روحانی هنوز پیگیر دلایل رد صلاحیت!

حسن روحانی پس از اعلام رسمی خبر رد صلاحیت‌اش در انتخابات مجلس خبرگان 3 نامه برای شورای نگهبان نوشت که دلایل این ردصلاحیت باید توسط این شورا اعلام شود تا مردم در جریان این دلایل قرار بگیرند اما سخنگوی شورا هر بار به دلیل مشغله موجود آنرا به بعد حواله می‌داد تا اینکه طحان‌نظیف صبح روز 26 اسفند ادعا کرد که پاسخ نامه‌های حسن روحانی برای او ارسال شده است.

روحانی هنوز پیگیر دلایل رد صلاحیت!

 

 

 

گروه سیاسی- بالاخره پس از ارسال 3 نامه از سوی حسن روحانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیتش در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی این شورا روز شنبه 26 اسفند مدعی شد: «بر اساس اطلاعی که از فقهای شورای نگهبان کسب کردم تاکنون طی دو نامه رسمی شامل مستندات قانونی عدم احراز صلاحیت و دیگری دلایل عدم احراز صلاحیت به ایشان اعلام شده.» 

او اضافه کرد: «به جز این موارد، بصورت شفاهی نیز در دو مورد یکی نماینده ایشان در آن مقطع در شورای نگهبان حاضر شد و در مقطع دیگر نیز یکی از اعضای شورای نگهبان بصورت تلفنی با ایشان صحبت کردند و مراتب را به اطلاع ایشان رساندند و بنظر می‌رسد با اقداماتی که انجام شده است فراتر و بیشتر از چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، نسبت به ایشان اقدامات انجام شده است.»

ساعتی پس از برگزاری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، سایت حسن روحانی در واکنش به این ادعا مطلبی را تحت عنوان «مستندات ردصلاحیت کامل و مکتوب ارائه شود.» خطاب به فقهای شورای نگهبان نوشت: «نامه ارسالی آن شورا که به موارد پنج‌گانه‌ای اشاره شده است، عموماً شامل انتساباتی کلی است که برخلاف صریح قانون، حاوی هیچگونه مستنداتی نمی‌باشد. از آنجا که به موجب ماده ۱۴ قانون، فقهای محترم شورای نگهبان، تکلیف قانونی دارند که دلایل و مستندات ردصلاحیت را به نحو «مکتوب» به اینجانب ابلاغ نمایند، در اجرای وظیفه قانونی «پاسخگویی» ارسال مستندات قانونی به صورت مکتوب مورد مطالبه است. لازم است اعلام شود که ادعاهای مندرج در این ۵ عنوان به نقل از کدام منابع موثق، در چه تاریخ دقیق، در کدام محل و در چه زمینه گفتاری و قرائن متصل و منفصل ذکر شده است؟ مستندات تصویری، صوتی و متنی از سخنان من به طور کامل، بدون تقطیع و تلخیص ارائه شود.»

عضو مجلس خبرگان پنجم اضافه کرد: «بدیهی است ارجاع موضوع به ارائه حضوری (مذکور در بند ۵ نامه ارسالی) در تعارض صریح با وظیفه قانونی است، لذا صراحتاً درخواست می‌کنم تمام گزارش‌های مورد استناد – که راستی‌آزمایی شده باشد – را کتباً برای اینجانب ارسال فرمایید.»

طبق آنچه که در پاسخ حسن روحانی به شورای نگهبان آمده به نظر می‌رسد ماجرای ردصلاحیت رئیس‌جمهور سابق چیزی شبیه ردصلاحیت علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری و پیش از اینها مرحوم هاشمی باشد. ظاهراً نهادهای امنیتی گزارش‌هایی از سخنان روحانی و نظرات او درباره وضعیت کشور را برای شورای نگهبان ارسال کرده‌اند که عمدتاً نظر او درباره اصلاح روش حاکمیت است. از همین روی روحانی خواسته که مستندات صوتی و تصویری بدون تقطیع و به شکل کامل برای او ارسال شود. از این بخش از درخواست روحانی می‌توان اینگونه برداشت کرد که شورای نگهبان به مواردی استناد کرده که می‌تواند جنبه محرمانگی داشته باشد.

پیشتر در نامه محرمانه شورای نگهبان برای علی لاریجانی درباره دلایل رد صلاحیتش آمده بود که علی لاریجانی از عملکرد افرادی که توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند حمایت کرده. همچنین سهیم بودن او در وضعیت فعلی کشور و عدم رعایت ساده‌زیستی از دیگر مواردی بود که شورای نگهبان از آن به عنوان استناد به قانون برای ردصلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تفسیر کرده بود. مواردی که در انتخابات امسال هم به مراتب نسبت به قبل دیده شد و بودند افرادی که در همین مجلس انقلابی خودروی شاسی‌بلند دریافت کرده و تایید شدند اما نماینده افشاگر خودروهای شاسی‌بلند توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد.

 

وقتی روحانی و لاریجانی رد صلاحیت می‌شوند و قالیباف نه!

حسن روحانی پس از اعلام رسمی خبر رد صلاحیت‌اش در انتخابات مجلس خبرگان 3 نامه برای شورای نگهبان نوشت که دلایل این ردصلاحیت باید توسط این شورا اعلام شود تا مردم در جریان این دلایل قرار بگیرند اما سخنگوی شورا هر بار به دلیل مشغله موجود آنرا به بعد حواله می‌داد تا اینکه طحان‌نظیف صبح روز 26 اسفند ادعا کرد که پاسخ نامه‌های حسن روحانی برای او ارسال شده است.

سخنگوی شورا حتی در ادعایی سراسر متناقض در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اسنادی درباره فرزند رئیس مجلس در ایام بررسی صلاحیت‌ها و اینکه آیا شورای نگهبان مانند اقدامی که در خصوص آقای علی لاریجانی انجام داد، این موضوع را بررسی کرد؟ تاکید کرد: هر انتخابات شرایط خود را دارد و تاکنون نیز هیچ‌کس به صرف وضعیت خانواده رد صلاحیت نشده است.

این در حالی است مشخصاً در ماجرای رد صلاحیت علی لاریجانی در بند چهارم و پنجمِ نامه شورای نگهبان به لاریجانی یکی از دلایل رد صلاحیت، اقامت و ادامه تحصیل برخی منسوبین درجه یک او در کشور معاند انگلیس و سفرهای متعدد اعضای خانواده به اروپا و‌ آمریکا و اقامت دختر لاریجانی در آمریکاست.

اما هادی طحان‌نظیف این سند مکتوب را رد کرده و می‌گوید کسی را به این دلیل رد صلاحیت نکرده‌ایم. آن هم در شرایطی که ماجرای درخواست اقامت فرزند محمدباقر قالیباف در کانادا و تحصیل دیگر فرزند او در استرالیا این پرسش را در بین کاربران و مردم مطرح کرده که چطور شورای نگهبان یک نامزد را با همه حواشی فرزندانش تایید صلاحیت می‌کند و داوطلب دیگر را به دلیل تحصیل دخترش در انگلیس رد صلاحیت می‌کند؟

حسن روحانی پس از ثبت نام برای شرکت در رقابت انتخابات مجلس خبرگان گفته بود «از خداوند برای رهبری عمر طولانی توام با توفیق بیشتر طلب می‌کنیم. ولی هرچه زمان بگذرد احتمال آن روز مبادا بیشتر می‌شود که خبرگان بخواهد وارد بحث انتخاب ولی‌فقیه شود. در ذهن خودم خیلی بالا پایین کردم که بروم ثبت‌نام کنم یا نه. گفتم اگر به عنوان یک نفر در خبرگان احتمال بدهم که تأثیرگذار هستم ولی برای آینده و امروز اقدامی نکنم، مسئولم.»

بسیاری همین سخنان روحانی را دلیل رد صلاحیت او می‌دانند بطوریکه روزنامه کیهان در واکنش به این سخنان نوشت که اگر روحانی به دلیل ترک فعل‌هایی که انجام داده دادگاهی میشد امروز جرات ثبت‌نام در انتخابات را نداشت. یا اینکه محمدجواد کریمی‌قدوسی در توییتر نوشت: «کسی که استعداد و اراده سقیفه سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد.»

واقعه سقیفه بنی‌ساعده نخستین واقعه پس از رحلت پیامبر در سال ۱۱ قمری است، که در آن ابوبکر به‌عنوان خلیفه مسلمین انتخاب شد. پس از وفات پیامبر، زمانی که حضرت علی (ع) و برخی از صحابه در حال تدارک مراسم تدفین بودند، عده‌ای از انصار و تعداد کمی از مهاجرین به رهبری یکی از بزرگان قبیله خزرج به نام سعدبن‌عباده، در سقیفه بنی‌ساعده جمع شدند تا برای انتخاب رهبر مسلمین تصمیم‌گیری کنند.

برخی تاریخ‌نویسان بر این اعتقادند که این اجتماع توسط انصار و فقط برای تعیین حاکم مدینه بوده است؛ اما با ورود برخی از مهاجران به جلسه، صحبت‌ها به سمت تعیین جانشین برای رهبری تمام مسلمانان تغییر کرد و در نهایت، به بیعت با ابوبکر به عنوان خلیفه مسلمانان خاتمه یافت.

با توجه به آنچه در پاسخ حسن روحانی به نامه شورای نگهبان آمده، به نظر می‌رسد دلیل کریمی‌قدوسی برای رد صلاحیت روحانی همین نکته باشد. «روز مبادا» و احتمال نقش داشتن روحانی در انتخاب رهبر بعدی انقلاب اسلامی.

به همین دلیل هم شورای نگهبان به گفته حسن روحانی به کلی‌گویی درباره علت اصلی ردصلاحیت رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم رو آورده و اظهار امیدواری می‌کند که روحانی دیگر پیگیر دلایل ردصلاحیتش نباشد و مثل علی لاریجانی وا بدهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • مهدی شاکیان

    حسن فریدون دنبال چیست؟!؟خودکرده راتدبیر نیست.چی کاشتی که میخوای دروکنی !!باوعده دوغ۸سال بودی وزیرت گفت مسکن مهرمزخرفه توهم حمایتش کردی .وازاین موارد فراوان کامملکت روبعقب بردوناامیدی تزریق کردی...

  • مهدی شاکیان

    آقای حسن فریدون دگه بسه دگه اظهرالشمسه که باوعده تدبیر وامید آمدی !!ومعلوم شد تزویر وفریب بود.۸سال ملت ومملکت روبسخره گرفنی ماه رمضانی فقط استغفار تارسیدگی باشکایا ۹۰۰هزارشاکی.والسلام.

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها