انواع چسب و کاربرد آنها

به‌طورکلی چسب در انواع مختلفی وجود دارد و کاربرد آن‌ها نیز می‌تواند متنوع باشد.

انواع چسب و کاربرد آنها

پایه تمامی چسب‌هایی که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که پلی‌اورتان، اپوکسی، پلی‌وینیل استات، سیانواکریلات، سیلیکون و چسب‌های اسپری ازجمله آن‌ها هستند.

شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که چه نوع چسبی برای چسباندن چوب مناسب است یا اینکه کاربرد چسب پی‌وی‌سی چیست؟ در ادامه با انواع چسب و کاربرد آن‌ها آشنا خواهید شد و به پاسخ پرسش‌های احتمالی که در ذهنتان وجود دارد خواهید رسید.

چسب آهن

از چسب آهن می‌توان برای چسباندن قطعات پلاستیکی، فلزی، موکت، شیشه، فرش، فوم و روکش‌های پلاستیکی و پارچه‌ای در صنایع مختلف ازجمله صنعت خودروسازی استفاده کرد. برای استفاده از چسب آهن، حجم چسب موردنیاز را با کمک قلم‌مو به‌صورت مسطح روی قطعه موردنظر بزنید مورداستفاده قرار دهید.

چسب چوب

چسب چوب‌ در وزن‌های یک کیلویی، حلبی، نیم کیلویی و گالنی در دسترس عموم قرار می‌گیرند. قیمت این نوع چسب در مقایسه با دیگر چسب‌ها به‌خصوص چسب‌های مایع، کمی گران‌تر است. از چسب چوب نیز باتوجه‌به نامی که دارد برای چسباندن انواع چوب، تکه‌های مجسمه و کاغذهای ضخیم استفاده می‌شود.

چسب همه ‌کاره

چسب‌های همه‌کاره کاربرد چندمنظوره دارند و برای موارد مختلفی ازجمله مقوا، چوب، پارچه، لاستیک، فوم، چرم، عایق کردن و درزگیری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این چسب پلیمری، درون استون یا تینر حل می‌شود و بعد از ترکیب با حلال، چسب از پلیمر جدا شده و ماده‌ای سخت ایجاد خواهد شد.

چسب آکواریوم

چسب آکواریوم برای محیط‌های مرطوب و در تماس با آب استفاده می‌شود. همین موضوع به‌نوعی به قدرت فوق‌العاده این نوع چسب اشاره دارد. این محصول در دو نوع چسب آکواریوم ساده و چسب آکواریوم ضدباکتری تولید می‌شود. نوع ضدباکتری آن طول عمر بالایی دارد و دیرتر رنگ عوض می‌کند و از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

چسب کاغذ

چسب کاغذی کاربرد مشخصی دارد و یکی از انواع چسب‌های صنعتی به‌حساب می‌آید. از این چسب برای چسباندن کاغذ، لبه پاکت نامه جهت مهر و موم کردن آن استفاده می‌شود. طراحی این نوع چسب به دو صورت نواری و رولی است.

چسب درزگیر

درزگیر ماده‌ای است که برای جلوگیری از عبور مایعات مختلف از سطوح، روزنه‌ها یا اتصالات، استفاده می‌شود. نوعی از درزگیرها به‌منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی هستند و به‌طور مناسبی شکاف بین در و پنجره را پوشش می‌دهند.درزگیرها به انواع مختلف ضعیف و قوی، سفت و سخت یا انعطاف‌پذیر، دائمی یا به‌صورت موقتی تقسیم می‌شوند. برای خرید درزگیر می‌توانیم به گزینه‌های موجود در بازار همانند چسب سیلیکونی، چسب ماستیک، اسپری فوم و نوار چسب اشاره کنیم.

چسب دوقلو

حتی اگر شما در صنایع خاصی هم فعالیت نداشته باشید باز هم اسم چسب‌دوقلو را شنیده‌اید. چراکه این چسب جز محصولات چسبی قدیمی به شمار می‌رود. به‌طورکلی برای اشیایی که حالت خشک و شکننده دارند مانند سطوح شیشه‌ای که بسیار حساس هستند از این چسب استفاده می‌شود. این محصول در دو نوع با رنگ شفاف و رنگی تولید می‌شود. هر دو نوع از چسب‌های دوقلو مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند؛ اما مقاومت نوع شفاف از نوع رنگی کمتر است. توجه داشته باشید که برای استفاده از این چسب کمتر از 5 دقیقه زمان دارید؛ زیرا بعد از آن چسب خشک می‌شود و دیگر قابل چسباندن نخواهد بود.

چسب نواری

چسب نواری شامل یک روکش یا حامل است که می‌تواند از جنس فویل، کاغذ، نوار پلاستیکی و یا موارد دیگر باشد. چسب‌های نواری در دو نوع باریک و پهن تولید شده تا افراد با توجه به نیاز خود آن‌ها را انتخاب کنند. هر دو نوع چسب باریک و پهن به‌صورت چسب نواری ساده و چسب نواری پهن طرح دار یا چسب نواری باریک طرح‌دار قابل‌استفاده هستند. همچنین بر روی این روکش یک ماده چسبنده کشیده می‌شود.

انواع مختلفی از چسب نواری وجود دارد که یکی از آن‌ها چسب دو طرفه است. چسب نواری دو طرفه با استفاده از دو ‌لایه چسب نازک به هر دو سطح لایه وسطی متصل می‌شود.

2

چسب پی‌وی‌سی

چسب pvcدر دو نوع معمولی و تارگت طراحی و تولید می‌شود. تنها تفاوت میان این دو نوع چسب، سرعت بالا و قدرت بیشتر چسب پی‌وی‌سی نوع تارگت نسبت به معمولی است. چسب پی‌وی‌سی برای چسباندن قطعات پلاستیکی مانند لوله‌های پلاستیکی که نیاز به فشارقوی دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چسب سنگ

یکی دیگر از انواع چسب، چسب سنگ است و برای محیط‌هایی که در معرض فاضلاب، اسید، حلال‌های گازی و نفتی هستند و همچنین محل‌هایی با رطوبت بالا همچون سطوح سیمانی، حمام، دستشویی و برخی منافذ ساختمانی کاربرد دارد. این نوع چسب مقاومت بالایی دارد و پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه، کاملاً خشک می‌شود. جالب است بدانید که چسب سنگ در دمای صفر تا ۶۰+ درجه بدون هیچ‌گونه تغییری باقی می‌ماند.

چسب بتن

از چسب بتن جهت ترمیم سازه‌های بتنی، بتن‌ریزی و به‌عنوان افزودنی برای ساخت مصنوعات بتنی استفاده می‌شود. فرمولاسیون این نوع چسب بر پایه پلیمر پودری مخصوص سیمان است. این فرمولاسیون باعث افزایش خواص فیزیکی و مکانیکی آن شده است.

چسب موکت

برخلاف اسم این محصول، از آن برای چسباندن اسفنج، صداگیر و فوم استفاده می‌شود. مدت‌زمان اثر چسبیدن این نوع چسب، ۱۰ الی ۳۰ دقیقه است. برای استفاده از آن، بایستی از قلم‌مو استفاده کرد و به کمک آن، سطح موردنظر را به چسب آغشته نمود.

3

چسب فوم

از چسب فوم برای اتصال انواع فوم استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع چسب مقاومت بالایی ندارد و به همین دلیل بهتر است در ساخت ماکت‌های مورد استفاده قرار نگیرد. برای تولید این نوع چسب از ترکیب حلال فوم استفاده می‌شود. نکته مهم در خصوص این چسب، مدت‌زمان چسبندگی طولانی آن است.

چسب صنعتی

برای چسباندن انواع مبلمان، چرم مصنوعی و طبیعی، شیشه، تودوزی انواع ماشین، لوازم اداری، چوب و صنایع خودروسازی از چسب صنعتی استفاده می‌شود. به دلیل چسبندگی‌ای که این چسب دارد به آن چسب قوی فلز نیز می‌گویند. این نوع چسب به رنگ طلایی مایل به زرد است و از کلروپرن و حلال تولوئن تشکیل می‌شود.

چسب یکی از لوازم ضروری در هر خانه‌ای به‌حساب می‌آید؛ اما وجود تعداد زیادی از آن‌ها می‌تواند باعث سردرگمی شود. باتوجه‌به این مسئله هنگام خرید چسب با دقت عمل کنید. لازم است بدانید که یک نوع چسب برای همه‌ی کارها مناسب نیست و در صورت انتخاب اشتباه انواع چسب و کاربردی که از آن‌ها انتظار دارید، ممکن است باعث بروز آسیب به قطعات و مواردی که قصد چسباندن آن‌ها را دارید شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها