۱۰ راهکار ساده برای درمان جوش بدن

تحقیقات نشان داده ۹/۴ درصد از مردم دنیا به یک یا چند نوع از جوش گرفتار هستند و بهتر است علت اصلی مشکل را پیدا و برطرف کنند.

۱۰ راهکار ساده برای درمان جوش بدن

با چند راهکار برای درمان جوش بدن همراه باشید. در انتها نیز توصیه هایی از سلبریتی ها درباره ی این مشکل برایتان داریم.

۱- اجازه ندهید عرق روی بدن تان بماند

ورزش کردن کمک زیادی به رفع مشکل جوش می کند، چون سموم بدن از طریق عرق هم دفع می شوند. اما یک اشتباهی که می تواند باعث جوش زدن بدن و پشت شود این است که اجازه دهید عرق روی بدن تان بماند. بنابراین بعد از ورزش، در اسرع وقت دوش بگیرید تا عرق و چربی از پوست تان پاک شود. شستن لباس های ورزشی خود را هم فراموش نکنید.

۲- لایه برداری را در روتین مراقبت از پوست بدن خود بگنجانید

یک اسکراب لایه بردار ملایم دارای سالیسیک اسید می تواند به تمیز شدن عمقی پوست تان و پاک شدن عرق، آلودگی و هر چیزی که منافذ پوست تان را مسدود کرده و باعث جوش زدن تان می شود، کمک کند. به علاوه، با لایه برداری، سلول های مرده پوست هم پاک می شوند و در نتیجه، پوست احیا می شود.

۳- از لباس های گشادی استفاده کنید که هوا را از خود عبور می دهند

لباس های تنگ به دلیل ساییده شدن منافذ پوست و محبوس شدن عرق و چربی در پوست، می توانند پوست را تحریک کنند. بنابراین از لباس های گشاد استفاده کنید و به جای پارچه های الیاف مصنوعی از پارچه های الیاف طبیعی استفاده کنید تا پوست تان هوا بخورد.

۴- موهای بلندتان را پشت تان نیاندازید

قرار گرفتن موی بلند روی پشت هم می تواند آلودگی و چربی پوست آن را بیشتر کند و درنتیجه باعث ایجاد جوش های دردناک روی شانه و پشت شود. اگر لباس یا بلوزی پوشیدید که پشت آن باز بود، بهتر است موهایتان را پشت تان نیاندازید. در حمام هم هنگام استفاده از شامپو و نرم کننده ی موی سر، اجازه ندهید روی پشت تان بریزند چون می توانند باعث بسته شدن منافذ پوست آن شوند.

۵- محصولات پوستی خود را بر اساس مواد تشکیل دهنده ی آن ها انتخاب کنید

شاید شیفته ی بسته بندی، در دسترس بودن یا حتی بوی محصولات یک برند پوستی باشید، اما اگر پوست تان مستعد جوش باشد، باید به فهرست مواد تشکیل دهنده ی محصول روی بسته بندی آن دقت کنید. علاوه بر سالیسیک اسید که پیش تر به آن اشاره کردیم، محصولات حاوی روغن درخت چای، پوست درخت بید سفید و دیگر مواد می توانند به کاهش جوش کمک کنند.

۶- آب زیاد بخورید

یک راه کمک به بدن برای مقابله با جوش، نوشیدن زیاد آب است. با این کار نه تنها رطوبت پوست حفظ می شود و دیگر چربی اضافه تولید نمی کند، بلکه به عملکرد ایمنی بدن هم کمک می شود. بنابراین، به دفع باکتری هایی کمک می شود که عامل جوش هستند.

۷- مواد غذایی ضد التهاب و ضد اکسایش بیشتر مصرف کنید

از آنجایی که زدن جوش ارتباط زیادی با التهابات بدنی دارد، یکی از ساده ترین راه ها برای مقابله با جوش، گنجاندن مواد غذایی ضد التهاب در رژیم غذایی خود است. میوه های خانواده ی بـِری (میوه های توت مانند)، برخی از انواع آجیل، غلات کامل و لوبیا به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند و بنابراین می توانند جوش را کاهش دهند.

۸- به جوش هایتان دست نزنید

ترکاندن جوش باعث درمان سریع تر آن نمی شود و ممکن است نتیجه ای جز زخم و درد و حتی عفونت نداشته باشد. در برابر میل به خاراندن و ترکاندن جوش هایتان مقاومت کنید. در صورت شدید بودن خارش، به متخصص پوست مراجعه کنید تا درمان سریع تری برایتان پیدا کند.

۹- از کرم های ضد آفتاب غیر کومدوژنیک استفاده کنید

آفتاب شاید برای سلامت مفید باشد و به بدن در تولید ویتامین D کمک کند، اما قرارگیری طولانی مدت پوست مستعد جوش در معرض آفتاب، نتیجه ای جز التهاب بیشتر ندارد. یک کرم ضد آفتاب خوب برای خود تهیه کنید و مطمئن شوید که غیر کومدوژنیک (یعنی باعث مسدود شدن منافذ پوست نمی شود) و بدون چربی است.

۱۰- مواد غذایی حاوی زینک و با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنید

تحقیقات نشان داده مصرف مواد غذایی حاوی زینک (روی) می تواند التهاب مرتبط با جوش را کاهش دهد و همچنین به پوست کمک کند مقدار مناسبی چربی تولید کند. مواد غذایی ای همچون اسفناج، تخم کدو، جوانه گندم و صدف خوراکی، منابع طبیعی زینک هستند. مواد غذایی ای که شاخص گلیسمی پایینی دارند هم به کاهش جوش کمک می کنند، بنابراین مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید. شاخص گلیسمی مقدار قندی را نشان می‌ دهد که پس از مصرف کربوهیدرات‌ ها در واحد زمان در بدن آزاد می‌ شود. شاخص گلیسمی پایین برای یک کربوهیدرات به این معنی است که آن کربوهیدرات قند خود را به طور ملایم و تدریجی و در مدت زمان طولانی آزاد می کند و در اختیار بدن قرار می ‌دهد، در نتیجه باعث می‌ شود یک سطح ثابت، یکنواخت و ملایم از انسولین در بدن آزاد شود.

توصیه هایی از سلبریتی ها

کندال جنر بعد از حضور در مراسم فرش قرمز گلدن گلوب ۲۰۱۸ به خاطر جوش های صورتش سوژه ی رسانه ها شد. اما کندال معتقد است که هیچ کس نباید به خاطر جوش هایش خودش را پنهان کند و حالا کنترل پوست خود را در دست گرفته است. او در کنار محصولات پوستی مختلف، از یک ماسک خانگی هم استفاده می کند که ترکیبی از آووکادو، جو دو سر پرک شده، عسل و اسطوخودوس است.

بری لارسون هم تصاویری با جوش صورت دارد و حتی این موضوع را دستمایه ی شوخی با خود قرار داده است. بری برای کنترل جوش هایش تغذیه ی سالمی دارد و از ماساژورهای دستی گوآشا و انواع ماسک های ورقه ای صورت استفاده می کند. او در خانه آرایش نمی کند تا به پوستش استراحت دهد.

ناتالی پورتمن هم با جوش بزرگسالی درگیر بوده است. او برای مقابله با این مشکل، لبنیات و تخم مرغ را از رژیم خود حذف کرد که برایش بسیار کارساز بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها