راه هایی برای درمان سیاتیک

درمان سیاتیک می تواند با روش های مختلفی انجام شود که ما سعی داریم امروز چندین مورد مهم از آن را برای شما بیان کنیم. از جمله علت های مهمی که می تواند باعث درد عصب سیاتیک شود مواردی مانند بیرون زدگی دیسک، بالا رفتن سن، سیگار کشیدن و چندین علت مختلف دیگر است.

راه هایی برای درمان سیاتیک

یکی از علائم های مهم آن سوزن سوزن شدن، ضعف در پا و گرفتگی کف پای آسیب دیده و بی حسی می باشد. یکی از موارد مهمی که می تواند به درمان سیاتیک کمر کمک کند فیزیوتراپی است.

در حالت کلی سیاتیک به یک وضعیت فوق العاده دردناک شامل کشیدگی یا آسیب به عصب سیاتیک می شود که در ابتدا از ستون فقرات شروع شده و از پشت پا عبور می کند.

در ادامه قصد داریم در رابطه با سیاتیک و درمان سیاتیک کمر برای شما نکاتی را بیان کنیم، پس دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

نکاتی در رابطه با سیاتیک

منظور از سیاتیک همان بلندترین عصب بدن موجود در بدن می باشد و هر زمان که شاخه های ناحیه تحتانی کمر دچار مشکل می‌ شود و یا اختلال میان آن ها به وجود می‌آید این مشکل از طریق لگن و باسن به سمت پا کشیده خواهد شد که به آن سیاتیک می گویند. البته لازم به ذکر است بیان کنیم که عصب سیاتیک معمولاً روی یک طرف بدن تاثیر خود را می گذارد.

آن دسته از دلایل مهمی که بر اثر آن ها سیاتیک به وجود می‌آید عبارتند از:

    وارد شدن فشار استخوان روی ستون فقرات

    ایجاد تنگی کانال نخاعی که این مورد فشار زیادی روی عصب سیاتیک وارد می کند

    بیرون زدگی یا فتق دیسک

راه های درمان سیاتیک کدام یک هستند؟

از جمله راه های مهمی که می توانید به کمک آنها به درمان سیاتیک کمر خود بپردازید عبارتند از:

1.استراحت

این مرحله که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد برای بهبود هر بیماری یا جراحتی لازم است. با در نظر گرفتن این موضوع حتما مطمئن شوید که بدن شما به مقدار کافی استراحت می کند. چنانچه لازم بود در محل کار یا حتی منزل خود حتماً وقت لازم برای خوابیدن قرار دهید تا از این طریق کمر شما خوب شود‌.

2.قرار دادن یخ روی کمر

با انجام این کار شما می توانید باعث کاهش تورم و تنش در ناحیه مورد نظر که کمر می باشد شوید. توجه داشته باشید که باید کیسه های یخ را به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در روی کمر قرار دهید تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. پیشنهاد می دهیم حتما این کار را تا ۴ بار در روز انجام دهید. بهتر است در کنار کیسه های یخ از کمپرس گرم استفاده نمایید تا از این طریق رگ های خونی منقبض شده و درد شما تسکین پیدا کند.

3.مصرف دارو

استفاده از دارو علاوه بر اینکه باعث کاهش پیدا کردن التهاب می شود بلکه کاهش درد را نیز به دنبال داشته و به تسکین آن کمک می کند. شما می توانید برخی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را حتی بدون داشتن نسخه پزشک نیز خریداری نمایید که برای تسکین پیدا کردن درد سیاتیک کمر آن هم به صورت جزئی دارای تاثیرات خاص خود می باشد. البته می توانید جهت کاهش اسپاسم و درد عضلات از شل کننده های عضلانی نیز استفاده نمایید.

درمان سیاتیک چگونه صورت می‌گیرد؟

4.مصرف داروهای ضد افسردگی

یکی از روش های درمان سیاتیک کمر استفاده از داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین است که می ‌تواند با کاهش انتقال پیام های درد نقش موثری جهت درمان سیاتیک کمر داشته باشد و از دیگر موارد مهم در رابطه با این دارو می توان به این موضوع اشاره کرد که باعث افزایش مسکن درد طبیعی به نام آندروفین در بدن انسان شود.

5.کشیدن عضله

از دیگر راه هایی که می توانید با استفاده از آن باعث درمان سیاتیک کمر شوید انجام ورزش های مخصوص کم تحرک و کششی می‌باشد که از این طریق بهبود عضله و تقویت آن را به دنبال داشته و آن را در مقابل آسیب مقاوم تر می کند.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که شما با مراجعه به پزشک و در صورت صلاحدید می‌توانید برای جلسه های فیزیوتراپی اقدام کنید که نقش فوق العاده موثر جهت درمان سیاتیک کمر به دنبال دارد.

چه مدت زمانی برای درمان سیاتیک لازم است؟

پیش از هر چیزی باید بیان کنیم که سیاتیک کمر می تواند شامل دو نوع حاد یا مزمن باشد. معمولاً درد سیاتیک حاد بین یک تا دو هفته طول می کشد و پس از گذشت چندین هفته متوالی نیز برطرف خواهد شد، اما در برخی مواقع این امکان وجود دارد که بعد از فروکش کردن درد تا یک مدت کوتاهی احساس بی حسی در قسمت پاها داشته باشید. این امکان نیز وجود دارد که در طول سال حداقل چندین بار دچار عود سیاتیک شوید.

پزشکان چگونه به درمان سیاتیک می پردازند؟

یکی از بهترین راه های درمان سیاتیک کمر که امروزه پزشکان نیز آن را بسیار توصیه می ‌کنند تزریق ستون فقرات است.

داروی کورتیکواستروئید به عنوان یکی از داروهای ضد التهابی در نظر گرفته شده که آن را به قسمت تحتانی کمر تزریق خواهند کرد و می تواند نقش بسیار مهم و کاربردی جهت کاهش پیدا کردن درد و تورم در اطراف ریشه های عصبی به دنبال داشته باشد.

معمولاً هنگامی که این تزریق در بازه های زمانی مختلف یعنی حداقل به مدت سه ماه انجام شود، می تواند بهبودی فرد را به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است بیان کنیم که این تزریق تحت بی حسی موضعی برای بیمار انجام می شود و از آن به عنوان یک درمان سرپایی نام می برند و احتیاجی نیست در بیمارستان بستری شوید. هنگام مراجعه پس از تزریق و چند ساعت تحت نظر قرار گرفتن می توانید به منزل باز گردید.

برای درمان سیاتیک چگونه باید دراز بکشیم یا بخوابیم؟

چنانچه شما هم به این مشکل گرفتار هستید پیشنهاد می دهیم که به پشت یا حالت جنینی دراز بکشید و بخوابید که بهترین حالت برای بیماران سیاتیک می باشد. با توجه به این مورد که درد ناشی از عصب سیاتیک تحریک شده می باشد لازم است طرز خوابیدن شما به گونه ای باشد که به هیچ عنوان فشار داخل کانال نخاعی نرسد یا به کمترین مقدار باشد. خوابیدن به پهلوها یا جمع کردن زانوها در داخل بدن که در اصطلاح عمومی و پزشکی به آن حالت جنینی گفته می شود می تواند بهترین راه و حالت برای خوابیدن آن دسته از افرادی که به سیاتیک مبتلا هستند باشد.

سخن پایانی

همانطور که ملاحضه کردید در رابطه با درمان سیاتیک و خود سیاتیک مطالبی را برای شما بیان کردیم و اما باید به توضیح این موضوع بپردازیم که در وهله اول شما باید یکسری روش‌ها را جهت پیشگیری از مبتلا شدن به سیاتیک حتماً رعایت کنید، چرا که این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی برای شما به وجود آید پس با رعایت یکسری نکات می توانید به خوبی از آن جلوگیری کنید. حتماً به این موضوع دقت داشته باشید که اگر قصد درمان سیاتیک کمر را از طریق تزریق و پزشک و بیمارستان دارید با توجه به حساس بودن این ناحیه به پزشک متخصص که در این زمینه به مهارت و تجربه کافی را دارد مراجعه فرمایید در غیر این صورت ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای شما به وجود می آید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها