سالگرد 90 سالگی«تن تن»

کتاب‌های مصور «تن تن» که ابتدا به صورت ضمیمه یک روزنامه بلژیکی منتشر می‌شد اکنون ۹۰ ساله شده است.

سالگرد 90 سالگی«تن تن»

به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، کتاب‌های مصور تن تن برای نخستین بار در سال ۱۹۲۹ به عنوان ضمیمه یک روزنامه بلژیکی منتشر شد. از آن زمان تاکنون ۲۴ سری آلبوم از ماجراهای این شخصیت داستانی منتشر شده است و تا به امروز هیچ کتاب دیگری در این سری از کتاب‌ها نتوانسته است تا به این میزان مورد توجه و علاقه خوانندگان و ناشران قرار گیرد.

تن تن شخصیت داستانی است که توسط نویسنده بلژیکی به نام «ارژه» خلق شد که داستان‌های خود را در قالب ماجراهای تن تن منتشر کرد. اولین بار کتاب‌های تن تن به عنوان ضمیمه یک نشریه بلژیکی در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. نخستین مجموعه از این کتب «تن تن در شوروی» نام داشت. یادآور می‌شود که تنها طی سال‌های ۱۹۲۹ الی ۲۰۰۹  بیش از ۲۳۰ میلیون نسخه از آلبوم‌های تن تن به ۹۰ زبان مختلف منتشر شد.

ارژه ، خالق تن تن در سال ۱۹۰۷ متولد شد. او آموزش رسمیِ هنری ندیده بود، ولی پس از ترک مدرسه، ابتدا به‌عنوان گرافیست شروع به کار کرد و به دنبال آن از سال ۱۹۲۹ تا هنگام مرگش در سال ۱۹۸۳ به خلق ماجراهای تن‌تن (tin tin) مشغول بود. ارژه در اواخر عمرش شدیداً از مخلوقش، تن‌تن، زده شده بود و حتی در یک مرحله از تن‌تن به خاطر فشاری که در یک عمر هنری بر رویش گذاشته بود تنفر پیدا کرد.

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها