بایدها و نبایدها در کم کاری تیروئید

این غده فعالیت های متابولیک بدن مانند ضربان قلب و کالری سوزی را نیز تنظیم می کند اما تیروئید کم کار این هورمون ها را به اندازه تولید نمی کند. خوردن غذاهایی خاص و محدود کردن مصرف بعضی دیگر از غذاها نیز کمک می کنند تیروئید بهتر کار کند.

بایدها و نبایدها در کم کاری تیروئید

تیروئید غده پروانه ای شکل در جلوی گردن است که هورمون T3 و T4 را تولید و به داخل خون ترشح می کند. همچنین این غده فعالیت های متابولیک بدن مانند ضربان قلب و کالری سوزی را نیز تنظیم می کند اما تیروئید کم کار این هورمون ها را به اندازه تولید نمی کند. در نتیجه فرد احساس خستگی و افسردگی می کند و حتی نگاه کردن به غذاها سبب افزایش وزن می شود. استفاده از هورمون های مصنوعی باعث می شود دوباره احساس طبیعی داشته باشید اما خوردن غذاهایی خاص و محدود کردن مصرف بعضی دیگر از غذاها نیز کمک می کنند تیروئید بهتر کار کند. 

 

 

بایدهای رژیم غذایی کم کاری تیروئید:

 1-سالمون : نتایج پژوهش ها نشان دادند افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو ( شایع ترین نوع کم کاری تیروئید ) در مقایسه با دیگر افراد مقدار ویتامین D کمتری دارند. این خبر بدی است چون سطح پایین ویتامین D با سطح بالای آنتی بادی تیروئید در ارتباط است. آنتی بادی ها سیستم ایمنی بدن را فعال می کنند تا به بافت تیروئید حمله کنند که سبب التهاب این قسمت شده و از این رو تیروئید به درستی کارش را انجام نمی دهد. دریافت روزانه 600 IU ویتامین D مقداری از این التهاب را کم می کند. بنابراین تیروئید عملکرد بهتری خواهد داشت.

2. در صورت شک به کم کاری تیروئید از منابع غذایی ید دار مانند ( نمک ید دار، ماست، ماهی های های آب شور و محصولات لبنی مانند ( شیر و پنیر ) مصرف کنید. فرد بزرگسال روزانه به 150 میکروگرم ید در روز نیاز دارد. یک فنجان ماست 87/2 میکروگرم ید به بدن می رساند.

 

 

نبایدهای رژیم غذایی کم کاری تیروئید: 

1- سویا: خوردن غذای دارای سویا، اشتباه و یا خوردن زیاد سویا خبر بدی برای تیروئید است. چرا؟ ماده معدنی ید از مواد تشکیل دهنده ضروری برای هورمون تیروئید است اما سویا ترکیبات ایزوفلاون دارد که مانع از عملکرد درست ید می شود. بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مجبور نیستند کاملا سویا را کنار بگذارند اما عاقلانه است که تعداد وعده های سویا در طول هفته را کم کنند و از خوردن غذاهای فرآوری شده دارای سویا پرهیز نمایید. غذاهایی با پروتئین فرآوری شده سویا، ایزوفلاون های بیشتری دارند. 

 

 

2- سبزیجات کلم، بروکلی و سبزیجات مشابه سرشار از مواد مغذی هستند اما سبزیجات چلیپایی دارای آنزیمی به نام گواتروژن نیز هستند که برای تولید هورمون تیروئید مشکل ایجاد می کنند. مجبور نیستید این سبزیجات را کاملا حذف کنید. مقدار دوز دریافتی اهمیت دارد. چند وعده در هفته ایرادی ندارد اما مصرف روزانه این نوع سبزیجات برایتان مشکل ساز می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها