۴مهر روز مقاومت و پایداری؛ روز دزفول

۴مهر نماد پایداری و مقاومت تمامی مردان و زنان ایرانی است که در ۸ سال دفاع مقدس جانانه مقاومت کردند و با پایداری خود پوزه کثیف استکبار جهانی را به خاک ذلت مالیدند. ۴ مهر یادآور رزمندگان جان بر کفی است که عاشقانه و آگاهانه در دفاع از اشرف و ناموس و سرزمین، سر از پا نمی‌شناختند و نهایتا با شهادت خود پیروزی را به ما هدیه دادند.

۴مهر روز مقاومت و پایداری؛ روز دزفول

علی بدیع - روزنامه نگار

وقتی قرارداد ۵۹۸ سازمان ملل متحد را پذیرفتیم، جنگ ۸ ساله پایان یافته تلقی می‌شد ولی اثرات باقی مانده از جنگ کماکان ادامه داشت که بعضا در برخی نقاط هنوز هم شاهد ان هستیم. در دفاع مقدس با ارتش تا دندان مسلح رژیم بعث و منحوس عراق، شهداء بسیاری تقدیم کردیم، هزاران هزار جانبازان و آزاده عزیز، از بین رفتن زیرساخت‌ها و تاسیسات و منازل و معابر بیشمار و نهایتا لطمات روحی و مهاجرت‌های اجباری و هزاران مسئله دیگر که خصوصا برای مناطق و شهرهای جنگی کشور بسیار ملموس‌تر بوده و هست. ولی یکی از شهرهایی که ۸ سال جنگ تحمیلی با آن کاملا درگیر بود و آمار غیر قابل باوری از بمباران‌ها و موشکباران دشمن بعثی در کارنامه این شهر به ثبت رسید، وقتی جنگ در مرداد ۶۷ به پایان رسید هیچگونه آثاری از جنگ تازه پایان یافته در آن به چشم نمی‌امد که شاید در دنیا نادر و بی‌نظیر بوده و هست. آری داستان پایداری و مقاومت شهر همیشه قهرمان دزفول می‌باشد، شهری که در دوران ۸ ساله دفاع مقدس ۱۷۶ بار مورد هجوم وحشیانه موشک‌های ۹ و ۱۲ متری صدام حسین ملعون قرار گرفت. بیش از ۵۰۰۰ بار هدف گلوله توپ واقع شد و افزون بر ۴۰۰ بار هواپیماهای غربی و شرقی دشمن، این شهر قهرمان را با راکت بمباران کردند و بیش از ۲۶۰۰ شهید بزرگوار به این شهر کوچک ولی بااصالت و با قدمتی بالغ بر ۸۰۰۰ سال تقدیم ایران نمود، ولی هیچگاه مردمش خم به ابرو نیاوردند، نه تنها شهر را تخلیه نکردند بلکه مردان و زنان بلند همت و استوار این شهر بعد از هر حمله هوایی و موشکباران، در کنار تشییع و تدفین شهداء حملات دشمن و رزمندگان شهیدشان در جبهه‌های حق علیه باطل، بلافاصله به ساخت اماکن و معابر خود می‌پرداختند. حتی منازلی بودند که چندین بار تخریب شدند ولی باز روحیه مثال زدنی مردم دزفول از سازندگی بی‌درنگ فاصله نگرفت و همین علت، عامل مشخص نبودن دزفول به عنوان یک شهر کاملا جنگی در روزهای پس از جنگ بود. این مسئله یک دهن کجی هوشمندانه به صدام و اربابان شرقی و غربی او بود، که نتوانستند این مردم پرامید و با صلابت را به زانو درآورند، یک سال مانده به پایان جنگ به پاس مقاومت و پایداری بی‌نظیر مردم دزفول و خالی نکردن این شهر در بدترین شرایط ممکن، مهمان‌نوازی از رزمندگان در طول دفاع مقدس که به شهادت همین عزیزان دزفول انجامید، دزفول به عنوان نماد پایداری و مقاومت ایران انتخاب و روز ۴ مهر به عنوان روز دزفول ثبت ملی شد.
۴مهر نماد پایداری و مقاومت تمامی مردان و زنان ایرانی است که در ۸ سال دفاع مقدس جانانه مقاومت کردند و با پایداری خود پوزه کثیف استکبار جهانی را به خاک ذلت مالیدند، ۴ مهر یادآور رزمندگان جان بر کفی است که عاشقانه و آگاهانه در دفاع از اشرف و ناموس و سرزمین، سر از پا نمی‌شناختند و نهایتا با شهادت خود پیروزی را به ما هدیه دادند. ۴مهر نماد جنگ نابرابر است. جنگی که در یک طرف غرب و شرق به رهبری آمریکای جنایتکار و شوروی خائن قرار داشتند و در طرف دیگر جوانانی از ایران زمین که واژه‌های ایثار و گذشت را شرمنده خود کردند و نهایتا سرافراز و سربلند حتی یک وجب از خاک مقدس کشور را به دشمن ندادند و پیروز میدان نبرد شدند. امروز ۴ مهر است. روز مقاومت و پایداری روز دزفول، با افتخار احترام می‌کنیم این روز عزیز را و تکریم می‌کنیم بوجود آورندگان این روز را که قطعا شهدای عزیز دفاع مقدس هستند، پاسداشت ۴ مهر پاسداشت پایداری و مقاومت یک ملت است و بدانیم اگر فراموش کنیم، انگاه پایداری و مقاومت را آنهم در این روزهای حساس فراموش کرده‌ایم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها