میرزایی نیکو سخنگوی حزب ایثارگران در گفتگو با مستقل آنلاین:

مردم را عوام میدانند

میرزایی نیکو میگوید: این حضرات مردم را عوام میدانند و مسؤلیتشان با خودشان است. در این دوره‌ حذف صد در صدی با شیوه‌ی ابداعی انجام شد. چرا که نه! مردم نیامدند که نیایند! مردم ماییم! رئیس مجلس ده درصدی باشد! اکثرهم لایعلمون لایعقلون! رای خوبا و خالص خودی‌ها و برقراری حکومت اسلامی نه جمهوری اسلامی؛ مهم برنده شدن و حذف اصلاحات و اصلاح‌طلبان از متن حیات سیاسی کشور است و بس.

مردم را عوام میدانند

"قاسم میرزایی نیکو" از     رزمندگان جنگ تحمیلی است. وی دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری و از اعضای اولیه راه اندازی دانشگاه امام باقر(ع) وزارت اطلاعات است. با حاج احمد متوسلیان همگام بوده و جعبه سیاه ناگفته‌های اتفاقات ابتدای انقلاب خوانده می‌شود. او تا پیش از مجلس دهم کارمند تشکیلات دولت بوده است. در مجلس دهم یکی از چند چهره برتر فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بود. میرزایی نیکو در مجلس دهم از بنیانگذاران کمیته رفع حصر و دبیر این تشکیلات بود. وی همچنین عضو و سخنگوی حزب ایثارگران است. گفتگوی ما با میرزایی نیکو درباره مجلس یازدهم و شعارهای این مجلس است. میرزایی نیکو می‌پرسد آیا واقعا این مجلس اصولگراست؟

مجلس یازدهم خود را انقلابی و ضدفساد خوانده، فکر می‌کنید مصادیق انقلابی و ضدیت با فساد را در چه اقداماتی نشان خواهد داد؟

در مورد ضدیت با فساد عملا این مجلس و هر مجلس، هر نهادی و... کاری از پیش نمی‌برند! چرا؟! وقتی فساد نهادینه و به اژدهای چند سری تبدیل شده که مقابله با آن صرفا زدن دست، پا و دم باشد، طبیعتا بدنه‌ی آن خواهد ماند. چون این اژدهای توانمند راه ترمیم را بلد است و از دری دیگر ورود می‌کند. مهم پرداختن به دوگانه‌های درآمد، مسئولیت، قدرت و حکمرانی خوب و... است. راه برخورد اصلی با فساد از بین بردن هر نوع رانت و فساد سیاسی قبل از فساد اقتصادی است؛ یعنی گروه و دسته‌ای تحت چتر حمایتی اربابان زر، زور، تزویر هرکاری می‌کنند! و این یعنی فساد ریشه‌ای یا همان فساد نهادینه. بنابراین هرچقدر حیف و میل‌کنندگان بیت المال بخواهند بر علیه فساد شمشیر بکشند، چون خودشان عامل بوده‌اند، اثربخشی ندارد.

در مورد کلمه‌ی «انقلابی» نیز شعار خوبی است که البته نان نخوردن را همه بلد هستند اما اندیشیدن و آزادی بیان بجای بگیر و ببندِ ضربتی و ابن‌الوقتی کار قشر فرهیخته‌ای است که آزادانه و بدون استصواب توسط مردم انتخاب شده‌اند نه جماعتی برساخته و برخواسته از گزینش‌های معلوم و مسلم.

 اکنون که مجلس یکدست اصولگرا و هماهنگ با شورای نگهبان است، چه اولویت‌هایی را سرلوحه اقدامات خویش قرار خواهد داد؟ 

حالا واقعا اصول‌گراست؟ اصول‌گرای اصیلی که ما می‌شناختیم مثل جمعیت روحانیت مبارز و... جایی در بین این عناصر تازه نفس و به ظاهر جوان ندارند. افراد حزبی قطعا شناسنامه و مبنا دارند؛ در مورد تأمین نظر شورای نگهبان هم بعید می‌دانم یکدست و هماهنگ باشند. ممکن است تأیید شده باشند اما آیا ضمانت تأمین تفکر شورا را از پیش امضا کرده‌اند؟! چه این باشد چه نه، اصل مردم‌سالاری مورد هجمه قرار می‌گیرد. برای پیشبرد خواست مردم و یا نمایش این خواسته‌ها راهی به جز ورود سرمایه و فروش نفت و تبادل با کشورهای منطقه و جهان باقی می‌ماند؟! چگونه نظارت محکم شوراها را تاب می‌آورد؟! آیا مدل جدیدی قرار است اجرا شود و افراد فقط باید فرق کنند؟! اگر کوتاه بیاید که خواست حداکثر مردم زمین می‌ماند؛ اگر هم جبهه بگیرد که می‌شود همان مجلس دهم؟! فرض محال محال نیست؛ شاید همه باهم متحد و همراه شوند و موج سخت کسری بودجه و فلاکت درآمدها و مصیبت تحریم و معضلات اقتصادی و مثلا کرونا همه از سر بگذرد جهان بشود گل و بلبل؛ اما نسل ما که نمی‌تواند عدول از همه‌ی حرف‌ها و شعارهای انقلابی را ببیند و مصادره به مطلوب کند.

آیا فکر می‌کنید مجلس یازدهم با توجه به برخورداری از حمایت جناح حاکم می‌تواند طی ۴ سال پیش رو در رأس امور باشد؟

رأس امور از نظر چه شاخصی؟! مردم یا دلواپسان؟! این امر وقتی حاصل می‌شود که خودی غیرخودی تعطیل شود و گرنه این حصارکشی‌ها رأس مجلس را به سخره گرفته و چیزی از جمهوریت باقی نمی‌ماند.

در اولین نطق رئیس مجلس یازدهم شاهد انتقاد جدی وی به دولت بودیم، در یک سال و نیم پیش رو که روحانی در رأس قوه مجریه است، پیش بینی شما از تعامل ۲ قوه چیست؟

قطعا روش و منش خودشان را دارند؛ دولت باید خودش را با این‌ها هماهنگ کند وِالا این مجلس ظاهرا انقلابی کارش را بلد است با استیضاح، سؤال، تذکر، فشار و تبلیغات ضددولت و یا امتیازگیری.

 آیا استیضاح وزرا و از حدنصاب افتادن دولت را محتمل می‌دانید؟

پیشگو که نیستم؛ پیش بینی هم مال وقتی است که مسیر قانونی و آزاد باشد و علمی؛ در مورد این مجلس همه چیز ممکن است.

 در گشایش امور معیشتی مردم چشم‌انداز برنامه‌های مجلس یازدهم را چگونه می‌بینید؟

همه شعار خوب و خوب شعار می‌دهند اما چون منابع تأمین بودجه دچار آسیب جدی است خیلی سخت است تحول جدی و جدیدی بعلاوه‌ی این مخارج چندبرابری کشور پس از قضیه کرونا بوجود بیاید. جمعیت گرسنگان وعده غذایی می‌خواهند و رسما شعار دردی را دوا نخواهد کرد و شکم کسی را هم سیر نمی‌کند.

 نماینده یزد در مجلس یازدهم صراحتا به برخورد شــدید مجلس با دولت اشاره کرده اســت، آیا به اعتقاد شما رهبری به مجلس یازدهم اجازه برخورد شــدید با دولت را خواهد داد؟

پرسش شما از جهت زیربنایی صحیح نیست؛ اصلا رأس حاکمیت را نباید در وزنه‌ی سنجش این سؤالات و رفتارهای بگم بگم قرار داد. عرض کردم این برخوردها احساسی و شعاری است. گفتیم بودجه و دارایی نمی‌تواند پاسخگوی حقوق اولیه و جاری حضرات باشد چه رسد به بیمه‌شدگان بیکار! بنابراین از تأمین مایحتاج اصلی هم عاجزیم؛ اگر هم بنا به برخورد جدی باشد حال جناب روحانی هم شرط است و... لذا از پس حتی وعده‌های جذاب انتخاباتی هم بر نمی‌آید.

 تحولات، مصوبات و مجموع وقایع مجلس یازدهم چه تأثیری بر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهد داشت؟

دقیقا مرتبط خواهد بود یعنی اصل این انتخاب را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در بعد تأمین نیازهای مردم، عملکرد مثبت، خط مشی، رویکرد نهادهای انتصابی و پشتیبانان شکل‌گیری مجلس یازدهم اگر شکل حرکت و برنامه و راهبرد سال ۸۸ را ادامه دهند حتما ۱۴۰۰ را هم از آن خود خواهند کرد. ۸۸ نوع برخورد مقابله‌ی فیزیکی، قهری، چکشی و کهریزکی برای بیرون راندن تمام نسل اصلاحات انجام شد. حتی از دستگیری جانباز اصلاحات برادرم سعید حجاریان هم نگذشتند. اما این دوره‌ حذف صد در صدی با شیوه‌ی ابداعی، این تفکر یکسویه و مهم‌تر از همه عدم توجه به رأی حداکثری و بالای ۵۰ درصد مردم امتحانش را پس داده، و این‌ها هم با این رویه کنار آمدند چرا که نه! مردم نیامدند که نیایند! مردم ماییم! رئیس مجلس ده درصدی باشد! اکثرهم لایعلمون لایعقلون! رای خوبا و خالص خودی‌ها و برقراری حکومت اسلامی نه جمهوری اسلامی؛ مهم برنده شدن و حذف اصلاحات و اصلاح‌طلبان از متن حیات سیاسی کشور است و بس. مردم هم به دید این حضرات عوام هستند و مسؤلیتشان با ایشان؛ والسلام

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها