در مواجه با کرونا،

لزوم آگاهی و کاربرد ویتامین د

دکتر زراتی: اگر شما فردی هستید که کمبود ویتامین د ندارید، به روال قبل ماهیانه یک عدد مکمل ویتامین د پنجاه هزار مصرف کنید و اگر کمبود دارید هفته ای یک عدد پنجاه هزار میل کنید.

لزوم آگاهی و کاربرد ویتامین د

این روزها در فضای مجازی خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر عدم مصرف ویتامین د و یا بالعکس مصرف هفتگی دوز بالای ویتامین د (پنجاه هزار) را میبینم و برای همه این سوال پیش آمده که چی درست است؟ ما چه کنیم؟

پروتوکل کشوری درمان تغذیه ای بیماران مبتلا به کرونا که دکتر میترا زراتی نیز از نویسندگان آن میباشند، در کشور ابلاغ شد. 

 

دکتر میترا زراتی- متخصص تغذیه و رژیم درمانی

در این پروتوکل، روش مصرف مکمل ویتامین د همانند توصیه های قبل از کرونا حتی در افراد مبتلا نیز اجرا میشود.

یعنی اگر شما فردی هستید که کمبود ویتامین د ندارید، به روال قبل ماهیانه یک عدد مکمل ویتامین د پنجاه هزار مصرف کنید و اگر کمبود دارید هفته ای یک عدد پنجاه هزار میل کنید. 

البته ذکر این نکته ضروریست که دوزهای هزار ویتامین د به صورت روزانه اثر بخشی بیشتری بر عملکرد سیستم ایمنی دارد اما به لحاظ اینکه شاید برای عده ای مصرف همه روزه مکمل سخت بوده یا فراموش شود دوزهای پنجاه هزار ماهیانه مصرف میشود.

 

دقت کنید ویروس کرونا یک ویروس جدید است و اصلا فرصتی مناسب برای انجام آزمایشات وسیع تغذیه ای روی عملکرد این ویروس نداشته ایم که حال بخواهیم به راحتی در مورد قطع مصرف مکمل ویتامین د قضاوت کنیم.

 

ضمنا این روزها فعلا توصیه ای به چکاب های اینچنینی مثلا سطح ویتامین د نداریم چراکه ماندن در خانه به مراتب مهمتر می باشد. اگر طی سه ماه گذشته اصلا ویتامین د مصرف نکرده اید هفته ای یک عدد مصرف کنید اما اگر ویتامین د مصرف کرده اید ماهیانه یک عدد مصرف نمایید.

 

مطالعات در مورد بیماران مبتلا به سرطان نشان داده اند که بیمارانی که همیشه سطح نرمالی از این ویتامین در خون دارند، طول عمری بیشتر داشته و درصد عود در آنها پایین تر است. 

لازم است به این نکته باز هم اشاره شود که استرس در مورد مواردی که هنوز ثابت شده نیست بدتر سبب ضعف عملکرد سیستم ایمنی ما میشود. 

این روزها در خانه بمانیم، تغذیه صحیح داشته باشیم بدانیم چقدر میوه بخوریم، چقدر لبنیات و از چه نوعی مصرف کنیم چقدر پروتیین حیوانی بخوریم و ..... و اینکه موارد بهداشتی را رعایت کنیم. در این صورت مبتلا نخواهیم شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها