ارتباط بین رژیم غذایی و روحیه افراد

رابطه ما با غذاها پیچیده و حاوی عناصر احساسی بسیار قوی است. مثلاً در یک روز پر استرس ناخودآگاه به سمت شکلات، نوشیدنی ها و غذاهای آماده کشیده می شویم نه به سمت غذاهای سالم!

ارتباط بین رژیم غذایی و روحیه افراد

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

رابطه ما با غذاها پیچیده و حاوی عناصر احساسی بسیار قوی است. مثلاً در یک روز پر استرس ناخودآگاه به سمت شکلات، نوشیدنی ها و غذاهای آماده کشیده می شویم نه به سمت غذاهای سالمی مثل بروکلی. سروتونین هورمون شادی، خرسندی و آرامش است. جالب است بدانید ۸۰ درصد سروتونین بدن در شکم تولید می شود. بنابراین سلامت شکم نقش مهمی در احساس ما خواهد داشت.

 

برای حالمان چه چیزی بخوریم و چه چیزی نخوریم:

1- غذاهای تخمیر شده مثل کلم ترش شامل میکروب هایی هستند که برای سیستم گوارشی بسیار مفید می باشند و می توانند روحیه را تقویت کنند.

 

2- شکلات تلخ باعث می شود مغز ترکیبی شیمیایی تولید کند که به طور موقت حس درد و افسردگی را از بین میبرد و به تولید دوپامین می پردازد که در بهبود و ایجاد روحیه بسیار موثر است.

 

3- موز سرشار از تیروزین و ویتامین های گروه B و منیزیم است که برای سیستم عصبی آرامش ضروری هستند. از دیگر غذاهایی که دارای این خصوصیاتند بادام، تخم مرغ و گوشت می باشد.

 

4- مصرف قهوه و نوشیدنی های انرژی زا به تولید هورمون های استرس کمک می کند. مصرف بیش از حد کافئین افت و خیزهای زیادی در روحیه و انرژی فرد ایجاد می کند. قندهای تصفیه نیز تاثیرات منفی همانند کافئین بر روحیه انسان می گذارد.

 

5- افزودنی های غذاها با مهار برخی باکتری ها عمر غذا را بیشتر میکنند. باکتری هایی که در روده بزرگ انسان وجود دارد در سیستم ایمنی بدن، روحیه و مغز موثر هستند. نگهدارنده ها روی این باکتریها تاثیر می گذارند و این جای نگرانی دارد. پس غذاهای کامل و طبیعی و سبزیجات بخورید.

 

بنابراین نحوه خوردن، نوشیدن، فکر کردن، نفس کشیدن و درک کردن، تمام این ها در روحیه تاثیر می گذارد. شیمی حیات و مواد مغذی روزانه به اندازه باورها و اعتقادات بر انرژی بدن تاثیر می گذارد. باید نیازهای بدن را برطرف کنیم تا بتوانیم در بدن حس شادی، سلامت و انرژی ایجاد کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها