انتقاد «داوود موثقی» از طرح ساماندهی نظام تهیه‌کنندگی؛ آیین‌نامه جدید هدفی جز ایجاد تبعیض و انفعال ندارد

انتقاد «داوود موثقی» از طرح ساماندهی نظام تهیه‌کنندگی؛ آیین‌نامه جدید هدفی جز ایجاد تبعیض و انفعال ندارد
سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

داود موثقی تهیه‌کننده و کارگردان سینما در یادداشتی نسبت به آیین‌نامه ساماندهی نظام تهیه‌کنندگی واکنش نشان داد و نوشت:

«اخیراً عده‌ای معدود به واسط بر خورداری از رانت‌های سیاسی و مذهبی و دولتی ، منادی یکپارچگی و ساماندهی نظام تهیه‌کنندگی شده‌اند و این غائله را رهبری و هدایت می‌کنند.

با مرور فراز و نشیب‌هایی که جریان تهیه کنندگی در گذشته داشته در خواهیم یافت که این اشخاص در مقاطع زمانی مختلف، خود عامل نابسامانی تشکل‌های تهیه‌کنندگی بوده‌اند و هدفی جز انحصارگرایی و جاه‌طلبی مجنونانه نداشته‌اند و در مقاطع مختلف زمانی مهلک‌ترین ضربه‌ها را بر منافع تهیه‌کنندگان زده‌اند.

آقایان مورد اشاره،  ظاهراً از دوام و قوام سیستم فدراتیو فعلی شورای عالی تهیه کنندگان که مانع ترکتازی ایشان شده،  ناراضی و ناراحت به نظر می‌آیند و سعی دارند با آیین‌نامه جدیدی که جز ایجاد تبعیض و منفعل کردن قریب به اتفاق دیگر تهیه کننده ها و تصاحب موقعیت های سودجویانه برای خود، هدف دیگری را دنبال نمی کند، صاحب صفات ممتازه و متمایز بشوند .

این حضرات انحصارگر که در قفا،  دست در دست مدیران دولتی دارند، دلسوز سینما نیستند! سوزش سینما هدف آنهاست! بدترین ضربه هایی که در گذشته سینما را تا مرز تعطیلی کامل برده، حاصل تلاش و کوشش وصف ناپذیر این گروه بوده است.

در این برهه از زمان که کل آحاد جامعه از تبعیض و نا برابری و وجود خودی و بیخودی فریاد اعتراض شان بلند شده است این عاملان خود شیفته و سود جو که به مثابه گرگی در میان میش ظاهر شده اند ، منادی تبعیض، نابرابری و انحصار گرایی شده اند.

امیدوارم تهیه کننده های سینمای ایران از اهداف اولیه شورایعالی تهیه کنندگان که از بدو شروع به کار، ثبات و یکپارچگی را به ارمغان آورده پاسداری کنند و با دانه این ظالمان به دام نیفتند.»

نظام تهیه‌کنندگی در سینمای ایران معیار و محور همه تحولات در میان تهیه کنندگان است

گفتنی است نظام‌نامه تهیه‌کنندگی سینمای ایران که به تایید سازمان سینمایی رسیده، خرداد ماه امسال منتشر شد. 

در مقدمه این نظام نامه مصوب شورای یکپارچگی تهیه‌کنندگان آمده است: نظام تهیه‌کنندگی در سینمای ایران معیار و محور همه تحولات در میان تهیه کنندگان است. اصل در این نظام، ایجاد یک تشکل صنفی واحد است که با تغییر نگاه و تغییر در شیوه‌های تولید براساس استانداردهای جهانی صنعت سینما تحقق می‌یابد. نظام یکپارچه تهیه کنندگی رویای توسعه بازار، امنیت بازار، تضمین حقوق مالکیتی و معنوی، و امنیت سرمایه را زیر چتر خلاقیت، نوآوری و گشایش حوزه‌های موضوعی نو با توجه به عرف اخلاقی جامعه و ارزش‌های والای انسانی به واقعیت تبدیل می‌کند. نظام یکپارچه که به مثابه حلقه اتصال ارکان سینما در همه بخش‌ها عمل می‌کند، نیاز مخاطب را می‌شناسد، دغدغه‌های ناشی از منافع ملی را درک می‌کند، برای تنظیم قواعد و مناسبات حرفه ای اعتبار قائل است و حیثیت  و اعتبار را در سینما، امری دائمی می‌داند و از این تداوم منافع جمعی را در نظر داشته و نگاه کوتاه مدت به سینما ندارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها