گزارش مستقل آنلاین از آغاز سی‌و ششمین فیلم کوتاه تهران

پایتخت میزبان یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در جهان+ برنامه اکران فیلم‌ها

سی‌وششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از 18 آبان‌ماه از با هدف شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد رقابت سازنده بین فیلمسازان برگزار می‌شود.

پایتخت میزبان یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در جهان+ برنامه اکران فیلم‌ها

نازنین‌زهرا محمدی- سرویس فرهنگی مستقل آنلاینزنگ آغاز سی‌وششمین دوره جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در جهان و خاورمیانه از فردا 18آبان‌ماه توسط انجمن سینمای جوان نواخته خواهد شد.

این جشنواره که به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان برگزار می‌شود، در سال‌های ۶۰ تا 63 با عنوان «بخش ۸ و ۱۶ م. م» در جشنواره فجر برگزار گردید.

از سال ۱۳۶۵ با پاگرفتن «انجمن سینمای جوانان ایران» به طور رسمی این جشنواره توسط انجمن برگزار شد و نام آن به جشنواره «سینمای جوان» تغییر یافت. (در دو زیرمجموعه فیلم و عکس) ششمین جشنواره سینمای جوان در فروردین ماه ۱۳۶۷ در دو بخش فیلم و عکس برگزار شد و بالاخره در سال ۱۳۷۵ همزمان با سیزدهمین جشنواره سراسری سینمای جوان جشنواره عنوان بین‌المللی را نیز از آن خود کرد.

در سال ۱۳۷۶ جشنواره بین‌المللی سینمای جوان علاوه بر زیرمجموعه فیلم و عکس بخش فیلمنامه را نیز در دل خود جای داد و ۲ دوره به این شکل برگزار شد تا اینکه سال ۱۳۷۸ شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینمای جوان اختصاصاً به فیلم پرداخت.

نهایتاً با شکل گرفتن جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای سینمای جوان و نام و رسمی که این جشنواره در سطح جهان پیدا کرد، از سال ۱۳۸۲ نام آن به «جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» تغییر یافت.

این جشنواره امسال با دوماه تاخیر در مرداد ماه فراخوان سی‌وششمین دوره خود را منتشر کرد، تا متقاضیان براساس دستورالعمل منتشر شده، در این ماراتن کوتاه شرکت کنند.

امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران، با رویکرد ایجاد نظم و احترام به مخاطبین،  برای نخستین‌بار فروش بلیت را به صورت آنلاین از طریق سایت «سینماتیکت» انجام می‌دهد.

سینما‌تیکت نیز در راستای تشویق فیلمسازان جوان و حمایت از صنعت سینمای ایران، به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران ۳۰ میلیون تومان برای تولید اثر بعدی فیلمساز منتخب اهدا خواهد کرد. علاوه بر این برای تمامی فیلم‌های این دوره از جشنواره، صفحه‌ای در سایت سینماتیکت ایجاد شده است که فیلم‌ها در آن از طریق تیزر، پوستر و اسامی عوامل، معرفی شده و مخاطبان پیش از خرید بلیت می‌توانند از این طریق اطلاعات مربوط به هر فیلم را کسب کنند.

ستاد خبری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفته است که بررسی اسامی تهیه‌کنندگان آثار راه یافته به چهار بخش مسابقه ملی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال نشان می‌دهد، ۲۷ درصد از کل آثار راه یافته از تولیدات دفاتر سراسر کشور انجمن سینمای جوانان ایران است.

۲۷ اثر از میان ۶۷ فیلم داستانی، ۲ اثر از میان ۲۰ فیلم مستند، ۸ اثر از میان ۲۷ فیلم تجربی و یک اثر از ۲۶ فیلم پویانمایی راه یافته به بخش مسابقه ملی مربوط به تولیدات دفاتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور است. این آثار در مجموع تنها ۳۸ اثر از ۱۴۰ اثر پذیرفته شده را شامل می‌شوند و ۱۰۲ اثر دیگر را اشخاص و تهیه‌کنندگان بخش‌های دیگر به جشنواره ارسال کرده‌اند.

سانس‌های فیلم کوتاه تهران

امسال ترانه علیدوستی بعد از سه سال دوری از سینما با فیلم کوتاه  «اکو» دومین فیلم کوتاه مهین صدری در این جشنواره شرکت می‌کند. 

پیش فروش بلیت‌های نخستین روز از جشنواره (چهارشنبه ۱۵ آبان‌ماه)‌ در حالی به اتمام رسیده است که تمامی آثار در ۶۷ اثر داستانی در ۳۶ باکس برای نمایش در ۶ روز در نظر گرفته شده است که پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره از طریق سایت «سینماتیکت» انجام می‌شود.

برنامه نشست‌های بخش بین‌الملل به نقل از ستاد خبری سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور ۵ مهمان خارجی از کشورهای مختلف به شرح زیر  اعلام شده است: 
این نشست‌ها با حضور «سیمونه اسپانی» از آلمان و نماینده جشنواره برلین، «اوگور شاهین»؛ تهیه‌کننده از ترکیه، «سیگو تونو»؛ مدیر جشنواره SHORT SHORTS از ژاپن، «باپتیست برتین»؛ تهیه‌کننده از فرانسه و «جرالد وبر»؛ نماینده کمپانی سیکس‌پک فیلم برگزار می‌شود که هر یک شامل برنامه‌های متنوعی خواهد بود.
برنامه نخست، نشست سیمونه اسپانی است و به معرفی «بخش کوتاه جشنواره فیلم برلین» اختصاص دارد که یکشنبه ۱۹ آبان، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۳ برگزار می‌شود. پس از این نشست نیز چهار فیلم «سیاره ∑»، «آرزوی خوب»، «آتش بگیر» و «ببر تاسمانی» منتخب آثار جشنواره برلین روی پرده می­رود.
برنامه دوم، نشست اوگور شاهین (با همراهی افسون محمدنژاد) است که مبحث «معرفی پخش بین‌الملل فیلم‌های کوتاه» را ارائه می‌کند و دوشنبه ۲۰ آبان، ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در سالن شماره ۵ برگزار می‌شود.
برنامه سوم، نشست سیگو تونو است و به معرفی جشنواره شورت شورتز ژاپن و فیلم‌های کوتاه ژاپن اختصاص دارد که سه‌شنبه ۲۱ آبان، ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در سالن شماره ۵ برگزار می‌شود.
برنامه چهارم، نشست باپتیست برتین و با همراهی افسون محمدنژاد است که به موضوع «تولید مشترک چیست؟» اختصاص دارد. این نشست چهارشنبه ۲۲ آبان، ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در سالن شماره ۵ برگزار می‌شود.
برنامه پنجم، نشست جرالد وبر است که به «معرفی کمپانی سیکس پک» و «پخش بین‌المللی فیلم‌های کوتاه» در اروپا اختصاص دارد. این نشست پنجشنبه ۲۳ آبان، ساعت۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در سالن شماره ۵ برگزار می‌شود.

گفتنی است، این نشست‌ها برای عموم علاقه‌مندان رایگان و بدون ثبت نام بوده، همچنین پرسش و پاسخ با حضور مترجم برای حاضرین در جلسه انجام خواهد شد.

سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۱۸ تا ۲۴ آبان در پردیس سینماگالری ملت برگزار خواهد ‌شد. بلیت در ایام جشنواره به صورت روزانه و حضوری نیز از طریق گیشه بلیت فروخته خواهد شد.

برنامه اکران فیلم‌های جشنواره را در لینک زیر دانلود کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها