مقایسه انواع چیلر آب خنک و هوا خنک در سیستم تهویه مطبوع صنعتی

 

وظیفه اصلی سیستم‌های چیلر، حذف گرمای اضافی یا ناخواسته از یک مکان است!

خواه این مکان صنعتی باشد، مانند: کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و… و خواه به‌عنوان‌ بخشی از سیستم گرمایش اماکنی مانند: بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز تجاری، هتل‌ها و …، در کل انواع چیلرها یک کار را انجام می‌دهند.

به هر حال اگر به یک سیستم چیلر صنعتی برای خنک سازی، تهویه مطبوع و کنترل دمای اجزا و محصولات نیاز پیدا کردید؛ دو نوع اصلی چیلر شامل: چیلرهای هوا خنک و چیلرهای آب خنک را در بازار داریم.

برای انتخاب که کدام یک مناسب‌تر است؟ مطالعه‌ی ۳ دقیقه‌ای این محتوا را از دست ندهید؛ در ادامه‌ راهنمای انتخاب بهترین چیلر برای محیط‌های صنعتی را قرار می‌دهیم.

بررسی و مقایسه چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک

هنگام انتخاب بین چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک مهم است که مزایا و معایب، کارایی و عملکرد و موارد دیگر را بدانید.

به‌ همین‌ منظور در ادامه به بررسی کلی چیلرها از نظر مزایا و معایب در خصوص برآورد هزینه‌ها، فضا و اندازه، راحتی نصب و … می‌پردازیم، که به شرح زیر است:

  1. هزینه نصب: چیلرهای هوا خنک معمولاً با هزینه کمتری نسبت به چیلرهای آب خنک نصب می‌شوند؛ چون نیازی به برج خنک کننده یا پمپ‌های آب کندانسور ندارند.
  2. هزینه چرخه عمر: در حالی که چیلرهای خنک کننده با هوا هزینه اولیه پایین‌تری دارند، چیلرهای خنک کننده با آب در دراز مدت با هزینه کمتری کار می‌کنند! زیرا حرکت هوا در چیلر هوا خنک از طریق فن‌ها به انرژی بیشتری نیاز دارد.
  3. هزینه‌های نگهداری: چیلرهای آب خنک به دلیل جریان مداوم آب که باعث رسوب و خوردگی می‌شود، به ویژه در برج خنک کننده، نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند.

در مقابل، چیلرهای هوا خنک نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند؛ اما در عوض، طول عمر کمتری دارند و ممکن است زودتر نیاز به تعویض داشته باشند.

  1. فضا و راحتی نصب: معمولا سیستم‌های چیلر هوا خنک به دلیل هزینه‌های کمتر، عدم اشغال فضای بزرگ و راحتی نصب گزینه‌ی مناسبی برای فضاهای کوچک‌تر محسوب می‌شوند. در مقابل برای تأسیسات بزرگ‌، با وجود برج خنک کننده، چیلر آب خنک کاربردی‌تر است.
  2. در دسترس بودن آب: یکی از عوامل مهم در انتخاب چیلر، در دسترس بودن آب است. اگر آب منطقه‌ای کم باشد، ممکن است استفاده از چیلر آب خنک مناسب نباشد و چیلر هوا خنک را به گزینه بهتری تبدیل کند.
  3. تولید سر و صدا: به دلیل کارکرد موتورها و فن‌ها، سیستم‌های چیلر هوا خنک در عملکرد نسبت به واحدهای چیلر آبی پر سر و صداتر هستند. این می‌تواند مشکلاتی را به خصوص در مناطق مسکونی پرجمعیت ایجاد کند.
  4. کارایی چیلرها: چیلر هوا خنک با کندانسور پره‌ای آلومینیومی کار می‌کند، که به آن اجازه می‌دهد گرما را به هوا تخلیه کند؛ به زبان ساده گرما توسط هوای محیط خارج می‌شود.

اما چیلر آب خنک معمولاً با کندانسور پوسته و لوله کار می‌کند. گرمای چیلر توسط آبی که به داخل کندانسور رفته و از آن خارج شده، خارج می‌شود.

خرید چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک صنعتی

برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چیلر آب خنک یا هوا خنک بخرید، چندین فاکتور مهم وجود دارد که شامل: هزینه‌های عملیاتی و نصب، شرایط محیطی، کارایی و … می‌شود.

به طور کلی چیلرهای آب خنک نسبت به چیلرهای هوا خنک کارآمدتر و طول عمر بیشتری دارند. با این حال، آنها نیاز به نگهداری بیشتر و همچنین به فضای اختصاصی برای برج خنک کننده نیاز دارند. از طرف دیگر چیلرهای هوا خنک، نصب و نگهداری ساده‌تر اما کارایی کمتری دارند و برای دستیابی به ظرفیت مشابه به فضای بیشتری نیاز دارند.

نهایتا انتخاب چیلر اشتباه می‌تواند، منجر به عدم نتایج مطلوب، یا هدر رفتن انرژی و پول شود. پس قبل از انتخاب و خرید، مهم است که نیازهای خنک کننده خاص خود را در نظر بگیرید و در مورد انواع مختلف چیلرهای موجود، کارایی، مزایا و معایب هر کدام بدانید.

همچنین هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام نوع سیستم بهترین است وجود ندارد. مهندسان طراح باید هر موقعیت و مکان را به دقت ارزیابی کرده تا تعیین کنند که کدام سیستم بر اساس عوامل خاص درگیر، بهترین تناسب را دارد.

در همین راستا مشاوران مجرب فروشندگان سیستم‌های چیلر آماده راهنمایی و کمک در مورد نیازهای خنک کننده شما هستند و بهترین گزینه‌های ممکن را برای نیازهای شما از بهترین برندها و با قیمتی منصفانه توصیه می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها