نویسنده‌های که چشم انتظار تصمیم «آکادمی سوئد» هستند/ «نوبل ادبی» امسال سهم کیست

از هفته آینده جایزه نوبل اهدا خواهد شد این درحالی است که پارسال این جایزه برنده نداشت و قرار بر این است که امسال دو برنده اعلام شود.

نویسنده‌های که چشم انتظار تصمیم «آکادمی سوئد» هستند/ «نوبل ادبی» امسال سهم کیست

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: جایزهٔ نوبل ادبیات یکی از پنج جایزهٔ نوبل است که توسط آکادمی سوئد در این کشور اهدا می‌شود. هر سال این جایزه به نویسنده‌ای داده می‌شود که به گفتهٔ آلفرد نوبل، برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمان‌خواهانه را نوشته باشد. منظور از اثر معمولاً مجموعه کارهای نویسنده است، اگرچه گاه در متن مربوط به جایزه از آثار مشخص نیز نام برده شده‌است.

بر اساس وصیت‌نامهٔ آلفرد نوبل، جایزه هر سال باید به کسی اعطا شود که در حوزهٔ ادبیات، برجسته‌ترین مجموعه‌آثار را در جهتی آرمانی یا ایده آل» خلق کرده‌باشد.

این جایزه هر سال اول اکتبر اعلام می‌شود از سال 1901 به برترین نویسنده در حوزه ادبیات اهدا می‌شود و تا پارسال این روال  وجود داشت. اما سال 2018 آکادمی سوئند در اقدامی ناگهانی  پس از ۷۵ سال اعطای این جایزه برای اولین بار اعلام کرد که نوبل ادبی امسال اهدا نمی‌شود.

کارل-هنریک هِلدین، رئیس هیئت مدیرهٔ بنیاد نوبل، در این خصوص گفت: «این بحران در آکادمی سوئد تأثیرهایی منفی بر روی جایزهٔ نوبل داشته‌است. تصمیم آن‌ها تأکید بیشتری بر جدیت موقعیت می‌گذارد و باعث می‌شود از اعتبار جایزهٔ نوبل در طولانی‌مدت حفاظت شود. هیچ‌یک از این مسائل بر اهدای جوایز دیگرِ نوبل در سال ۲۰۱۸ تأثیر نخواهد گذاشت.»

خبرگزار مهر به نقل از گاردین نوشته بود که پارسال بخاطر رسوایی یکی از شخصیت‌های فرهنگی سوئد که با این آکادمی رابطه نزدیک داشته، از اهدا جایزه صرف نظر شد.

در هر حال امسال با انتخاب دو برنده این کمیته می‌تواند در فکر برگرداندن اعتبار خود باشد و به نظر می‌رسد با انتخاب‌هایی کاملا امن این مسیر را دنبال کند تا بتواند مخاطبان بیشتری را از خود راضی کند.

آخرین بار کازوئو ایشی‌گورو نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب نوبل ادبیات شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها