مهم ترین ملزومات یک آشپزخانه صنعتی

تو این مقاله می خواهیم به مهم ترین موارد و ملزومات یک آشپزخانه صنعتی بپردازیم و آن را به صورت کامل بررسی کنیم همراه مطبخ آرا تولید کننده انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی باشید.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

همانطور که می دانید، آشپزخانه بستر پخت یا طبخ غذا در خانه یا هر سازمانی است. از نگاه صنعتی، هر سازمانی که به صورت دائمی حجم مشخصی از غذا را برای کارکنان خود یا حجم قابل توجهی برای سفارشات مشتریان خود تولید کند، نیازمند یک واحد پخت است. از آنجا که بهداشت مواد غذایی در تمام مراحل تهیه و پخت، برای سلامت کارکنان و بقای سازمان مهم است، رعایت سرفصل های ایمنی و بهداشت مواد غذایی، اولین رکنی است که در آشپزخانه ها مد نظر کارشناسان قرار می گیرد و نقش موثری در ارزش و کیفیت مواد غذایی خواهد داشت.

به همین منظور، در این چند سطر سعی داریم ضمن آشنا سازی مخاطبان با این صنعت، نقاط کلیدی را به عنوان اطلاعات پایه برای تجهیزات آشپزخانه صنعتی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم.

تجهیزات آشپزخانه بیمارستان

آشپزخانه های بیمارستانی، یکی از حساس ترین نوع آشپزخانه های صنعتی هستند. آشپزخانه های بیمارستانی باید بر اساس دستورالعمل های خاصی راه اندازی شوند و استانداردها و مقررات منحصر به فردی برای تهیه مواد غذایی و تجهیزات آشپزخانه بیمارستان وجود دارد. ضرورت رعایت بهداشت و همچنین ارزش غذایی وعده های بیماران، دلایل اصلی است که باید به تجهیزات آشپزخانه بیمارستان اهمیت داد؛ زیرا غذا و محیط باید کاملا استریل و عاری از هر گونه باکتری یا عامل بیماری زا باشد.

راه اندازی آشپزخانه بیمارستان

عامل دیگر، رعایت رژیم غذایی بیماران بستری در بیمارستان و همچنین کنترل و نظارت کامل بر کیفیت غذا، هنگام راه اندازی آشپزخانه بیمارستان است. پزشکان به عنوان بخشی از برنامه درمانی برخی از بیماران، رژیم غذایی خاصی را توصیه می کنند و این بخشی از پروسه درمانشان است.

اگر چه کیفیت غذایی در بیمارستان ها باید خوب باشد اما مسئله بودجه هم بسیار مهم است؛ پخت و پز غذاها برای بیماران باید مطابق با بودجه تعیین شده، انجام شود. بدون شک پخش حسابداری بیمارستان در زمینه بودجه بندی به بیمارستان کمک می کند.

عوامل زیر در آشپزخانه های صنعتی بیمارستانی در اولویت هستند:

  • نظارت کلی به رژیم غذایی بیمارستان
  • آماده کردن وعده های غذایی بر اساس رژیم غذایی منحصر به فرد بیمار
  • ارائه خدمات ویژه غذایی برای مراجعین VIP و همراهان بیمار
  • اطمینان از تهیه غذا با استانداردهای کیفیت مناسب و مطابق با نیازهای بیمار

تجهیزات آشپزخانه رستوران

نحوه تجهیز آشپزخانه صنعتی رستوران و تجهیزات آشپزخانه رستوران، اصلی ترین عامل طبخ غذا در یک رستوران محسوب می شوند. اولین قدم در راه اندازی یک رستوران، انتخاب تجهیزات آشپزخانه صنعتی مناسب و به روز است؛ در واقع چه رستوران شما کوچک باشد یا بزرگ، برای اینکه یک منو غذایی برای رستوران خود داشته باشید، نیاز به لوازم پخت و آماده سازی غذا دارید تا بتوانید در کمترین زمان با بهترین کیفیت، غذا را تحویل مشتری خود دهید.

به طور کلی، رستوران ها بر اساس ظرفیت های موجود مانند فضای سالن رستوران، منو رستوران و میزان ظرفیت پخت، نیازها و الزامات منحصر به فردی دارند؛ علاوه بر این تجهیزات و دستگاه های لازم برای تجهیز آشپزخانه صنعتی رستوران بسیار متنوع هستند و دسته بندی آن ها دشوار به نظر می رسد.

تجهیزات آشپزخانه هتل

نکات مهم برای راه اندازی هتل و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل

برای راه اندازی هتل و تجهیز آشپزخانه صنعتی هتل باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مجوزها و گواهینامه های لازم را اخذ کنید و از قوانین وزارت بهداشت مطلع باشید.
  • موقعیت مکانی یک هتل بسیار حائز اهمیت است و نقش اساسی در موفقیت یا شکست سرمایه گذاری شما دارد.
  • به طراحی داخل اتاق ها توجه داشته باشید که مسافرین در اتاق ها، احساس راحتی داشته باشند.
  • ایمنی هتل را با قرار دادن کپسول های آتش نشانی، دوربین و سیستم های امنیتی بالا ببرید.
  • تجهیزات الکترونیکی مثل کامپیوتر، پرینتر، صندوق، تلفن، پیجر و بی سیم ارتباطی، سیستم های صوتی و تصویری را جدی بگیرید.
  • آشپزخانه باید در بخشی قرار بگیرد که سر و صدا، بو، دود و گرمای حاصل از پخت و پز به داخل رستورانِ هتل وارد نشود.
  • تجهیزات و هواکش های مخصوص آشپزخانه های صنعتی را فراموش نکنید.
  • آشپزخانه باید فضای کافی داشته باشد که طراحی آشپزخانه صنعتی، به صورت ارگونومیک وجود داشته باشد؛ ارگونومیک یعنی تجهیزات به بهترین نحو چیدمان شوند و دسترسی پرسنل به آن ها راحت باشد.
  • معرفی و آموزش صفر تا صد کلیه پرسنل از واجبات است.
  • پارکینگ هتل هم باید در جایی باشد که مزاحمتی برای مسافرین ساکن در هتل نداشته باشد.

ماشین ظرفشویی صنعتی

یکی از مهمترین و کلیدی ترین بخش هایی که در هنگام طراحی و تجهیز آشپزخانه های صنعتی باید به آن توجه داشت، بخش شستشوی ظروف است. شاید به جرات بتوان گفت که اتوماسیون در یکی از بخش های یک آشپزخانه که توانسته است نقشی جدانشدنی برای خود ایفا نماید، همین فضای ظرفشور خانه است.

ماشین های ظرفشویی در تنوع نسبتا زیاد و در سایزهای متفاوت تولید می گردند. تامین انرژی آن در غالب ماشین های ظرفشویی، برق های تک فاز و سه فاز بوده و از المنت برای گرم کردن آب استفاده می نمایند ولی برخی از ماشین های ظرفشویی نیز وجود دارند که منبع تامین انرژی گرمایشی آن بخار است.

دیگ پلوپز صنعتی

یکی از مهمترین و محبوب ترین وعده های غذایی در ایران، برنج است که در کنار انواع کباب و خورشت استفاده می شود و به عنوان وعده غذایی اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. هر منطقه و یا هر کشوری به شیوه خود و بسته به نوع ذائقه غذایی به شکل مختلفی برنج را طبخ می کند. روش سنتی پخت برنج در ایران، به صورت اب کش است که این نوع طبخ در اشپزخانه های صنعتی کار دشواری است؛ به همین دلیل برای راحت تر شدن کار و جلوگیری از خمیر شدن برنج، از دیگ پلوپز صنعتی استفاده می شود.

در سال های قبل، برای آماده سازی و طبخ برنج از دیگ های سنتی آلومینیومی، مسی و… استفاده می شد که از لحاظ بهداشتی و مصرف انرژی هیچگونه استاندارد لازم را دارا نبودند. با پیشرفت تکنولوژی و بهینه شدن زمان و انرژی، دیگ های پلوپز صنعتی مدرن، جایگزین دیگ های پخت سنتی شدند؛ به طوری که امروزه دیگ پلوپز صنعتی، یکی از تجهیزات کاربردی و با اهمیت در آشپزخانه های صنعتی جهت طبخ برنج است.

منبع مقاله: وب سایت مطبخ آرا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها