یکی از ماموریت‌های صدا و سیما صیانت از آزادی بیان است

اصل ۱۷۵ قانون اساسی که مربوط به صدا و سیما است روی آزادی بیان تاکید دارد و می‌گوید یکی از ماموریت‌های صدا و سیما صیانت از آزادی بیان است.

یکی از ماموریت‌های صدا و سیما صیانت از آزادی بیان است

حجت‌الاسلام احمد مازنی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که آقای محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه فراخوان دعوت به گفت‌وگو را مطرح کردند. در گذشته شما کمیته گفت‌وگوی ملی را راه‌اندازی کردید و با توجه به این موضوع که در سال‌های گذشته و به ویژه بعد از انتخابات ۸۸ بحث گفت‌وگو و آشتی ملی مطرح شده اما برخی این موضوع را بی نیاز دانستند، تحلیل شما درباره فراخوان آقای اژه‌ای چیست، گفت: بنده در پاییز ۱۳۹۵، در مجلس شورای اسلامی با همکاری فراکسیون امید، طرح گفت‌وگوی ملی را مطرح کردم که بعدها بقیه فراکسیون‌ها همکاری‌هایی داشتند.

 

مازنی تصریح کرد:‌ حالا با توجه به اینکه آقای اژه‌ای در جایگاه رئیس قوه قضاییه و یکی از سران سه قوه است و نقش ویژه‌ای در تصمیم‌سازی و اداره امور کشور دارند می‌توانند در تحقق این موضوع سهم موثری داشته باشند.

اما انتظاری که ما از افرادی همچون آقای اژه‌ای داریم این است که به صورت مقطعی به موضوعات نگاه نکنند. اکنون اوضاع کشور خاص است و یکسری اعتراضات و ناآرامی‌ها در کشور رخ داده و حالا این موضوع گفت‌وگو را مطرح کرده و از آن استقبال شده است.

مازنی گفت: بنابراین طرح گفت‌وگوی ملی نباید مقطعی باشد و ثانیا اگر اراده‌ای برای تحقق گفت‌وگوی ملی است، این اراده نیازمند طرح عملی باشد؛ یعنی باید طرح گفت‌وگوی ملی به صورت عملی و اجرایی انجام شود و ترکیبی از کسانی که در سطح کشور صاحب نظر و دیدگاه هستند، شکل بگیرد. 

مازنی در پاسخ به این سوال که طرح گفت‌وگوی ملی بعد از حادثه مرگ مهسا امینی و حوادث بعد از آن مطرح شد چرا بعد از هر بحرانی که گریبان‌گیر کشور می‌شود، مسئولان ضرورت گفت‌وگوی ملی را مطرح می‌کنند، گفت: این سوال را باید از خود مسئولان پرسید.

حالا آقایان در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح گفت‌وگوی ملی مطرح کردند و برای این موضوع نیز اعلام آمادگی کردند. اتفاقا برای من نیز سوال و انتقاد است که چرا فقط زمانی که دچار مشکلی در سطح جامعه می‌شویم، موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح می‌کنند.

وی در ادامه افزود: با سیستمی که امروز در رادیو و تلویزیون ملی داریم، اصلا با این تشکیلات و شیوه حکمرانی امکان ندارد که صداهای مختلف در آن شنیده شود. رسانه ملی رسانه‌ای است که مدام شبکه رادیویی و تلویزیونی به آن اضافه شده و همه آن‌ها یک حرف را تکرار می‌کنند.

اگر بخواهند بخشی از حقیقت را می‌گویند و بخشی را پنهان می‌کنند. یعنی مردم به این شکل فکر می‌کنند و بخش قابل توجهی از مردم به آن اعتماد ندارند. مازنی در پاسخ به این سوال که برخی به انجام گفت‌وگو امید ندارند و می‌گویند ما اصلا نیازی به گفت‌وگو نداریم چراکه حرف‌های ما شنیده نمی‌شود.

به همین دلیل برای افزایش انگیزه در میان نخبگان و دانشگاهیان و همچنین مردم برای انجام گفت‌وگو چه اقداماتی باید انجام شود تا بتوان مردم را مجاب کرد تا بتوانند حرف خودشان را بزنند و اطمینان داشته باشند که حرفشان شنیده می‌شود، گفت: باید در مقام عمل، فضای گفت‌وگو فراهم شود.

آزادی بیانی که در اصول متعدد قانون اساسی آمده تضمین شود. اصل ۱۷۵ قانون اساسی که مربوط به صدا و سیما است روی آزادی بیان تاکید دارد و می‌گوید یکی از ماموریت‌های صدا و سیما صیانت از آزادی بیان است./ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها