حجاب؛ جدیدترین دلیل مرافعه قالیباف و جبهه پایداری

مرتضی آقاتهرانی به عنوان لیدر نمایندگانِ موافقِ هر چه سریعتر اجرایی شدن مقابله با بی‌حجابی، مکرراً در گفت‌وگوهای خود از اوایل سال جاری مدعی شده بود که قالیباف مانع طرح موضوع عفاف و حجاب در صحن مجلس است.

حجاب؛ جدیدترین دلیل مرافعه قالیباف و جبهه پایداری

مجتبی توانگر: جبهه پایداری موضوع حجاب را ابزار حذف سیاسی - انتخاباتی قالیباف قرار داده است

 

 

گروه سیاسی- عصر روز دوشنبه چهارم دی‌ماه بود که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد لایحه حجاب برای دومین بار طی یکماه گذشته به دلیل ایرادات موجود به مجلس عودت داده شده است.

طحان‌نظیف گفت که با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد بسیاری از ایرادات و ابهامات برطرف شده اما همچنان برخی از موارد نیاز به رفع ابهام یا ایراد دارد.

ششم آبان ماه گذشته که شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را با 23 غلط املایی و 142 ایراد و 78مورد ابهام و 10 مورد مغایرت با شرع و 5 مورد مغایرت با سیاست‌های کلی نظام به مجلس پَس فرستاد، بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که بررسی این لایحه با توجه به شرایط موجود به بعد از انتخابات موکول خواهد شد.

حالا 10 روز پس از این کشمکش درباره دستکاری لایحه حجاب توسط افرادی که هنوز ماهیت آن‌ها مشخص نشده: مرتضی آقاتهرانی، نماینده عضو جبهه پایداری مجلس به خبرگزاری مهر گفته است که محمدباقر قالیباف اگر ۳۰ ثانیه وقت بگذارد، مشکل طرح حجاب و عفاف حل می‌شود. او گفته که رئیس مجلس چنین عزمی ندارد.

اما ماجرای تقابل جبهه پایداری و قالیباف در خصوص لایحه حجاب از مدت‌ها قبل آغاز شده است.

مرتضی آقاتهرانی به عنوان لیدر نمایندگان موافق هر چه سریعتر اجرایی شدن مقابله با بی‌حجابی مکرراً در گفت‌وگوهای خود از اوایل سال جاری مدعی شده بود که قالیباف مانع طرح موضوع عفاف و حجاب در صحن مجلس است.

به این ترتیب لایحه حجاب طی 8 ماه گذشته به محل تسویه حساب طیف قالیباف و پایداری‌ چی‌ها تبدیل شده است.

نامه مجتبی توانگر، نماینده نزدیک به قالیباف به جوانان جبهه پایداری از جمله مواردی است که نوع این تسویه را کاملاً عیان کرد. نامه‌ای که در آن تاکید شد که جبهه پایداری موضوع حجاب را ابزار حذف سیاسی - انتخاباتی قالیباف قرار داده و اشاره کرد که در سه سال گذشته این جبهه پایداری بوده است که با سنگ‌اندازی در مقابل طرح‌ها و لوایح اجازه نداده تا مجلس یازدهم عملکرد بهتری در حوزه قانونگذاری و نظارتی داشته باشد.

اما آنچه که حداقل در ظاهر به نظر می‌رسد این است که بخشی از جریان اصولگرایی که به اصولگرایان سنتی مشهور هستند بنا بر تجربه‌ای که پیش از داشتند، به این نتیجه رسیده‌اند که در روزهای منتهی به انتخابات مجلس دوازدهم نباید بیش از نیمی از مردم جامعه را با چالش جدی آن هم از نوع حجاب درگیر کرد.

از سلام غلامعلی حدادعادل به عنوان یکی از بزرگان همین جریان سنتی اصولگرا و رئیس شورای ائتلاف در صداوسیما خطاب به زنان «با حجاب ضعیف» که پای نظام ایستاده‌اند می‌توان به عنوان یک نمونه مشهود یاد کرد. 

رویکردی که قالیباف هم همزمان با این «سلام» حدادعادل در صداوسیما در دی‌ماه سال گذشته در پیش گرفته و در یک برنامه تلویزیونی گفت: به چه حقی می‌گوییم خانم بدحجاب نباید مترو سوار شود؟

قالیباف پیشتر و در انتخابات سال 84 هم درباره حجاب گفته بود: «برخورد دولت در موضوع حجاب باید حداقلی باشد یعنی به میزانی که جامعه این برخورد را تأیید کند و بالاتر از آن این وظیفه را برای دولت قائل باشد که حفظ حداقل حجاب را خواستار باشد. از همین رو باید برخی تنگ نظری‌ها را کنار گذاشت و برخورد دولت نباید طوری باشد که احساس شود دولت در امور خصوصی مردم دخالت می‌کند.

نامزد انتخاباتی نهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرده بود که حجاب امری فرهنگی و مختص جامعه است و دولت تنها در حداقل‌ها و اندک می‌تواند دخالت داشته باشد. بنا براین دولت می‌تواند بر حداقل‌هایی از حجاب که نظر شرع را تأمین کند و با جامعه هم‌خوانی داشته باشد نظارت داشته باشد.»

قالیباف بعدها هم کم و بیش روی این نظرش برای جلب آرای مردم ماند اما نتوانست برای خودش کلاهی از این نمد بسازد تا جاییکه مردادماه گذشته صراحتاً برخلاف آنچه در سال 84 گفته بود، مدعی شد: به‌نتیجه رساندن لایحۀ حجاب وظیفۀ شرعی و ملی است و نباید در آن تردید کرد.

به هر ترتیب حالا به نظر می‌رسد که در صورت تایید لایحه حجاب توسط شورای نگهبان، قالیباف خودش را قربانی این بازی می‌داند. آن هم در شرایطی که طبق نظرسنجی‌ها همان محبوبیت نسبی او در سال 98 هم به حداقل رسیده و در این شرایط برنده بازی انتخابات پیش رو دولت و اعضای جبهه پایداری خواهند بود. هر چند خودش اعتقاد داشت اگر سال 98 به تنهایی هم لیست ارائه می‌کرد پیروز می‌شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها