راه‌ حل هایی برای رفع بی‌خوابی

خواب کافی برای سلامت مغز و بهبود تمرکز و حل مسائل مختلف در طول روز بسیار مهم است.

راه‌ حل هایی برای رفع بی‌خوابی

خواب کافی و با کیفیت موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. و انسان را از ابتلا به بیماری‌های مزمن و مشکلات روحی و فیزیکی دور نگه می‌دارد.

افرادی که دارای مشکلات کم خوابی و کمبود کیفیت خواب هستند، ممکن است با مشکلات جدی در زندگی روزمره روبه‌رو شوند. اگر این مشکل خیلی جدی باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه شود. تا از بروز سایر بیماری‌های مرتبط جلوگیری شود.

بادام

بادام یکی از خوش طعم‌ترین و محبوب‌ترین و مغذی‌ترین آجیل‌های روغنی به شمار می‌رود. بادام سرشار از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و فیبر است. همچنین به دلیل سرشار بودن از اسید‌های چرب امگا ۳، برای سلامت قلب و دستگاه گوارش بسیار مفید است.

اما تحقیقات انجام شده این موضوع را اثبات می‌کنند که بادام برای خواب راحت و درمان کم خوابی نیز بسیار مفید است. دلیل این موضوع، وجود هورمون ملاتونین در بادام می‌باشد. ملاتونین سبب بهبود عملکرد ساعت بدن می‌شود؛ و به بدن شما یادآوری می‌کند که چه زمانی موقع خوابیدن است.

علاوه بر این، بادام سرشار از منیزیم است. مصرف منیزیم سبب بهبود کیفیت خواب و جلوگیری از بروز بی خوابی می‌شود. پس خوراکی‌های مفید برای درمان بی خوابی کدامند؟ یکی از آن‌ها بادام است!

بوقلمون

نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوشت بوقلمون سبب بهبود کیفیت خواب و کمک به تجربه یک خواب راحت می‌شود. گوشت بوقلمون بسیار خوش طعم و لذیذ است؛ و سرشار از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد. همچنین به دلیل سرشار بودن از پروتئین، یک گزینه مناسب برای ورزشکاران به شمار می‌رود.

گوشت بوقلمون حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که باعث افزایش تولید ملاتونین در بدن می‌شود. ملاتونین برای خواب راحت مفید است. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مقادیر متوسط پروتئین قبل از خواب، سبب بهبود کیفیت خواب می‌شود. به همین دلیل، بوقلمون یک خوراکی مناسب برای رفع کم خوابی و افزایش کیفیت خواب به شمار می‌رود.

چای بابونه

دمنوش بابونه یک نوشیدنی گیاهی محبوب است؛ که خواص زیادی برای سلامتی بدن انسان دارد. نوشیدنی چای بابونه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های مختلف می‌شود. علاوه بر این مورد، دمنوش بابونه دارای برخی خواص مفید در درمان بی‌خوابی می‌باشد.

بابونه حاوی آپی ژنین می‌باشد. این ماده یک آنتی اکسیدان به شمار می‌رود. این آنتی اکسیدان در مغز به برخی گیرنده‌های خاص عصبی متصل می‌شود؛ و سبب افزایش احساس خواب آلودگی خواهد شد. به همین دلیل مصرف دمنوش بابونه یک گزینه مناسب برای خواب راحت به شمار می‌رود.

کیوی

کیوی یک میوه کم کالری و بسیار مفید و مغذی است؛ که طعم بی نظیری دارد؛ و بسیار لذیذ و محبوب می‌باشد. خوردن کیوی برای بهبود سلامت بخش‌های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش، کاهش کلسترول بد خون، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

برخی مطالعات به خوبی این مسئله را اثبات می‌کنند که کیوی برای افزایش کیفیت خواب مفید است؛ و اثرات مثبتی بر درمان کم خوابی دارد. این اثرات مثبت را به وجود ماده‌ای به نام سروتونین نسبت می‌دهند. سروتونین یک ماده شیمیایی است که موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود.

آب آلبالو ترش

آب آلبالو ترش یک نوشیدنی بسیار محبوب و خوش طعم است؛ که خواص بی‌نظیری برای سلامتی انسان دارد. علاوه بر خواص بی‌نظیری که برای سلامتی بدن دارد، آب آلبالو دارای خواص موثر برای خواب راحت و درمان بی خوابی است. در حقیقت بسیاری از افراد این نوشیدنی ترش را به عنوان یکی از نوشیدنی‌های خواب آور به شمار می‌برند.

گردو

گردو نیز مانند بادام، از خوراکی‌های محبوب و لذیذ به شمار می‌رود؛ که برای رفع کم خوابی مفید است. گردو علاوه بر خواص بی‌نظیری که برای سلامتی انسان دارد، حاوی موادی است که باعث ایجاد سروتونین در بدن می‌شود؛ و به این ترتیب، باعث افزایش کیفیت خواب و تجربه یک خواب راحت خواهد شد.

چای گل‌گاوزبان

چای گل‌گاوزبان یا دمنوش گل‌گاوزبان یک نوشیدنی سنتی و بسیار خوش طعم به شمار می‌رود. این نوشیدنی گیاهی، به دلیل پتانسیل بسیار قوی که در کاهش استرس دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما خاصیت این نوشیدنی در رفع کم خوابی نیز نباید نادیده گرفته شود. گل‌گاوزبان نیز مانند بابونه، حاوی ماده آپی ژنین است. این ماده باعث افزایش احساس خواب آلودگی و کمک به تجربه یک خواب راحت خواهد شد. به همین دلیل چای یا دمنوش گل گاو زبان یک گزینه مناسب برای رفع کم خوابی می‌باشد. بهتر است بدانید که علاوه بر گا گاو زبان، گیاه سنبل الطیب برای بی خوابی هم شناخته شده است.

ماهی (ماهی‌های چرب)

نتایج برخی مطالعات این موضوع را نشان می‌دهند که مصرف ماهی‌های پر چرب که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند، می‌توانید به بهبود کیفیت خواب کمک کند. محققان معتقدند که ماهی‌ها به دلیل سرشار بودن از اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین D، برای بهبود کیفیت خواب مفید هستند.

برنج

ممکن است کمی عجیب و دور از انتظار به نظر برسد. اما مصرف برنج مخصوصا برنج سفید ممکن است به رفع بی خوابی کمک کند. البته تحقیقات صورت گرفته در این مورد و به طور کلی کربوهیدرات‌ها، هنوز نیاز به تکمیل شدن هستند. اما نتایج اولیه این موضوع را بیان می‌کنند که مصرف برنج با بهبود کیفیت خواب در ارتباط می‌باشد.

موز

یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه برای خوابی آرام و راحت، موز است. موز با دارا بودن مقادیر زیادی از پتاسیم، منیزیم و فیبر، موجب شل شدن و آرامش عضلات می‌گردد. در نتیجه شما خوابی راحت را تجربه خواهید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها