چرا پرخوری می‌کنیم؟

ماهیت پرخوری چند جنبه دارد : جسمی، فکری و روحی. یک بار برای همیشه تصمیم به تغییر باورهای تغذیه‌ای غلط و سبک زندگی ناکارآمد خود بگیرید تا بنوانید سالم و خوش‌اندام باشید.

چرا پرخوری می‌کنیم؟

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

ماهیت پرخوری چند جنبه دارد : 

جسمی، فکری و روحی 

 

ریشه خوردن غیرارادی نه عادت های بد دوران کودکی ماست، نه مقدار مشکلات ما و نه فقط عشق به غذا؛ هر سه مورد یاد شده عواملی هستند که فقط می توانند به پیشرفت پرخوری کمک کنند .

اگر برای انجام رژیم فقط به نیروی اراده‌مان تکیه کنیم موفق نخواهیم شد و امکان از دست دادن کنترل خود را داریم زیرا پرخوری تنها جنبه جسمی ندارد بلکه جنبه فکری و روحی هم دارد.

به دلیل عدم رسیدگی به دو جنبه دیگر است که اکثر کسانی که رژیم می گیرند با شکست مواجه می شوند. تا زمانی که به دو جنبه دیگر رسیدگی نکنیم همچنان باید درد چاقی و پرخوری بی اختیار را تحمل کنیم. 

 

1- اغلب از غذا به عنوان پاداش استفاده می‌کنید: غذا آنگاه فاجعه‌بار می‌شود که به یک پاداش همیشگی بدل گردد. افراد باید در مورد کالری‌ غذاهایی که به عنوان پاداش دریافت می‌کنند، واقع‌بین باشند. اگر پاداش هر روز یا دو سه روز یکبار باشد، پس نقطه‌ی حساسی که باید تنظیم و تغییر یابد را باز شناخته‌اید.

 

 

2- اغلب می‌گویید،به جهنم: یک تکه پیتزا را برای میان‌وعده می‌خورید و فورا یکی‌دیگر برمی‌دارید و می گویید به جهنم که رژیمم را شکستم. خوردن یک یا دو تکه‌ی اضافی از پیتزا شاید چندان مهم به نظر نرسد. خوردن ۳۰۰ کالری پیتزا یا ۱۰۰۰۰ کالری تفاوت بزرگی است.

 

 

3- درمورد خودتان خیلی سختگیر هستید: بدترین اتفاق پس از خوردن غذای ناسالم، شکست‌خورده تلقی کردن خود است. آن‌هایی که در مورد افزایش وزنشان بیشتر شرمسار بودند نسبت به کسانی که درمورد نتایجشان به اندازه آن‌ها نگران نبودند، متعاقبا بیشتر خوردند.

 

 

4- بیش از حد به رستوران می‌روید: رستوران‌ها، مشتریان را با پیشنهاد غذاهای بیشتر اغوا می‌کنند. اغلب ما به خالی کردن بشقاب‌هایمان مقید هستیم تا گوش دادن به ندای بدنمان. در برخی از شعب می‌توانید نیمی از یک غذا را سفارش دهید.

 

 

5- گیج شده‌اید: انجام چند کار به طور همزمان توانایی بدن شما را برای درک میزان غذایی که دریافت کرده‌اید، کم می‌کند. پس غذا خوردن را یک فعالیت شخصی تلقی کنید و آگاه باشید چه چیزی را در دهانتان قرار می‌دهید.

 

 

6- واقعا خسته هستید: کمبود خواب و خستگی پس از آن، پیامدهای عمده‌ایی مبنی بر پرخوری بر جای می‌گذارد. خسته بودن اراده‌ی شما را ضعیف می‌کند. بر خواب کامل در شبانه روز تمرکز کنید تا از پرخوری جلوگیری نمایید.

پس یک بار برای همیشه تصمیم به تغییر باورهای تغذیه‌ای غلط و سبک زندگی ناکارآمد خود بگیرید تا بنوانید سالم و خوش‌اندام باشید. 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها