سردار کوثری در گفتگو با مستقل آنلاین:

این ترور بخشی از جنگ است

جنگ ما تمام نشده

سردار کوثری می‌گوید:  جنگ ما هیچوقت تمام نشده و ترور دانشمندان هسته‌ای ما بخشی از جنگ است. انتقام قطعی است ولی نمی‌توان شتابزده و نسنجیده عمل کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت، در خصوص ترور محسن فخری زاده گفته: آمریکا و اسراییل مسئول این ترور هستند و  از آنتونیو گوترش و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته ضمن محکوم کردن این ترور، اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورند.

هم زمان با این اظهارات، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در واکنش به ترور فخرزادی و اظهارات مقامات ایرانی گفته: «ما خواستار خویشتن‌داری و پرهیز از هرگونه اقدامی هستیم که ممکن است به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر شود.»

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل هم با اشاره به ترور فخری‌زاده نوشته: هنوز هیچ دولت یا عامل غیردولتی‌ای مسئولیت ترور را به عهده نگرفته‌ ولی باید به یاد داشته باشیم که قتل هدفمند در خاک یک کشور دیگر و خارج از درگیری نظامی، نقض حقوق بشر است. این ترور همچنین، نقض منشور سازمان ملل در منع استفاده از قدرت قهریه در خارج از خاک کشور در زمان صلح است.

حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در روز شنبه هشتم آذرماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به ترور محسن فخری زاده گفته: فخری زاده، از اعضای ارشد سپاه پاسداران و از افراد بلند پایه مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ماه‌های اخیر وقت خود را صرف کرونا و پژوهش و ساخت کیت‌ در این زمینه کرده بود. وی همچنین ضمن اشاره تلویحی به نقش و همراهی آمریکا در تروز فخری زاده گفته: «مسئولین مربوطه»، پاسخ ترور فخری زاده را «به‌موقع» خواهند داد. 

 

سردار محمد اسماعیل کوثری فرمانده لشگر محمد رسول‌الله در سال‌های پایانی جنگ، فرمانده کنونی قرارگاه ثارالله، نماینده تهران در مجالس هشتم و نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی، در گفتگو با مستقل، به بررسی ابعاد مختلف ترور محسن فخری زاده به ویژه مطالبه انتقام سخت پرداخت.

 

چندی پیش نفر دوم القاعده در تهران و دیروز هم دانشمند بلند پایه هسته‌ای و موشکی ما فخری‌زاده، در آبسرد دماوند ترور شد، به نظر شما باگ‌های دستگاه امنیتی و اطلاعاتی ما کجاست؟ فکر نمی‌کنید نفوذ موساد در سیستم امنیتی ما زیاد شده؟

 

دشمنان ایران از دوران پس از انقلاب به این سو تلاش کردند از طریق نیروها و متحدین خود در داخل مانند منافقین و کومله و دیگران، اعمال نفوذ کرده و از طریق مشی ترور به حاکمیت ضربه بزنند. این جریان از همان سا‌ل‌های نخست حاکمیت جمهوری اسلامی، از سال ۶۰ که در طول کمتر از یک ماه چند ترور مهم انجام گرفت، آغاز شد و ادامه یافت. واقعیت این است که شناسایی افراد خودفروخته و متحد بیگانه در داخل چندان سهل و آسان نیست. البته این حرف بدان معنا نیست که ما کاملا دست بسته بوده و هستیم، هم در سال‌های دهه ۶۰ و هم در سال‌های اخیر تعدادی از عوامل داخلی که با جریان ترور در خارج همکاری داشته‌اند، شناسایی و دستگیر شدند اما خوب ما نمی‌توانیم این دستگیری‌ها را به طور کامل اطلاع‌رسانی کنیم دلیل این عدم اطلاع‌رسانی هم این است که بتوانیم سایر همدستان و گروه‌های دخیل در امر ترور را را شناسایی و منهدم کنیم.

مسئله دیگر در خصوص این ترورها واقعیت جنگ است. جنگ ما تمام نشده بلکه در طول چند دهه گذشته به اشکال دیگر بازتولید شده است، مسلم است که در شرایط جنگی دشمن ساکت و منفعل نیست، ترور دانشمندان هسته‌ای ما بخشی از این جنگ و مصداق کینه توزی دشمن است.

تریبون‌ها و اشخاص مختلف از جمله رئیس جمهور از همان روز ترور، بر انتقام سخت تاکید دارند، آیا انتقامی که در راه است چیزی شبیه انتقام ترور سردار سلیمانی است که منتظر انتقام سخت‌تری باشیم؟

 

گرفتن انتقام قطعی است. زیرا هم انتقام، مطالبه مردم و هم خواست رهبری از مسئولین است. ما باید به استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل بفهمانیم که با کسی شوخی نداریم و در مقابل گستاخی ساکت نیستیم. درست که مردم برای گرفتن انتقام عجله دارند اما ما نمی‌توانیم نسنجیده و شتاب زده عمل کنیم، لذا زمان و مکان و چگونگی انتقام سخت مشخص نیست. 

 

سردار سلامی در واکنش به ترور فخری زاده گفتند که خود «اسرائیلی‌ها می‌دانند این ترور جواب کدام اقدام ماست، ما نمی‌توانیم بگویم اما خودشان می‌دانند که ما پاسخ این ترور را کجا داده‌ایم!» وقتی که ترور دیروز انجام شده چطور جوابش در گذشته داده شده؟ آیا گفته سردار سلامی به این معنا نیست که ایران قبلا کاری کرده و این ترور در پاسخ به آن کار است؟

 

من این اظهار نظر ایشان را ندیده‌ام به محض مشاهده و دیدن ایشان جویای این اظهار نظر می‌شوم.

 

نتانیاهو دو سال پیش گفته بوده که اسم محسن فخری زاده را به خاطر بسپارید، آیدی کوهن هم توییت کرده که این ترورها ادامه دارد، آیا فکری برای جلوگیری از این ترورها کرده‌اید؟

 

فوکوس دشمن بر دانشمندان هسته‌ای ما به این دلیل است که هدف نهایی آن‌ها ایجاد مانع بر سر راه ایران در مسیر فناآوری و پیشرفت است. ترقی چشمگیر ایران در این حوزه خاصه فناوری هسته‌ای و دفاعی، دشمنان را شدیدا نگران کرده زیرا آن‌ها مایل نیستند دیگران نیز مانند آن‌ها به این فناوری‌ها دست پیدا کنند، لذا مشی ترور دانشمندان ما را در پیش گرفته‌اند، ما هم مسلما نمی‌توانیم ساکت بنشینیم. بسیاری از توطئه‌های دشمن را خنثی کرده‌ایم و این کار را با قدرت ادامه می‌دهیم؛ به ویژه اینکه پس از وقوع هر تروری ما هوشیارتر شده و باگ‌ها و عیوب کارمان را با دقت بیشتری برطرف می‌کنیم.

 

با توجه به مطرح شدن بحث موشک در مذاکرات احتمالی آینده از جانب طرف اروپایی و پاسخ رهبری به این خواسته، بر این باور هستید که ترور فخری زاده با هدف ایجاد مانع برای مذاکرات احتمالی در آینده انجام شده؟

 

من موافق نیستیم، این مسئله روشن شدن تکلیف موشک هم بهانه دیگری است که اروپاییان و آمریکا مطرح کرده‌اند، در طول چند سال اخیر طرف خارجی به بهانه‌های مختلف برای دشمنی و تحریم متوسل شده، این بهانه‌ها اعم بودند از دانش هسته‌ای ایران، حقوق بشر، حضور ایران در منطقه و اخیرا هم موشک. در حالی که حقیقت باطن و نیت آن‌ها کنار نیامدن با حاکمیت فعلی در ایران است. آن‌ها با ایران اسلامی با ایدئولوژی و حاکمیت اسلامی مشکل دارند و نمی‌توانند با این ساختار کنار بیایند وگرنه موشک و هسته‌ای و امثال آن بهانه است.

آیا این خبر مفید بود؟

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها