نوبل ادبیات 2019 به دو نویسنده، یک زن و یک مرد رسید

آکادمی نوبل «الگا توکارتسوک» از لهستان و «پتر هانتکه» از اتریش را به عنوان برندگان ادبیات سال 2019 اعلام کرد.

نوبل ادبیات 2019 به دو نویسنده، یک زن و یک مرد رسید

سرویس فرهنگی مستقل آنلایندر حالی که پارسال آکادمی نوبل به دلیل رسوایی جنسی یکی از اعضای خود، هیچ جایزه‌ای به کسی اهدا نکرد، طبق توافقت قرار شد امسال به دو نفر جایزه بدهند.

اولگا توکاروژک سومین زنی است که در سال‌های اخیر پس از آلیس مونرو در سال ۲۰۱۳ و سوتلانا الکسی‌یویچ در سال ۲۰۱۵، به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی می‌شود. دیگر نویسندگان زن برنده نوبل ادبیات از سال ۲۰۰۰ به بعد، الفریده یلینک در سال ۲۰۰۴، دوریس لسینگ در سال ۲۰۰۷ و هرتا مولر در سال ۲۰۰۹ بوده‌اند.

این نویسنده زن لهستانی نوبل ادبی 2018 را در پسا رسوایی آکادمی نوبل در سال 2019 دریافت کرد که علت انتخاب شدنش «یک تخیل روایی که با اشتیاق دایرةالمعارف‌گونه نمایان‌گر عبور از مرز‌ها به عنوان شکلی از زندگی است» عنوان شده است.

اما برنده سال 2019 نوبل ادبی پیتر هاندکه نویسنده 76 ساله اتریشی است که آثار متنوعی از رمان بگیر تا کارهای دراماتیک و فیلمنامه در کارنامه دارد. مشهورترین فیلمنامه هاندکه «زیر آسمان برلین» است که در همکاری با ویم وندرس نوشت و در نهایت یکی از آثار ماندگار تاریخ سینما شد.

دلیل انتخاب «برای یک کار تاثیرگذار که با نبوغ زبانی، حواشی و ویژگی‌های تجربه‌های انسانی را کاوش کرده» معرفی شده است.

هاندکه کسی است که ضمن اظهار ارادت به اسلوبودان میلوشویچ و نسل کشی مسلمانان به دست صرب‌ها در جنگ بالکان را دروغ و توطئه خود مسلمانان می‌داند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها