دوئل توئیتری ترامپ، این بار با روحانی؛

غنی‌سازی را افزایش می‌دهیم/تهدید نکنید

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - هرمز شریفیان- دانلد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نخستین واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، درباره افزایش غنی‌سازی اورانیوم گفت که این یک «تهدید تازه» است.

غنی‌سازی را افزایش می‌دهیم/تهدید نکنید

ترامپ دیشب چهارشنبه ۱۲ تیرماه در  توییتر خطاب به ایران نوشت: «مراقب تهدیدهایی که می‌کنی باش. این تهدیدها می‌تواند به خودت برگردد و طوری ضربه بزند که تاکنون کسی نخورده باشد».

روحانی، دیروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: «هر مقداری که دلمان خواست و ضرورت و نیاز ما بود، غنی‌سازی را افزایش می‌دهیم».

روحانی ادامه داده، از روز ۱۶ تیرماه دیگر سطح غنی‌سازی ایران ۳.۶۷ درصد نخواهد بود. او خطاب به طرف‌های برجام گفت: «اگر می‌خواهید اظهار تاسف کنید، از هم اکنون اظهار تاسف کنید، اگر هم بنا است بیانیه بدهید، از هم اکنون بدهید.ما همان طور که اعلام کردیم و در نامه هم برای شما نوشتیم، راس شصت روز اقدامات بعدی را انجام می‌دهیم».

روحانی درباره راکتور اراک نیز گفت: «اگر تا ۱۶ تیر به تمام تعهدات خود عمل نکنید، ما رآکتور اراک را به شرایط سابق برمی‌گردانیم، یعنی به شرایطی که به قول شما خطرناک است و می‌تواند پلوتونیم تولید کند، مگر این که شما به همه تعهدات خود عمل کنید».

او همچنین درباره پایبندی به برجام گفت: «ایران۱۰۰ درصد عمل خواهد کرد، در روزی که طرف مقابل نیز ۱۰۰ درصد به آن عمل کند».

روحانی درباره سازوکار مالی «اینستکس» نیز گفت: «اینستکس توخالی است و چیزی در آن نیست».

رویکرد جدید روحانی نشان می‌دهد که در برابر رویه غیرمنتظره اروپا او نیز روحیه‌ی اصولگرای خود را همچنان حفظ کرده و در صدد رویارویی با اروپا نیز هست.

روحانی در نظر دارد که نزدیکی اروپا با آمریکا ممکن است منجر به بازگشت تحریم‌های گذشته در مورد کشورمان ذیل فصل ۷ شورای امنیت شود، مگر اینکه او نیز باور داشته باشد که تحریم‌های سازمان ملل،"کاغذ پاره" است.

جایگزینی برای برجام

در همین حال "لیندسی گراهام"، سناتور تندرو و جمهوری‌خواه آمریکا، از طرح خود برای جایگزینی «برجام» گفت.

 طرح او طوری طراحی شده که به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد برنامه هسته‌ای خود را بدون امکان غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد.

 او دیروز در گفت‌وگو با روزنامه جروزالیم پست گفت : «اگر شما سوخت‌تان را خودتان تهیه نکنید؛ نمی‌توانید بمب بسازید».

 به گفته گراهام، ۱۵ کشور در جهان هستند که بدون این که اورانیوم غنی کنند از نیروی هسته‌ای برخوردارند.

گراهام از موافقان بیرون رفتن ترامپ از  برجام است؛ اما گفته لازم است توافق تازه‌ای جایگزین توافق هسته‌ای با ایران شود.

میانجی جدید بین ایران و آمریکا

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفت که بعد از شینزوآبه نخست وزیر ژاپن، آماده است برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا، میانجیگیری کند.

اردوغان که چند روز پیش برای شرکت در اجلاس گروه۲۰ به ژاپن سفر کرده بود، گفت، در جریان این سفر مقام‌های ژاپنی از او خواستند برای  پائین آوردن تنش میان ایران و آمریکا با این کشور همکاری کند.

اردوغان گفته مایل به پذیرفتن پیشنهاد میانجیگری میان ایران و آمریکا برای کاهش تنش در خاورمیانه است.

او گفت که نخست وزیر ژاپن از من پرسید آیا می‌توانیم با هم در این زمینه همکاری کنیم؟ و من گفتم چرا که نه!

اردوغان گفت که ژاپن و ترکیه موافق تحریم‌ها نیستند و تحریم و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی آثار منفی بر صلح و ثبات منطقه دارد.

فشارها بر ایران را بیشتر کنید

سه سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای به دانلد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، از او خواستند در واکنش به افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، فشارها بر جمهوری اسلامی تشدید شود.

تد کروز، تام کاتن، مارکو روبیو سه عضو محافظه‌کار سنای آمریکا از حزب جمهوری‌خواه دیروز چهارشنبه ۱۲ تیرماه با اشاره به تصمیم تهران برای بالابردن ذخیره اورانیوم خود از ترامپ خواستند برای فشارهای بیشتر، تمام معافیت‌هایی که کماکان بر اساس برجام باقی مانده لغو شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها