خارجی هم شده‌اند و نقدهای مثبتی را نیز از منتقدان دریافت کرده‌اند.

بیوگرافی نوید محمدزاده

او متولد فروردین 1365 در شهر ایلام است. در سال 1382 در مؤسسه «هفت هنر» کرج  آموزش بازیگری را زیر نظر هنرمندانی چون محمد یعقوبی، مهتاب نصیرپور گذراند. او تا سال 86 فعالیت حرفه‌ای خاصی نداشت اما در این سال در فیلم «در میان ابرها» به کارگردانی روح الله حجازی در نقشی فرعی به ایفای نقش پرداخت. فیلم چندان موفقیتی کسب نکرد اما نوید محمدزاده نشان داد به عنوان بازیگری مستعد آینده‌ای درخشان در پیش رو دارد. او همزمان در تئاتر نیز فعال بود و در همان سال‌ها در جشنواره استانی تئاتر تهران برای نمایش «ماه در آب» نوشته «فارس باقری» و کارگردانی «محمد کوروش‌نیا» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مرد شد و کمی بعد نیز در یازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی جایزه بازیگری نقش دوم مرد را دریافت کرد.

موفقیت‌های نویدمحمد زاده در تئاتر باعث شد او به سینما راه پیدا کند. او در فیلم «آندو» به کارگردانی «بهروز قبادی» نقش اصلی را بازی کرد اما فیلم مجوز نمایش نگرفت و اکران نشد.

کارگردان «آن دو»  بعدها در مصاحبه‌ای درباره همکاری با نوید محمدزاده چنین توضیح می‌دهد: «آن موقع نوید محمدزاده بازیگر تئاتر بود و هنوز به عنوان بازیگر اصلی وارد سینما نشده بود. برای انتخاب بازیگر فراخوان دادیم و تست گرفته شد. نوید هم بازیگری بی‌غل و غش، بی‌توقع  و باپشتکار بود و الان یکی از بازیگران خوب ایران شده است.»

او در چند فیلم و سریال دیگر هم بازی کرد اما هیچ‌کدام موفقیت خاصی را برایش به همراه نیاوردند. او در سال 1386 در فیلم «در میان ابرها» ساخته روح الله حجازی بازی کرد و نقش کوچکی هم در سریال «سهمی برای دوست» داشت. او در فیلم «لرزاننده چربی» ساخته محمد شیروانی هم به ایفای نقش پرداخت اما به‌رغم موفقیت‌های متعدد بین‌المللی فیلم،  به‌دلیل عدم اکران در داخل کشور بازی او چندان دیده نشد.

او همچنین در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ اجرای قسمت‌هایی از برنامه «دوستان»  را که از شبکه جام جم صدا و سیما پخش می‌شد برعهده داشت.

نوید محمدزاده‌ی مستعد و جاه‌طلب تشنه فرصتی بود تا توانایی‌اش را نشان دهد. فیلم «عصبانی نیستم» این موقعیت طلایی را برایش مهیا کرد.پ

نوید محمدزاده در فیلم «عصبانی نیستم» (1392)

فیلم «عصبانی نیستم» سکوی پرتاب نوید محمدزاده  در کارنامه‌ای حرفه‌ایش به حساب می‌آید. فیلم در ژانر عاشقانه-اجتماعی به‌کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان در سال 1392 ساخته شد و نوید محمدزاده  نقش اصلی را در آن ایفا کرد. فیلم که به اتفاقات پس از سال 88 می‌پردازد در مورد دانشجویی به نام نوید (با بازی نوید محمدزاده) است که به دلیل فعالیت های سیاسی از دانشگاه اخراج شده است، او نامزدی به نام ستاره دارد (با بازی باران کوثری) که از طرف پدرش به دلیل رابطه‌اش با نوید تحت فشار است و نوید تلاش می‌کند که مشکلاتش را حل کند.

فیلم به‌خاطر موضوع ملتهبش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر سروصدای فراوانی به‌پا کرد. بازی نوید محمدزاده نیز بسیار موردتوجه واقع شد. تعادل میان خشم، آرامش و سرخوردگی شخصیت در بازی کنترل‌شده‌ و هوشمندانه‌ او چنان مورد استقبال قرار گرفت که نوید محمدزاده در اولین حضور جدی سینمایی‌اش نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در جشنواره فیلم فجر شد.

بعدها به گفته فرامرز قریبیان از اعضای هیئت داوران آن‌سال، نوید محمدزاده به اتفاق آرا انتخاب اصلی هیئت داوران بود اما با فشارهایی که از بیرون جشنواره وارد شد در نهایت رضا عطاران برنده جایزه شد. رضا عطاران هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «این سیمرغ متعلق به من نیست؛ زیرا رأی هیئت‌داوران جشنواره فجر انتخاب نوید محمدزاده به‌عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده. به همین خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم نه خودم.»  او همچنین برای این فیلم نامزد جایزه «آسیا پاسیفیک» برای بهترین بازیگر مرد شد.

فیلم «عصبانی نیستم» در ابتدا توقیف شد اما پس از چندی با اصلاحات فراوان اکران شد و نام نوید محمدزاده را سر زبان‌ها انداخت و راه موفقیت حرفه‌ایش را هموار کرد.

نوید محمد زاده

نوید محمدزاده در فیلم «ناهید» (1393)

فیلم بعدی نوید محمدزاده فیلم «ناهید» به کارگردانی «آیدا پناهنده» و تهیه‌گنندگی «بیژن امکانیان» است. داستان این فیلم عاشقانه درباره ناهید، زن جوانی (با بازی ساره بیات) است که از شوهرش احمد (با بازی نوید محمدزاده ) به خاطر اعتیادش جدا شده و خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق تایپ پایان‌نامه‌های دانشجویی درمی‌آورد. طبق توافق با همسر سابقش، او تنها در صورتی می‌تواند بچه را نزد خودش نگه دارد که ازدواج نکند. او دلباخته مرد ثروتمندی به نام مسعود (با بازی پزمان بازغی) می‌شود که به او پیشنهاد ازدواج داده، اما ناهید به خاطر ترس از دست دادن فرزند، علی‌رغم میل درونی اش به پیشنهاد مسعود جواب رد می‎دهد.

بازی نوید محمدزاده در نقش مردی معتاد و خشن که زندگیش را از راه شرط‌بندی می‌گذراند نسبت به نقش‌های قبلی‌اش متفاوت بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم براتیسلاوا در سال 2015 شد.

نوید محمدزاده در فیلم «لانتوری» (1394)

لانتوری فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان است.

فیلم داستان یک ماجرای اسیدپاشی را روایت می کند که توسط جوانی به نام پاشا (با بازی نوید محمدزاده) که سر دسته باند تبهکارانه‌ای به نام لانتوری است انجام می‌شود.

فیلم هم در اکران عمومی و هم در میان منتقدان مورد استقبال قرار گرفت. بازی نوید محمدزاده در نقش اصلی این فیلم هم برای او موفقیتی تازه به دنبال داشت. او نامزد بهترین بازیگر اصلی مرد در نوزدهمین دوره جشن خانه سینمای ایران و همچنین دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد.

نوید محمد زاده 2

نوید محمدزاده در فیلم «خشم و هیاهو» (1394)

فیلم بعدی نوید محمدزاده  «خشم و هیاهو» به نویسندگی و کارگردانی «هومن سیدی» است.

فیلم داستانی جنایی و پیچیده از زندگی یک خواننده را به تصویر می‌کشد و بسیاری از معتقدند الهام گرفته از روایت قتل همسر ناصر محمدخانی و اعدام شهلا جاهد همسر صیغه‌ای اوست. نقش اول فیلم را نوید محمد زاده بازی می‌کند و برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی مرد از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد. فیلم که با بازتاب‌های مثبتی در میان منتقدان روبرو شده بود در گیشه نیز نسبتا موفق عمل کرد و باعث شد بازی نوید محمدزاده در میان تماشاگران سینمای ایران بیش از پیش دیده شود.

نوید محمدزاده در فیلم «ابد و یک روز» (1394)

«ابد و یک روز» از هر لحاظ یک نقطه ‌عطف در کارنامه بازیگری نوید محمدزاده به‌حساب می‌آید.

این در ژانر فیلم اجتماعی روایتگر خانواده‌ای جنوب‌شهری است که درگیر مشکلات مختلفی همچون اعتیاد، فقر، بیکاری و مشکلات خانوادگی هستند و نوید محمدزاده در نقش محسن پسر معتاد خانواده ظاهر شده است. فیلم که اولین تجربه کارگردانی «سعید روستایی» به حساب می‌آمد بی‌سروصدا ساخته شد اما نمایشش در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سروصدای زیادی به‌پا کرد و هم موردتوجه هم منتقدان و هم تماشاگران قرار گرفت و توانست 9 سیمرغ بلورین جشنواره را به‌دست آورد.

بازی درخشان و حساب‌شده نوید محمدزاده با وجود اینکه نقشی مکمل بود اما بیش از بازیگران اصلی فیلم دیده شد و توانست اولین سیمرغ بلورین را برای او به ارمغان بیاورد. فیلم در اکران عمومی هم بسیار پرفروش شد و موقعیت نوید محمدزاده  را به عنوان بازیگری موفق و پولساز در سینمای ایران مستحکم کرد. تکیه‌کلام‌ها و دیالوگ‌های او درفیلم به‌سرعت در زبان مردم کوچه و بازار راه یافت، از جمله آن دیالوگ معروفش که هنوز هم بر سر زبان‌هاست: «سمیه نرو، ولی اگه رفتی دیگه برنگرد.

نوید محمدزاده در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» (1395)

پس از موفقیت فیلم ابد و یک روز، نوید محمدزاده به تجربه تازه‌ای روی آورد. او نشان داد کیفیت نقش برایش مهم‌تر از اصلی بودن یا فرعی بودن آن است. انتخاب بعدی او انتخابی هوشمندانه و فیلمی با حال و هوایی متفاوت است. «بدون تاریخ، بدون امضا» فیلمی اجتماعی  به کارگردانی وحید جلیلوند، محصول سال ۱۳۹۵ است که نوید محمدزاده در آن نقشی مکمل دارد.

فیلم درباره دکتر نریمان (با بازی امیر آقایی) پزشکی است که پس از تصادف با موسی (با بازی نوید محمد زاده  و خانواده‌اش ، از آنها می‌خواهد که به درمانگاه بروند اما موسی از این اقدام سرباز می‌زند و ...

بازی نوید محمدزاده  در این فیلم به‌یادماندنی است، خصوصا سکانس کشتارگاه که درخشان‌ترین سکانس فیلم است. بازی بی‌نظیر او در این سکانس به اوج خود می‌رسد و یک افشاگری تمام عیار را خلق می‌کند.

فیلم موفقیت‌های متعدد داخلی و بین‌المللی کسب کرد و بسیاری از آن‌ها مربوط به بازیگری نوید محمدزاده بود:

  • برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر برای دومین سال متوالی

  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز،

  • نامزدی جایزه بهترین بازیگر مرد از هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر،  

  • نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در یازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی برنده جایزه ویژه بهترین بازیگر مرد در یازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک

  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در نوزدهمین دوره جشنواره فیلم براتیسلاوا (بخش مسابقه بین‌المللی)

  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد سال در نخستین دوره آکادمی سینماسینما

  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه

 

نوید محمد زاده 4

نوید محمدزاده در فیلم «خفه‌گی» (1395)

فیلم «خفه‌گی» کم‌فروغ‌ترین فیلم کارنامه بازیگری نوید محمدزاده به‌حساب می‌آید. فیلمی سیاه و سفید در ژانر تریلر و ساخته فریدون جیرانی است.

فیلم داستان پرستاری مجرد است که در آستانه میان‌سالی است، او با زندگی یکی از بیمارانش درگیر می‌شود و تصمیم می‌گیرد به او کمک کند تا از زندگی با همسرش (با بازی نوید محمدزاده) نجات یابد، کسی که او را به‌جایی رسانده که خود را به دیوانگی بزند و از خانه‌ فرار کند.

فیلم موفقیت چندانی کسب نکرد و بازی متوسط و قابل‌پیش‌بینی نوید محمدزاده در فیلم هم چندان دیده نشد، چه در میان تماشاگران و چه منتقدان سینما.

نوید محمدزاده در فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» (1396)

فیلم بعدی نوید محمدزاده  دومین همکاری او با «هومن سیدی» پس از فیلم «خشم و هیاهو» به‌شمار می‌آید. پس تجربه نه چندان موفق «خفه‌گی» فیلم « مغزهای کوچک زنگ‌زده» بازگشت دوباره نوید محمدزاده به قله‌های اوج در سینمای ایران است.

فیلم در ژانر اجتماعی و جنایی، داستان یک باند مواد مخدر در حلبی آبادهای تهران است که از قضا پناهگاه کودکان بی سرپرست و جوانان بیکار حاشیه شهر است که متلاشی شدن آن، بحرانی جدی در خانواده شاهین (با بازی نوید محمدزاده) ایجاد می‌کند.

گریم و جنس بازی نوید محمدزاده در فیلم با تمامی فیلم‌های گذشته او متفاوت است و بخش دیگری از توانایی‌های او را برای فرار از غلطیدن به دام کلیشه‌ها و نقش‌های تکراری نشان می‌دهد.

این فیلم یک موفقیت تمام‌عیار برای سازندگانش خصوصاً نوید محمدزاده  بود. فیلم کاندیدای یازده جایزه از جشنواره فیلم فجر و برنده چهار جایزه شد. نوید محمدزاده در سی وششمین دوره جشنواره فجر و در بیست و یکمین جشن سینمای ایران نامزد بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد اما در نهایت به آن نرسید. فیلم در اکران عمومی هم بسیار موفق عمل کرد و بازتاب‌های بسیار خوبی در میان منتقدان و تماشاگران یافت. دیگر موفقیت‌های او برای این فیلم به این شرح است:

  • تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد از نوزدهمین جشن دنیای تصویر در سال 1398

  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره شب‌های تالین در سال 1397

  • برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشن منتقدان سینمایی در سال ۱۳۹۷

  • نوید محمد زاده 3

نوید محمدزاده در فیلم «سرخ‌پوست» (1397)

نوید محمدزاده  که دیگر نشان داده بود بازیگری با انتخاب‌های دقیق و هوشمندانه است این بار در فیلمی ظاهر شد که فیلمی نامتعارف در سینمای ایران به حساب می‌آید. فیلم سرخ‌پوست ساخته نیما جاویدی که لوکیشنی محدود و قصه‌ای لایه‌لایه و پیچیده داشت و موفقیتش بسیار متکی به بازیگران فیلم بود.

داستان فیلم درباره زندانی قدیمی است که به‌دلیل مجاورت با فرودگاه تازه تاسیس شهر در حال تخلیه است. رئیس زندان سرگرد نعمت جاهد (با بازی نوید محمدزاده)  به همراه مامورانش مشغول انتقال زندانیان به زندان جدید هستند تا اینکه مشخص می‌شود یکی از زندانیان گم شده است و همه به دنبال او می‌گردند.

بازی نوید محمدزاده  در نقش سرگردی میانسال با نقش‌های قبلی‌اش تا حد زیادی متفاوت بود. او که در شمایل جوان برون‌گرا و پرشور سینمای ایران به خوبی جاافتاده بود در این نقش بازی کنترل‌شده و حساب‌شده‌ای از خود نشان داد که بسیار مورد تحسین قرار گرفت.   

فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و از موفق‌ترین فیلم‌های سال بود و با نامزدی در ۸ رشته این جشنواره، توانست سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص دهد.

نوید محمدزاده دوباره نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شد اما رقابت را به «هوتن شکیبا» واگذار کرد. فیلم در گیشه نیز بسیار پرفروش بود و نشان داد سال 1397 سال نوید محمدزاده در سینمای ایران است.

نوید محمدزاده در فیلم «متری شیش و نیم» (1397)

سال 1397 سالی مهم برای نوید محمدزاده  به حساب می‌آید. او علاوه بر بازی در فیلم تحسین‌شده «سرخپوست» در فیلم موفق و پرفروش دیگری نیز بازی کرد که موفقیتی تمام‌عیار برایش به ارمغان آورد: «متری شیش و نیم» ساخته دیگری از «سعید روستایی».

داستان چند تن از مأمورین پلیس مبارزه با مواد مخدر به سردستگی صمد (با بازی پیمان معادی) را روایت می‌کند که به دنبال فروشنده بزرگ شیشه در تهران به اسم ناصر خاکزاد (با بازی نوید محمدزاده) هستند.

فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در ده رشته از نامزد دریافت جایزه شد از جمله نوید محمدزاده برای نقش مکمل بهترین بازیگر مرد.

فیلم در گیشه نیز بسیار موفق عمل کرد و عنوان دومین فیلم پر فروش تاریخ سینمای ایران و همچنین پرفروش‌ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران را به دست آورد.

موفقیت دو فیلم «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» در طی فقط یک‌سال بار دیگر بر این باور مطرح در میان اهالی سینما مهر تأیید زد: «نوید محمدزاده دیگر سلطان بی‌رقیب گیشه‌هاست.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها