آمارها نشانگر آن است که موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد:

۳۶ درصد مردم گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند

آمارها نشانگر آن است که موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد/ جریان پایداری به دنبال خالص‌سازی در مجلس و دولت است، اصولگرایان برای رسیدن به وحدت با مشکلات جدی مواجهند و اصلاح‌طلبان هم سکوت را به سخن گفتن از انتخابات ترجیح داده‌اند

۳۶ درصد مردم گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند

باید ۹۳ روز دیگر منتظر ماند

 

گروه سیاسی- ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان) با انتشار گزارشی در خصوص آخرین پیمایش صورت گرفته در خصوص مشارکت مردم در انتخابات مدعی شد که طبق نظرسنجی صورت گرفته به صورت حضوری در آبان ماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر در بین شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در سراسر کشور:

۲۷.۹ درصد مردم اظهار کرده‌اند قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند

 ۷.۴ درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند

 ۲۱.۹ درصد هنوز تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند

 ۳۶ درصد گفته‌اند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند

۶.۸ درصد نیز احتمال کمی‌دارد در این انتخابات شرکت کنند.

این در حالی است که خردادماه گذشته نتیجه یک نظرسنجی که به صورت مراجعه مستقیم به افراد در 32 نقطه پر تردد تهران از 365 نفر افراد بالای 18سال انجام شده بود ۵۸ درصد از پاسخگویان اصلاً نمی‌دانستند قرار است امسال انتخاب برگزار شود.

اما نکته حائز اهمیتی که در این گزارش آمده این است که آمارها نشانگر آن است که موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد.

مطلب مهمی که از ابتدای سال جاری بسیاری از تحلیلگران سیاسی نسبت به آن هشدار دادند و گفتند و نوشتند که تنها راهکار برای ترغیب مردم جهت شرکت در انتخابات 11 اسفند، باز کردن فضای سیاسی کشور و همچنین ایجاد فضای رقابتی در بین احزاب سیاسی و عدم بکارگیری از ابزار نظارت استصوابی در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان است است.

اما برخلاف آنچه که نسبت به آن هشدار داده شد، این بار هیات‌های اجرایی وزارت کشور در اقدامی بی‌سابقه نه تنها بسیاری از نامزدهای انتخاباتی منتقد دولت را ردصلاحیت کرد، بلکه 40% از نمایندگان همین مجلس انقلابی که 220 تن از نمایندگانش برای ثبت‌نام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نامه نوشته بودند را هم واجد شرایط شرکت در انتخابات پیش‌رو ندانست. 

حالا اما در فاصله کمتر از 4 ماه مانده تا برگزاری انتخابات، مسئولان و مقام‌ها دولتی و حکومتی به جای تدبیر و اندیشیدن در بالا بردن رقم مشارکت در انتخابات، از ایجاد فتنه دشمن برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات حرف می‌زنند. 

این درحالی است که برخلاف آنچه از هم‌اکنون برخی چهره‌ها درباره مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه اظهار می‌کنند، حسن روحانی رئیس جمهوری سابق بر این باور است که مردم امیدی به انتخابات ندارند، چون نمایندگان به مشکلات و گرفتاری‌های آن‌ها در خانه ملت رسیدگی نمی‌کنند و در عوض به دنبال طرح‌هایی نظیر حجاب و صیانت از فضای مجازی هستند.

پس از مشارکت حداقلی مردم در دو انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم که همراه با تدابیر شدید شورای نگهبان، بسیاری از نامزدهای مشهور ردصلاحیت شدند، وضعیت موجود حاکی از این است که با توجه به تورم بالای 40% و بی‌اعتنایی نمایندگان مجلس به معیشت و مشکلات اقتصادی که با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، اساساً حال فعلی جامعه نمایشگر آمادگی برای انتخابات نیست و انتخابات در اولویت‌ مردم قرار ندارد.

آن‌هم در وضعیتی که جریان پایداری به دنبال خالص‌سازی در مجلس و دولت است، اصولگرایان برای رسیدن به وحدت با مشکلات جدی مواجهند و اصلاح‌طلبان هم سکوت را به سخن گفتن از انتخابات ترجیج داده‌اند.

براساس آمارهای منتشر شده در مدت دو سال ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی که با شعار بهبود وضعیت اقتصادی کشور با رای حداقلی روی کار آمد: چاپ پول ۸۳٪؛ نقدینگی ۷۳٪ ؛ قیمت دلار ۹۵٪ ؛ قیمت سکه ۱۶۲٪؛ شاخص قیمت‌ها ۱۱۴٪ ؛رشد داشته‌.

بنابراین شرایط سخت جامعه از وضعیت اقتصادی و معیشتی باعث شده تا بخش عمده‌ای از جامعه رغبتی نداشته باشد که بخواهد در انتخاباتی شرکت کند.

با این حال، اینکه مردم در انتخابات 11اسفند شگفتی‌ساز خواهند بود یا به آرای سفید و نشستن در خانه فکر خواهند کرد! باید 93 روز دیگر منتظر ماند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • مهدی

    در کشوری که همه چیز دارد ولی ملتش یا مشکلات معیشتی .اجاره مسکن بالا. بیکاری. عدم امکان ازدواج برای جوانان.فقر.وفسادهای میلیارد دلاری را تجربه میکنن.دم از انتخابات نزنید انتخابات در اولویت مردم نیست.مردم در گیر هزینه های اولیه برای زنده ماندن هستن اقایان دولتی مفت خور

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها