پرونده‌سازی برای روحانی؟

هنوز مشخص نیست که شورای نگهبان چه خوابی برای روحانی دیده اما اگر روحانی به هر دلیلی برای انتخابات مجلس خبرگان ردصلاحیت شود سومین رئیس جمهوری خواهد بود که نتوانسته از سد شورای نگهبان برای ورود به یک انتخابات بگذرد.

پرونده‌سازی برای روحانی؟

محمد مهاجری می‌گوید که اگر حسن روحانی رد صلاحیت شود، زبانش باز می‌شود تا حرف‌های ناگفته را بزند و با قدرت و شدت بیشتری می‌تواند بحث خالص‌سازی را افشا کند به همین خاطر احتمال رد صلاحیت او کم است

 

گروه سیاسی- محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا روز شنبه، یکروز پس از اینکه لیست نامزدهای غربال شده توسط شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد، در توییترش نوشت: «با اطلاع دقیق می‌گویم؛ همان عصر ۴شنبه که کودک دوساله‌ گوشواره قلبی در کرمان با کینه داعش تکه‌پاره شد، آقای ابراهیم رئیسی در پاستور مشغول دستور پرونده‌سازی به عواملش برای ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات خبرگان بود. اسم این کار کثیف هرچه باشد، واقعیتش رئیسی گیت است.»

ادعایی که واکنش بسیاری از رسانه‌ها حامی دولت و کاربران موسوم به ارزشی را به دنبال داشت. احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، تنها فردی بود که از دولت در پاسخ توییتر به محمد مهاجری در توییترش نوشت: «این ادعا (توییت مهاجری) که از اساس دروغ است اما انگیزه کارفرما برای سفارش این دروغ به پیمانکار، احتمالا ریشه در اضطراب ناشی از نظرسنجی‌ها و وضعیت بحرانی انتهای جدول دارد. حق دارند نگران باشند اما جهت اطلاع، برای صدر تا ذیل دولت این موضوع اهمیتی ندارد که وقتی برای آن تلف کنند.»

 

یک روزنامه اصولگرا اخیراً در همبن خصوص بدون آنکه سندی منتشر کند مدعی شده بود که محبویت رئیسی 20% است محبوبیت حسن روحانی 5%.

محمد مهاجری هم به استناد همین موضوع این پرسش را مطرح کرده که اگر محبوبیت رئیسی بیشتر از روحانی است چرا از تهران برای ثبت‌نام در انتخابات اقدام نکرده است.

 

اما این بخش از ادعای روزنامه جوان که نوشته: شاید روحانی تا روز تصمیم‌ مهم مجلس خبرگان برای انتخاب رهبری زنده نباشد، یادآور بنرهای جنجالی در نشست مردادماه سال 97 طلاب در قم است که روی یکی از آن‌ها نوشته بود «ای آنکه مذاکره شعارت ... استخر فرح درانتظارت». حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی، بعدتر این شعار را مقدس و فوق‌العاده اخلاقی خواند.»

حسن روحانی در سال جاری تقریبا هر هفته با اعضای کابینه‌اش جلسه برگزار کرده. او بارها به این نکته اشاره کرده که راه حل برون رفت از شرایط فعلی تحریم انتخابات نیست بلکه حضور پررنگ در انتخابات است.

اواخر آذرماه محمدباقر نوبخت عضو کابینه حسن روحانی مدعی شد که رئیس دولت دوازدهم به دنبال بستن یک لیست انتخاباتی 16 نفره برای مجلس خبرگان است.

اما نکته اینجاست که بسیاری از رسانه‌های حاکمیتی مثل کیهان و روزنامه‌های دولت با انتشار مطالب و گزارش‌های متعدد خواستار ردصلاحیت حسن روحانی شده‌اند که آخرین نمونه آن درخواست حسین الله‌کرم رییس حزب جدید التأسیس «جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی» از شورای نگهبان است که تقاضا کرده شورای نگهبان با توجه به پرونده شکایت ۸۰۰‌ هزار نفری و شکایت‌های متعدد دیگر از آقای روحانی، او را ردّ صلاحیت کند.

خوش‌بینی حسن روحانی حداقل درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی جواب نداد چرا که بسیاری از نامزدهای نزدیک به اصلاحات و حزب اعتدال ردصلاحیت شده و به نظر نمی‌رسد که دو جریان اصلاح‌طلب و اعتدالیون روی هم بتوانند یک لیست انتخاباتی نصف و نیمه برای انتخابات مجلس ارائه کنند.

شرایط حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان خوب نیست. او معتقد است که نظام باید اصلاح شود و این مهم فقط با مشارکت مردم در انتخابات رخ خواهد داد، اما به نظر می‌رسد حاکمیت و دولت هیچ علاقه‌ای به این گذاره نداشته و برنامه آن‌ها برای آینده کشور، ادامه همین روند خالص‌سازی و یکدست شدنِ حاکمیت است.

 

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هم تا آستانه ردصلاحیت توسط شورای نگهبان پیش رفته بود. غلامعلی رجایی، از نزدیکان مرحوم هاشمی رفسنجانی دو سال پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مدعی شد که شورای نگهبان می‌خواست روحانی را رد صلاحیت کند و ۲۲ مورد هم ذکر کرده بودند که در این موارد از رهبری تبعیت نکرده است که با ورود مراجع و تذکر آن‌ها به شورای نگهبان حسن روحانی تایید صلاحیت شد.

هنوز مشخص نیست که شورای نگهبان چه خوابی برای روحانی دیده اما اگر روحانی به هر دلیلی برای انتخابات مجلس خبرگان ردصلاحیت شود سومین رئیس جمهوری خواهد بود که نتوانسته از سد شورای نگهبان برای ورود به یک انتخابات بگذرد.

محمد مهاجری می‌گوید که اگر حسن روحانی رد صلاحیت شود، زبانش باز می‌شود تا حرف‌های ناگفته را بزند و با قدرت و شدت بیشتری می‌تواند بحث خالص‌سازی را افشا کند به همین خاطر احتمال رد صلاحیت او کم است.

اما شواهد و قرائن می‌گوید با توجه به رویکرد شورای نگهبان در انتخابات مجلس، ردصلاحیت روحانی دور از ذهن نیست. رئیسی هم بدش نمی‌آید که روحانی ردصلاحیت شده و خانه‌نشین شود.

رئیسی در انتخابات سال 96 هم به صداوسیما معترض شده بود که اخبار رئیس جمهور وقت را پوشش ندهند چون تبلیغ محسوب می‌شود. در حالیکه صداوسیما در همان زمان اقامه نماز جماعت رئیسی را به صورت زنده پوشش می‌داد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها